Abstract
Introduction: The topic of this experience report comes from the fact that the circus classes and the disabled children are still a challenge for some Physical Education teachers. Objective: of this research was describing a pedagogical experience with the circus manifestations in Physical Education classes, and meditate on the participation of a kid with multiple disabilities. Therefore, university students of Physical Education Degree perform a didactic-pedagogical experience considering the content of circus manifestations, directed to preschoolers of a group with a student with multiple disabilities. Methodology: The experience was performed in a public school in Mauá city (SP), and constitutes lecture classes, corporal activities, dialogue circles and activities in the classroom (drawing activities). Results and Discussion: The experience has shown to be a way of approaching the circus content in the Physical Education classes, prioritizing the diversity and inclusion. Regardless of the children’s limitations, specifically the kid with multiple disabilities. Conclusion: The content related with the circus manifestations shows to be a possibility democratic classes a with critical slant.
References
BORTOLETO, Marco Antônio Coelho; PINHEIRO, Pedro Henrique Godoy Gandia; PRODÓCIMO, Elaine. Jogando com o circo. Várzea Paulista- SP: Fontoura, 2011.
BORTOLETO, Marco Antônio Coelho (Org.). Introdução à pedagogia das atividades circenses, v.2, Jundiaí, SP, Fontoura, 2010.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais de Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997.
DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física Escolar: compartilhando experiências. São Paulo, Phorte, 2011.
DUPRAT, Rodrigo Mallet; GALLARDO, Jorge Sergio Pérez. Artes Circenses no âmbito escolar. Ijuí-RS: UNIJUÍ, 2010.
KUNZ, Elenor (Org.). Brincar & se- movimentar: tempos e espaços de vida da criança. Ijuí: Editora Ijuí, 2015.
MARQUES, M. Atividade circense e paralisia cerebral: um relato de experiência. In: BORTOLETO, Marco Antônio Coelho; ERMINIA, Silva (Org). Caderno de resumos do IV Seminário Internacional de Circo: inovação e criatividade. Campinas, SP, p. 120-123, 2019. Disponível em: https://www.fef.unicamp.br/fef/sites/uploads/caderno_resumos_-i4-sic_2018-12-12.pdf. Acesso em: 24 out. 2019.
NEIRA, Marcos Garcia. (Org.) Educação Física Cultural: relatos de experiência. Jundiaí, SP: Paco, 2018.
ONTAÑÓN, Teresa; DUPRAT, Rodrigo; BORTOLETO, Marco Antônio. Educação Física e atividades circenses: "O estado da arte". Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 02, p. 149-168, abr/jun de 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/22960. Acesso em: 04 jun 2019.
OPAS. Organização Pan-americana da Saúde. Folha informativa - Transtorno do espectro autista. Brasil, 2017. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?Itemid=1098. Acesso em: 24 maio 2019.
OPAS. Organização Pan-americana da Saúde. Folha informativa - Transtornos mentais. Brasil, 2018. Disponível em https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5652:folha-informativa-transtornos-mentais&Itemid=839. Acesso em: 24 maio 2019.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2018.
UNESCO. Declaração de Salamanca e enquadramento da ação na área das necessidades educativas especiais. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1994.
The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.