Banner Portal
The internal logic of body fights and its implications for the teaching-learning process in school Physical Education classes
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Fights
Motor praxeology
Teaching-learning
Physical education
School content

How to Cite

SCHMIDT, Vagner Augusto de Oliveira; OLIVEIRA, Raquel Valente de. The internal logic of body fights and its implications for the teaching-learning process in school Physical Education classes. Conexões, Campinas, SP, v. 18, p. e020030, 2020. DOI: 10.20396/conex.v18i0.8658463. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8658463. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: Viewed only as a means of protection and self-defense, the fights began to integrate all diferent pedagogical materials related to School Physical Education, becoming one content of this scholar discipline. However, their teaching-learning process is still neglected. Objective: In this perspective, the present research aims to understand the internal logic of body fights from the CAI Classification System and the guard distance, pointing out its implications in the teaching-learning process of these modalities. Methodology: For this, was realized a bibliographical research, it was possible to present a possibility to guide the teaching-learning process of the body fights, from Motor Praxeology concepts and propositions. Results: According to the CAI Classification System, it was found that the body fights are opposing sociomotor practices, carried out in a standard physical environment. Regarding the guard distance, these modalities can be classified as almost zero distance, reduced distance, medium distance and great distance. Final Considerations: Through the understanding of the internal logic and distance of guard of these modalities, the teacher can guide and organize his pedagogical practice in Physical Education classes.

https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8658463
PDF (Português (Brasil))

References

AMADOR RAMÍREZ, Fernando. Estudio praxiológico de los desportes de lucha. Análisis de la acción de brega en la lucha canaria. 1994. 838 f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas, 1994.

AVELAR, Bruno; FIGUEIREDO, Abel. La iniciación a los deportes de combate: interpretación de la estrutura del fenómeno lúdico luctatório. Revistas de Artes Marciais Asiáticas, León, v. 4, n. 3, p. 44-57, 2009.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 18 jul. 2019.

ESPARTERO, Julián. Aproximación histórico-conceptual a los deportes de lucha. In: VILLAMÓN, Miguel. (Org.). Introducción al Judo. Barcelona: Editorial hispano Europea S.A., 1999. p. 23- 54.

FRANCHINI, Emerson; DEL VECCHIO, Fabrício Boscolo. (Orgs.). Ensino de Lutas: reflexões e propostas de programas. São Paulo: Scortecci, 2012.

GIL, Antonio Carlo. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LAGARDERA, Francisco; LAVEGA, Pere. Introducción a la Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2003.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONi, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

PARLEBAS, Pierre. Elementos de sociologia del deporte. Málaga: Unisporte, 1988.

PARLEBAS, Pierre. Elementos de sociologia del deporte. Málaga: Unisporte, 2003.

PARLEBAS, Pierre. Juegos, Deporte Y Sociedad: Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.

PARLEBAS, Pierre. Perspectivas para una Educación Física moderna. Málaga: Unisporte, 1987.

PUCINELI, Fabio Augusto. Sobre luta, arte marcial e esporte de combate: diálogos. 2004. 50 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

RIBAS, João Francisco Magno. (Org.). Praxiologia Motriz e Voleibol: elementos para o trabalho pedagógico. Ijuí: Unijuí, 2014.

RIBAS, João Francisco Magno. Praxiologia Motriz: construção de um novo olhar dos jogos e esportes na escola. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 2, p. 113-120, mai./ago. 2005.

RODRIGUES, Leonel António Ferreira Braz. Praxiologia Motora e efeitos educativos. Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, v. 10, n. 79, p. 1-1, 2004.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Lutas. In: GONZÁLEZ, Fernando; DARIDO, Suraya; OLIVEIRA, Amauri. (Orgs.). Lutas, capoeiras e práticas corporais de aventura. Maringá: Eduem, 2014. p. 31-67.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das lutas na escola: possibilidades para a Educação Física. Porto Alegre: Penso, 2015.

SALVADOR, Angelo Domingos. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. Porto Alegre: Sulina, 1986.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.