Banner Portal
The composition and collective creation process of Unicamp Gymnastic Group in the words of its coordinators
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Unicamp Gymnastic Group
Gymnastics for All
General Gymnastics
Creation process

How to Cite

SARÔA, Giovanna Regina; AYOUB, Eliana. The composition and collective creation process of Unicamp Gymnastic Group in the words of its coordinators. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 4, p. 414–432, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i4.8653984. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8653984. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This research is aimed at understanding and analyzing the Gymnastics for All (GfA) proposal of the
Unicamp Gymnastic Group (GGU). Since its creation, in 1989, GGU journey has implemented several
actions – in various domains – that go beyond performing its choreographic compositions, merging the
realms of teaching, research and outreach activities of the university. This journey encompasses
sharing its perspectives on GfA in disciplines at the Physical Education School of Unicamp, in lectures
and workshops to various audiences and venues. It also includes the participation of the group in the
organization of academic events, which has given GGU considerable reputation in Gymnastics, both
in Brazil and abroad. This research also includes interviews with all the coordinators who have
acted/act in the GGU since its creation, using the oral history methodology. The narratives of the
interviewees indicate that one of the guiding principles of GGU’s work is the collective creation
process.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i4.8653984
PDF (Português (Brasil))

References

ALBERTI, Verena. História oral, a experiência do Cpdoc. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1990.

ALBERTI, Verena. Ouvir contar: textos em história oral. 3. reimpr. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 2013.

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. 2. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

AYOUB, Eliana; PINTO, Larissa Graner Silva. Transformando poema em gesto, corda em estrela, conduíte em flor... In: TOLEDO, Eliana de; SILVA, Paula Cristina da Costa (Org.). Democratizando o ensino da ginástica: estudos e exemplos de sua implementação em diferentes contextos sociais. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2013. p. 23-48.

BUENO, Thaís Franco. Ginástica de grande área: uma realidade possível no contexto escolar. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179.

GRANER, Larissa; AYOUB, Eliana. Ginástica para Todos na educação física escolar: processos de criação na escola. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de (Org.). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis, GO: Editora da UEG, 2016. p. 97-117.

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico Unicamp – potencializando as interações humanas. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth (Org.). Ginástica para Todos: um encontro com a coletividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2017, p. 165-198.

GUEDES-PINTO, Ana Lúcia; GOMES, Geisa Genaro; SILVA, Leila Cristina Borges da. Memórias de leitura e formação de professores. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

MATSUMOTO, Marina; AYOUB, Eliana. Ginástica Geral na escola: uma proposta para todos. In: MIRANDA, Rita de Cassia Fernandes; EHRENBERG, Mônica Caldas; BRATIFISCHE, Sandra Aparecida (Org.). Temas emergentes em Ginástica para Todos. Várzea Paulista: Fontoura, 2016. p. 103-122.

MATURANA, Humberto; REZEPKA, Sima Nisis de. Formação e capacitação humana. Tradução de Jaime A. Clasen. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

MEIHY, José Carlos S. B. Manual de história oral. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2005.

PAOLIELLO, Elizabeth et al. (Org.). Grupo Ginástico Unicamp: 25 anos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014.

PÉREZ GALLARDO, Jorge Sergio. Proposta de uma linha de ginástica para a Educação Física escolar. In: NISTA-PICCOLO, Vilma Lení (Org.). Educação Física escolar: ser... ou não ter?. Campinas: Editora da Unicamp, 1993. p. 117-136.

PETRUCCI-ROSA, Maria Inês et al. Narrativas e mônadas: potencialidades para uma outra compreensão de currículo. Currículo sem Fronteiras, Campinas - SP, v. 11, n. 1, p. 198-217, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss1articles/rosa-ramos-correajunior.pdf. Acesso em: 20 jan. 2016.

PINTO, Larissa Graner Silva. O processo de ensino-aprendizado da ginástica na “minha escola”. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.

SARÔA, Giovanna Regina. A história da ginástica rítmica em Campinas. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

SARÔA, Giovanna Regina. A constituição e o processo coletivo de criação do Grupo Ginástico Unicamp pelas vozes de seus coordenadores. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

SARÔA, Giovanna Regina; PAOLIELLO, Elizabeth; AYOUB, Eliana. Grupo Ginástico Ânima Unicamp. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA PARA TODOS, 8., 13 a 16 de outubro de 2016, Campinas. Anais... Campinas, SP: FEF/Unicamp; Sesc, 2016. p. 157-159.

SCHIAVON, Laurita Marconi; TOLEDO, Eliana de; AYOUB, Eliana. Por uma ginástica para toda a vida. In: GALATTI, Larissa Rafaela et al. (Org.). Múltiplos cenários da prática esportiva: pedagogia do esporte. Campinas: Editora da Unicamp, 2017. v. 2, p. 215-245.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.