Banner Portal
The circus activities in physical education classes and children multiple disabilities
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Disabled people
Games and toys
Education
Physical Education

How to Cite

GUIMARÃES, Haunny Torisco; SOUZA , Jair de Amorim; LIMA, Robson José de; LEITE, Victor Martins; EDA, Daniela Matielo de Carvalho; SILVA, Leopoldo Ortega da. The circus activities in physical education classes and children multiple disabilities. Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019027, 2020. DOI: 10.20396/conex.v17i0.8655860. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8655860. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: The topic of this experience report comes from the fact that the circus classes and the disabled children are still a challenge for some Physical Education teachers. Objective: of this research was describing a pedagogical experience with the circus manifestations in Physical Education classes, and meditate on the participation of a kid with multiple disabilities. Therefore, university students of Physical Education Degree perform a didactic-pedagogical experience considering the content of circus manifestations, directed to preschoolers of a group with a student with multiple disabilities. Methodology: The experience was performed in a public school in Mauá city (SP), and constitutes lecture classes, corporal activities, dialogue circles and activities in the classroom (drawing activities). Results and Discussion: The experience has shown to be a way of approaching the circus content in the Physical Education classes, prioritizing the diversity and inclusion. Regardless of the children’s limitations, specifically the kid with multiple disabilities. Conclusion: The content related with the circus manifestations shows to be a possibility democratic classes a with critical slant.

https://doi.org/10.20396/conex.v17i0.8655860
PDF (Português (Brasil))

References

BORTOLETO, Marco Antônio Coelho; PINHEIRO, Pedro Henrique Godoy Gandia; PRODÓCIMO, Elaine. Jogando com o circo. Várzea Paulista- SP: Fontoura, 2011.

BORTOLETO, Marco Antônio Coelho (Org.). Introdução à pedagogia das atividades circenses, v.2, Jundiaí, SP, Fontoura, 2010.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais de Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física Escolar: compartilhando experiências. São Paulo, Phorte, 2011.

DUPRAT, Rodrigo Mallet; GALLARDO, Jorge Sergio Pérez. Artes Circenses no âmbito escolar. Ijuí-RS: UNIJUÍ, 2010.

KUNZ, Elenor (Org.). Brincar & se- movimentar: tempos e espaços de vida da criança. Ijuí: Editora Ijuí, 2015.

MARQUES, M. Atividade circense e paralisia cerebral: um relato de experiência. In: BORTOLETO, Marco Antônio Coelho; ERMINIA, Silva (Org). Caderno de resumos do IV Seminário Internacional de Circo: inovação e criatividade. Campinas, SP, p. 120-123, 2019. Disponível em: https://www.fef.unicamp.br/fef/sites/uploads/caderno_resumos_-i4-sic_2018-12-12.pdf. Acesso em: 24 out. 2019.

NEIRA, Marcos Garcia. (Org.) Educação Física Cultural: relatos de experiência. Jundiaí, SP: Paco, 2018.

ONTAÑÓN, Teresa; DUPRAT, Rodrigo; BORTOLETO, Marco Antônio. Educação Física e atividades circenses: "O estado da arte". Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 02, p. 149-168, abr/jun de 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/22960. Acesso em: 04 jun 2019.

OPAS. Organização Pan-americana da Saúde. Folha informativa - Transtorno do espectro autista. Brasil, 2017. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?Itemid=1098. Acesso em: 24 maio 2019.

OPAS. Organização Pan-americana da Saúde. Folha informativa - Transtornos mentais. Brasil, 2018. Disponível em https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5652:folha-informativa-transtornos-mentais&Itemid=839. Acesso em: 24 maio 2019.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2018.

UNESCO. Declaração de Salamanca e enquadramento da ação na área das necessidades educativas especiais. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1994.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.