Banner Portal
The The Nintendo Wii in Physical Motor Expression: Relationship and Contributions in Pre-School Children
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical motor expression
Pre-school Education
Nintendo Wii®
Information and Communication Technologies
Motor Capacity

How to Cite

HONÓRIO, Samuel; GIL, Henrique; BATISTA, Marco; SERRANO, João; SANTOS, Tânia. The The Nintendo Wii in Physical Motor Expression: Relationship and Contributions in Pre-School Children. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 3, p. 353–369, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i3.8652759. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8652759. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Objectives: To promote the introduction of digital resources in activities related to motor expression,
to analyze the effect of the practice of motor activities performed with the Nintendo Wii® and to
identify changes in its motor development resulting from practice in the virtual environment. Methods:
The research was carried out in a Kindergarten with 11 children: 6 from the experimental group (using
Nintendo Wii®) and 5 from the control group (did not use Nintendo Wii®) who performed
evaluations regarding balance, praxia, notion of the body and laterality), present in the Psicomotor
Battery (BPM) of Vítor Fonseca (1975). The study was implemented in 7 sessions using the Nintendo
Wii® and its accessories (2 Wii Remote and 1 Balance Board). The SPSS program (version 20) was
used, tested for normality through the Shapiro-Wilk test and nonparametric Wilcoxon and MannWhitney tests. This research was carried out in the Supervised Teaching Practice, field notes were also
considered as a result of a participant observation by the researchers. Results: The experimental group,
although not showing statistically significant differences, presented, in all evaluated variables, more
favorable values in comparison with the control group. Conclusions: It was found that the use of
Nintendo Wii® better results in the experimental group in the variables analyzed (balance, laterality,
body notion, global praxia). According to this, we propose to use the Nintendo Wii whenever this is
felt necessary and pertinent since it can always increase an improvement in the Physical-Motor
Expression.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i3.8652759
PDF (Português (Brasil))

References

CAMPELO, Alexandre Monte. A realidade virtual na intervenção motora em crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação. 2013. 84 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) - Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2013.

COIMBRA, Silvia Manuela; PETRICA, João. Videojogos: As representações dos pais sobre a prática dos filho. Revista de Ciencias del Deporte., Mérida, v. 11, n. 1, p. 5-6, 2015. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86538704003.

COUTINHO, António Júlio Apóstolo Pereira; MATOS, Tânia Pinto Gomes. Avaliação dos efeitos de um protocolo com a plataforma Nintendo Wii® nas dimensões cognitivas e físicas (equilíbrio e coordenação) em idosos. Internacional Journal of Developmental and Educational Psychology., v. 1, n. 2, p. 55-62, 2014. Disponível em: http://www.infad.eu/RevistaINFAD/2014/n2/volumen1/0214-9877_2014_2_1_55.pdf.

DOMINGOS, Pedro Nuno Narciso. Impacto de um programa de atividade física com a Nintendo Wii na qualidade de vida, depressão e ansiedade em idosos. 2013. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Desporto de Rio Maior, Rio Maior, 2013.

FINCO, Mateus David. Wii Fit: um vídeogame do estilo de vida saudável. 2010. Dissertação (Mestrado em Ciência do Movimento Humano) - Faculdade de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

FISCHER, Franz. O efeito da intervenção com realidade virtual em indivíduos com dificuldades de coordenação motora. 2013. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) - Instituto de Biociências. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2013.

FONSECA, Vitor. Aprender: a educabilidade cognitiva aprender. Lisboa: Editorial Notícias, 1998.

ITAKUSSU, Edna Yukimi et al. Benefícios do treinamento de exercícios com o Nintendo® Wii na população de idosos saudáveis: revisão de literatura. Revista CEFAC., v. 17, n 3, p. 936-944, jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-18462015000300936&script=sci_abstract&tlng=pt.

MORAN, Cristiane Aparecida et al. A Prática do Exercício Físico e o Vídeogame no século XXI. Revista DERC., v. 20, n. 1, p. 24-25. 2014. Disponível em: http://departamentos.cardiol.br/sbc-derc/revista/2014/20-1/pdf/11-a-pratica.pdf.

NETO, Carlos. A Actividade Lúdica no Jardim de Infância. Guarda: Edições IPG, 1989.

NETO, Carlos. Motricidade e Jogos na Infância. Rio de Janeiro: Edições Sprint, 1995.

NETO, Carlos. Jogo & Desenvolvimento da Criança. Lisboa: Edições FHM, 1997.

NETO, Carlos. A Criança e o Jogo: Perspectivas de Investigação. Lisboa: Edições FHM, 2001.

NETO, Carlos. Desenvolvimento da motricidade e as "Culturas de Infância". Lisboa: Edições FHM, 2004.

NETO, Carlos. Desenvolvimento motor e mobilidade no meio urbano. Castelo Branco: Edições IPCB, 2007.

NETO, Carlos. Jogo na criança & Desenvolvimento psicomotor. Lisboa: Edições FHM, 2007.

OLIVEIRA, Margarida Isabel Moutinho. Desenvolvimento motor da criança em idade pré-escolar: Estudo exploratório com crianças de 4 e 5 anos. (Relatório Final de Estágio) - Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Viana do Castelo, 2012.

PEARSON, Elaine; BAILEY, Chris. Evaluating the potential of the Nintendo Wii to suport disable students in education. ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore, p. 833-836, 2007. Disponível em: http://www.ascilite.org/conferences/singapore07/procs/pearson-poster.pdf.

PEERS, Ian. Statistical Analysis for Education & Psychology Researchers. London: Falmer Press, 1996.

PERANI, Leticia; BRESSAN, Renato Teixeira. Wii will rock you: Nintendo Wii e as relações entre interatividade e corpo nos videogames. Archives of Pediatrics Adolescent Medicine, v. 12, n. 4, p. 664-672, 2010. Disponível em: http://www.academia.edu/2247142/Wii_will_rock_you_Nintendo_Wii_e_as_rela%C3%A7%C3%B5es_entre_interatividade_e_corpo_nos_videogames.

PIMENTEL, Maria Manuela da Silva. Efeito de um plano de exercícios na plataforma Wii no equilíbrio de idosos institucionalizados. (Relatório de Estágio) - Instituto Politécnico de Bragança, Escola Superior de Saúde, Bragança, 2015.

RIBEIRO, João Nuno Gonçalves. A Nintendo Wii como estratégia para a melhoria do Perfil Psicomotor de Crianças com PHDA. Tese (Mestrado em Educação Especial – Domínio Cognitivo e Motor) - Instituto Politécnico Castelo Branco, Escola Superior de Educação, Castelo Branco, 2013.

ROMANO, Rosangela Guimarães. et al. Tecnologia de Games e Reabilitação Virtual: Adaptação do Software Labview para Captura de Dados do Wii Balance Board. Millenium., v. 9, n.12, p. 181-191, jun./dez. 2013. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/Millenium45/10.pdf.

SILVA, Ana Maria Monteiro dos Santos Gonçalves da. A importância de brincar com a Matemática no Ensino Pré-Escolar. Dissertação (Mestrado em Educação Pré –Escolar) - Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa, 2013.

SILVA, Ana Mafalda. Materiais manipuláveis no processo de ensino/aprendizagem da Matemática no 1º CEB. (Relatório Final de Estágio) - Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich, Entroncamento, 2016.

SILVA, Rafaela Ribeiro da; IWABE-MARCHESE, Cristina. Uso da realidade virtual na reabilitação motora de uma criança com Paralesia Cerebral Atáxica: estudo de caso. Fisioteria em Pesquisa, v. 97, n. 3, p. 102-113, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/fp/v22n1/1809-2950-fp-22-01-00097.pdf.

SIMAS, Orlanda Filipa Jacinto. The implementation of videogames in healthcare: The case of Nintendo Wii in rehabilitation. Dissertação (Mestrado em Economia e Gestão de Inovação) - Faculdade de Economia da Universidade do Porto, Porto, 2016.

SOARES, Frederico Augusto. Influência da prática virtual de Yoga sobre o controle postural de mulheres idosas utilizando o Nintendo Wii. Dissertação (Mestrado em Bioengenharia) - Instituto de Química de São Carlos, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, São Carlos, 2011.

TORE, Pio Alfredo Di; RAIOLA, Gaetano. Exergames and motor skills learning: a brief summary. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, v. 6, n.2, p. 1161-1164, 2012. Disponível em: http://www.irjabs.com/files_site/paperlist/r_429_121110150246.pdf.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.