Banner Portal
It is Forbidden to Sleep
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Curriculum
‘Forró Universitário’

How to Cite

NUNES, Mário Luiz Ferrari; ZAMBON, Ricardo Henrique. It is Forbidden to Sleep: the meanings of the corporal practices of the ‘forró universitário’ as contribution to the cultural curriculum. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 4, p. 565–581, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i4.8652583. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8652583. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This research intended to collaborate with the democratization of knowledge proposed by the cultural
curriculum of Physical Education. It brings the meanings of the ‘forró universitário’, for teachers in
action in the school has elements that help him in the elaboration of a curriculum that attends the
diverse cultural practices, collaborating with the curricular justice. It uses participant ethnography
from the perspective of a postmodern ethnographer, adopting the position of a flaneur. The
observations were made at four different times in a nightclub ‘forró universitário’, with the purpose of
observing the forms of regulation of the culture of the forrozeiros. It promotes the production of
ethnographic studies as a basis for the interpretation of cultural codes of corporal practices and their
thematization in the curriculum.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i4.8652583
PDF (Português (Brasil))

References

ALFONSI, Daniela do Amaral. Para todos os gostos: um estudo sobre classificações, bailes e circuitos de produção do forró. 2008. 145 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

HALL, Stuart. A Centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, 1997.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (Org.) Identidade e diferença: As perspectivas dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 103-133.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

KELLNER, Douglas. A globalização e os novos movimentos sociais: lições para a teoria e a pedagogia críticas. In: BURBULES, Nicholas; TORRES, Carlos Alberto (Orgs.). Globalização e Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004. p. 195-208.

MCLAREN, Peter. O etnógrafo como um flâneur pós-moderno: reflexividade crítica e o pós-hibridismo como engajamento narrativo. In: MCLAREN, Peter. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. p. 82-116.

NEIRA, Marcos Garcia. Práticas corporais: brincadeiras, danças, lutas, esportes e ginásticas. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2014.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Pedagogia da Cultura Corporal: críticas e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física na área de códigos e linguagens. In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. (Org.). Educação Física Cultural: escritas sobre a prática. Curitiba: CRV, 2016. p. 51-72.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Planejando a viagem ao desconhecido: o plano de ensino e o currículo cultural de Educação Física. In: FERNADES, Celina. (Org.) Ensino Fundamental - Planejamento da Prática Pedagógica: revelando desafios, tecendo ideias. Curitiba: Appris editora, 2018. p. 75-112.

SIMON, Roger I. A pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu. Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 61-84.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1997.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica. Belo Horizonte: 1999.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.