Banner Portal
The health theme in school physical education in three Brazilian physical education journals
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School health services
Physical education and training
Health education

How to Cite

OLIVEIRA, Victor José Machado de. The health theme in school physical education in three Brazilian physical education journals. Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019015, 2019. DOI: 10.20396/conex.v17i0.8654678. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8654678. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Objective: This study aimed to investigate the production of knowledge about the subject of health in school Physical Education. Methods: methodology was characterized by qualitative and bibliometric nature and by documental and exploratory research. The survey observed three journals: Movimento, Revista Brasileira de Ciências do Esporte, and Pensar a Prática. Results and Discussion: The research showed that the presence of publications related to the subject investigated is timid in the face of the demand established in national scenario. Conclusion: There are two major movements within the analyzed production: 1) one reinforces the understanding of health oriented in the Natural and Biological Sciences; 2) another seeks to overcome the limited conception (biological) health from the Social Sciences and Humanities. Finally, it emphasizes the need to expand the number of journals investigated in order to provide new data and thus strengthen the subject investigated.

https://doi.org/10.20396/conex.v17i0.8654678
PDF (Português (Brasil))

References

BRACHT, Valter. Educação Física e saúde coletiva: reflexões pedagógicas. In: FRAGA, Alex Branco; CARVALHO, Yara Maria; GOMES, Ivan Marcelo. As práticas corporais no campo da saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.

BRACHT, Valter; FARIA, Bruno de Almeida; MORAES, Cláudia Emília Aguiar; ALMEIDA, Felipe Quintão de; GHIDETTI, Filipe Ferreira; GOMES, Ivan Marcelo; ROCHA, Maria Celeste; MACHADO, Thiago da Silva; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro. A Educação Física escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 11-34, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/19280.

BRACHT, Valter; FARIA, Bruno de Almeida; MORAES, Cláudia Emília Aguiar; FERNANDES, Erivelton; ALMEIDA, Felipe Quintão de; GHIDETTI, Filipe Ferreira; GOMES, Ivan Marcelo; ROCHA, Maria Celeste; MACHADO, Thiago da Silva; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; PENHA, Vinícius. A Educação Física escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte II. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p.11-37, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/30158.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: apresentação de temas transversais. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria de Ensino Fundamental, 1998.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Decreto Presidencial nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola – PSE, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 6 de dezembro de 2007. Seção 1, p. 2.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. SECRETARIA DE ATENÇÃO À SAÚDE. DEPARTAMENTO DE ATENÇÃO BÁSICA. Instrutivo PSE. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. 6. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

CARVALHO, Yara Maria. Entre o biológico e o social. Tensões no debate teórico acerca da saúde na Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, ano XVII, n. 24, p. 97-105, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/860.

CARVALHO, Yara Maria. O “mito” da atividade física e saúde. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.

DEJOURS, Christophe. Por um novo conceito de saúde. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, v. 14, n. 54, p. 7-11, 1986. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/237689633/TEXTO-DEJOURS-Por-Um-Novo-Conceito-de-Saude.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KIRK, David. Physical education futures. London: Routledge, 2010.

KOTTMANN, Lutz; KÜPPER, Doris. Gesundheitserziehung. In: GÜNZEL, Werner; LAGING, Ralf (Hersg.) (Band I). Neues Taschenbuch des Sportunterrichts; Grundlagen und pädagogisches Orientierungen. Baltmannsweliler: Schneider-Verl. Hohengehren. 1999, p. 235-252.

LUNARDI, Valéria Lerch. Problematizando conceitos de saúde, a partir do tema da governabilidade dos sujeitos. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p.26-40, 1999. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/4219.

MANOEL, Edison de Jesus; CARVALHO, Yara Maria. Pós-graduação na educação física brasileira: a atração (fatal) para a biodinâmica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 389-406, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022011000200012&script=sci_abstract&tlng=pt.

OLIVEIRA, Amaurí Aparecido Bassoli. O tema saúde na Educação Física escolar: uma visão patogênica ou salutogênica? In: KUNZ, Elenor; HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. (Org.). Intercâmbios científicos internacionais em Educação Física e esportes. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004, p. 241-259.

OLIVEIRA, Victor José Machado; MARTINS, Izabella Rodrigues; BRACHT, Valter. Relações da educação física com o programa saúde na escola: visões dos professores das escolas de Vitória/ES. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 3, p. 544-556, 2015a. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/33028.

OLIVEIRA, Victor José Machado; MARTINS, Izabella Rodrigues; BRACHT, Valter. Projetos e práticas em educação para a saúde na educação física escolar: possibilidades! Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 26, n. 2, p. 243-255, 2015b. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/25600.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.