Banner Portal
Between the technical and pedagogical action in GFA2
PDF (Português (Brasil))

Keywords

GPT
University
Practice
inclusion

How to Cite

OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; GOMES, Lohany Cristina do Nascimento; DE SOUZA, Lidia Acyole; VIANEY, Nayara Lima; IWAMOTO, Thiago Camargo. Between the technical and pedagogical action in GFA2: elements for reflection on the construction of a proposal for GFA based on the experience of a group from the university of Goiás. Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 4, p. 465–485, 2017. DOI: 10.20396/conex.v15i4.8652119. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8652119. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper intends to present experiences and outcomes of a university group of Gymnastics for
All, which exists since 2010 at the State University of Goiás, named Cignus. The group have
based its construction and pedagogical action from the practice of Gymnastic for All, and from
that we propose the reflection over the practice process, the technical and pedagogical action in
GFA. The theme become relevant when questions were put as the center of concerns and
debate: is the technique the most important issue in the practice of GFA? Was the process of
exclusion eliminating the possibility of a pleasant and practical gymnastics in school spaces?
These two interconnected questions led to two reflective moments, respectively: the first was a
field research among State school teachers to understand the absence of Gymnastics in schools
within the current context and the second, the systematization of reflections on the actions
performed through an extension project and comprehension of a proposal that not only
prioritizes the technique, although uses it as a methodological basis.The methodological
approach was done by documenting the project organization, reviewing literature and also by
field research. As a result, we understand the GFA as an important content for the Physical
Education field and the teacher’s training process, as for the reintegration and reframing of
Gymnastics in the State of Goiás.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i4.8652119
PDF (Português (Brasil))

References

AMBROSIO, Margareth P.; AMBROSIO, Marcus Vinicius B. Ginástica para Todos uma manifestação sociocultural. 2011. Disponível em: https://unigym.files.wordpress.com/2011/05/ginc3a1stica-para-todos2.pdf. Acesso em: 20 nov. 2015.

AYOUB, Eliana. A ginástica geral na sociedade contemporânea: perspectivas para a educação física escolar. 1998. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, 1998.

_____. Ginástica geral e educação física escolar. 2. ed. – Campinas: Ed. da Unicamp, 2007.

BERTOLINI, Claudia Maria. Ginástica Geral na escola: uma proposta pedagógica desenvolvida na rede estadual de ensino. 2005. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005. Disponível em: http:// www.efdeportes.com/efd116/a-ginastica-geral-na-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 15 maio 2008.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília, 1997.

DUARTE, Leonardo de Carvalho; LUNA, Christiane Freitas. Ensino de Ginástica em escolas da Rede pública de ensino do município de Jequié. Campinas: Unicamp, 2010.

GALLAHUE, David L.; OZMUN, John C.; GOODWAY, Jackie D. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7. ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. Educação física progressista: a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a educação física brasileira. São Paulo: Loyola, 1991.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

HERMIDA, J. F. (Org.). Educação física: conhecimento e saber escolar. João Pessoa: Ed. da UFPB, 2009.

KUNZ, Elenor (Org.). Educação física crítico-emancipatória: com uma perspectiva da pedagogia alemã do esporte. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2006.

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cozac & Naify, 2004.

MENEZES, Luciana. Ginástica para Todos: história. Disponível em: http://www.ginasticario.com.br/modalidades/ginastica-para-todos/historia.php. Acesso em: 22 nov. 2015.

NASCIMENTO, B. B.; GARCES, S. B. B. Educação Física ou rola bola? A percepção da comunidade escolar sobre as aulas de Educação Física. EFDeportes.com: revista digital, Buenos Aires, año 17, n. 178, mar. 2013. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd178/educacao-fisica-ou-rola-bola.htm. Acesso em: 26 nov. 2015.

PAOLIELLO, Elizabeth (Org.). Ginástica geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008.

_____. O universo da ginástica. Campinas: FEF/UNICAMP, 2011.

PEREZ GALLARDO, Jorge Sergio. A Educação Física Escolar e a Ginástica Geral com sentido pedagógico. In: PAOLIELLO, Elizabeth (Org.). Ginástica geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008.

______.; SOUZA, Elisabeth Paoliello M. Ginástica geral: duas visões de um fenômeno. In: AYOUB, Eliana. (Org.). Coletânea: textos e sínteses do I e II Encontro de Ginástica Geral. Campinas: UNICAMP, 1997. p. 33-38.

PIRES, Marília F. C. Educação e materialismo histórico dialético. Interface, Comunicação, Saúde, Educação, v. 1, n. 1, 1997.

SANTOS, J. C. E et al. Ginástica. In: DACOSTA, Lamartine (Org.). Atlas do Esporte no Brasil. Rio de Janeiro: CONFEF, 2006.

SOARES, Carmen Lúcia. Imagens da educação no corpo. Campinas: Autores Associados, 1998.

______. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

TOLEDO, Eliana de; AYOUB, Eliana, PAOLIELLO (Org.). In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 5. Campinas, 2010. Anais ... Campinas: FEF/UNICAMP, 2010.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo, Atlas, 1987. p. 175.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.