Banner Portal
Tutorial Education Program
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical education
Health
Education

How to Cite

NASCIMENTO, Marcelo de Maio; MOREIRA, Sérgio Rodrigues; CARVALHO, Rodrigo Gusta vo da Silva. Tutorial Education Program: actions of PET-Biomechanics and PET-Physical Education, in the region of Sertão de Pernambuco-PE. Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019030, 2020. DOI: 10.20396/conex.v17i0.8655771. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8655771. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

Objective: To present the set of actions of the area of ​​teaching, research and extension of two groups of the Program of Tutorial Education (PET), acting in the area of ​​Physical Education. Methodology: This is an experience report on the activities of PET-Biomechanics and PET-Physical Education, between the years 2011-2019, in the city of Petrolina-PE, in the Sertão region of Pernambuco. These teams are interdisciplinary, composed of 12 fellow scholars, as well as volunteers, all under the coordination of a tutor. Results and discussion: It was verified that the PET groups have contributed significantly to the indissociability between teaching, research and extension, qualifying the training of future Physical Education teachers in the region. Over the years, the teams have developed different tools, which provide the exchange of knowledge with the local community and, therefore, the development of new teaching methodologies, in an interdisciplinary character. Conclusion: Based on the teaching, research and extension triad the actions of the PET groups present great potential to the academic formation, because they inform and instrumentalize the students about relevant topics in the area of Physical Education, Health and Education. In addition, the actions helped the petianos in the elaboration and fixation of the knowledge of classroom, besides the development of principles of citizenship.

https://doi.org/10.20396/conex.v17i0.8655771
PDF (Português (Brasil))

References

CANDOTTI, Claudia Tarragô; ROHR, Jóice Elisa; NOLL, Matias. A Educação Postural como conteúdo curricular da Educação Física no Ensino Fundamental II nas escolas da Cidade de Montenegro/RS. Movimento, v. 17, n. 3, p. 57–77, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/18173.

GAYA, Adroaldo Cesar Araújo; GAYA, Anelise Reis. Projeto Esporte Brasil: Manual de testes e avaliação. Porto Alegre: UFRGS. 2016. Disponível em: https://www.ufrgs.br/proesp/arquivos/manual-proesp-br-2016.pdf. Acesso. em: 14/02/2019

DE SOUZA, José Geraldo. Evolução histórica da universidade brasileira: abordagens preliminares. Revista de Faculdade de Educação - PUC-Campinas, v. 1, n. 1, p. 42–58, 2012. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/461.

KASTEN, Ana Paula; DA ROSA, Bruna Nichele; SCHIMIT, Emanuelle Francine Detogni; NOLL, Matias; CANDOTTI, Claúdia Tarragô. Prevalência de desvios posturais na coluna em escolares: revisão sistemática com metanálise. Jornal de Desenvolvimento Humano, v. 27, n. 1, p. 99–108, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v27n1/pt_14.pdf.

DE LEMOS, Adriana Torres; SANTOS, Fabio Rocha dos; GAYA, Adroaldo Cesar Araujo. Hiperlordose lombar em crianças e adolescentes de uma escola privada no Sul do Brasil ocorrência e fatores associados. Cadernos de Saúde Pública, v. 28, n. 4, p. 781–788, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-311X2012000400017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt.

MEC - Ministério Da Educação. Programa de Educação Tutorial - PET, Manual de Orientações Básicas. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=338-manualorientabasicas&category_slug=pet-programa-de-educacao-tutorial&Itemid=30192.

MEC – Ministério da Educação. Portal do Ministério da Educação: Apresentação - PET. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet. Acesso em: 14/2/2019.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Disciplinaridade, interdisciplinaridade e complexidade. Emancipacão, v. 10, n. 2, p. 435–442, 2010. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/1937/1880.

NASCIMENTO, Marcelo de Maio. Uma perspectiva em extensão universitária: programa de educação tutorial PET-Biomecânica. Em Extensão, v. 14, n. 1, p. 91–105, 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/28633.

NASCIMENTO, Marcelo de Maio, KESTERING, Celito, MOREIRA, Sérgio Rodrigues, AMORIM, Miriam Cleide Cavalcante de. PET-Programa de Educação Tutorial: estrutura e ações nas cidades de São Raimundo Nonato-PI, Juazeiro-BA e Petrolina-PE. Extensio UFSC, v. 12, n. 20, p. 2–20, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2015v12n20p2.

CANDOTTI, Claudia Tarragô; ROSA, Bruna Nichele; SCHOENELL, Maria Cristina Wolf; TIGGEMANN, Carlos Leandro; LOSS, Jefferson Fagundes. Dor nas costas, hábitos posturais e comportamentais de escolares da rede municipal de ensino de Teutônia, RS. Journal of Human Growth and Development, v. 23, n. 2, p. 1–7, 2013.

CANDOTTI, Claudia Tarragô; SCHMIT, Emanuelle; PIVOTTO, Luiza Rampi; RAUPP, Eduardo G; NOLL, Matias; VIEIRA, Adriane; LOSS, Jefferson Fagundes. Back Pain and Body Posture Evaluation Instrument (BackPEI): Development, content validation and reproducibility. International Journal of Public Health, v. 58, n. 4, p. 565–572, 2013. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29191701.

VIEIRA, Adriane; NOLL, Matias; DARSKI, Caroline; CANDOTTI, Claudia Tarragô. Back schools in Brazil: a review of the intervention methodology, assessment tools, and results. Revista Brasileira de Reumatologia (English Edition), v. 54, n. 1, p. 51–58, 2014. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2255502114000108.

NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira, SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos; FREIRE, Elisabete dos Santos; MIRANDA, Maria Luiza de Jesus. Práticas Corporais e Paulo Freire: Uma análise sobre a produção do conhecimento. Movimento, v. 24, n. 4, p. 1265, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/85020.

REBOLHO, Marilia Cristina Tenório; ROCHA, Lys Esther; TEIXEIRA, Liliane Reis; CASAROTTO, Raquel Aparecida. Prevalência de dor músculo esquelética e percepção de hábitos posturais entre estudantes do ensino fundamental. Revista de Medicina, v. 90, n. 2, p. 68–77, 2011. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revistadc/article/view/58887.

RIBEIRO, Ana Freire Macedo; TOMASINI, Fabiana Bezerra; MUNARETTO, Carina Menegat; SOUZA, Andreia Henrique; RIBEIRO, Jéssica Daiane Oliveira; FULBER, Amanda Souza; OLIVEIRA, Daniela Rodrigues; MINEIRO, Lindomar. Postura corporal em escolares: uma revisão da literatura. Ciência em Movimento, v. 19, n. 38, p. 17–25, 2017. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ipa/index.php/RS/article/view/295.

RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes; PONTES, Veronica Maria de Araújo; SILVA, Etevaldo Almeida. A contribuição da extensão universitária na formação acadêmica: desafios e perspectivas. Revista Conexão UEPG, v. 13, n. 1, p. 52–65, 2017. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/9097.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Editora Atlas, 1987.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.