Banner Portal
Approaches between handball and motor praxiology
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Handball
Internal Logic
Motor Praxiology
Teaching

How to Cite

FRIEDRICH, Eduardo Ivan; FAGUNDES, Felipe Menezes. Approaches between handball and motor praxiology: a teaching proposal based on the emerging problems of Internal logic of the game. Conexões, Campinas, SP, v. 18, p. e020015, 2020. DOI: 10.20396/conex.v18i0.8659163. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8659163. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Objective: The objective of this study is to build examples of exercises for teaching Handball, based on scientific production, considering the problems inherent to Motor Praxiology. Methodology: This investigation is characterized by a theoretical research from a bibliographic review with exploratory character. To select the articles, searches were made by the keywords "Motor Praxiology" and "Handball Teaching" in online journals. A discussion was made about the Motor Praxiology and its main concepts regarding Internal Logic. Results and discussion: We describe Handball and the characteristics of its teaching-learning process from the literature. Then, we articulate the concepts of Handball Internal Logic with the fundamentals of Motor Praxiology. Finally, we structure a teaching-learning process for Handball from the emerging problems of game’s Internal Logic, giving examples of specific activity structures. Final Considerations: From these propositions based on Motor Praxiology, these activities can serve as a contribution to the performance of the teacher and the coach as they are common problems when it comes to Handball initiation.

https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659163
PDF (Português (Brasil))

References

BALBINO, Hermes Ferreira. Pedagogia do Treinamento: métodos, procedimentos pedagógicos e as múltiplas competências do técnico nos jogos desportivos coletivos. 2007. 287 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

BARBOSA, Gleyson Juliano Nunes. O ensino do Handebol na escola: formação de cidadãos para a vida e para a prática esportiva. 2013. 66 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) — Universidade de Brasília, Macapá-AP, 2013.

BAYER, Claude. O ensino dos desportos colectivos. Lisboa: Dinalivros, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 10 set. 2019.

BRASIL, Isabella Blanche Gonçalves; FERREIRA, Lillian Aparecida. Diálogo entre a Praxiologia Motriz e o ensino do Handebol. Acción Motriz, Las Palmas Del Gran Canaria. v. 21, p. 23- 27, 2018. Disponível em: http://www.accionmotriz.com/documentos/revistas/articulos/21_3.pdf. Acesso em: 18 nov. 2019.

CASTRO, Jefferson Alexandre. Inferências sobre um plano de ensino de esportes para crianças de 9 a 12 anos de idade. 2004. 205 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE HANDEBOL. Regras de jogo. Aracajú, 2016.

DEMO, Pedro. Metodologia Científica Em Ciências Sociais. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1995.

FAGUNDES, Felipe Menezes. Articulações iniciais entre a Praxiologia Motriz e o método Teaching Games For Understanding: revendo conceitos do ensino para compreensão. 2017. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.

SILVA, João Batista Freire. Questões psicológicas do esporte. In: MOREIRA, Wagner Wey.; SIMÕES, Regina. Esporte como fator de qualidade de vida. Piracicaba: UNIMEP, 2002. p. 363-377.

GARGANTA, Júlio Manuel. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: GRAÇA, Amândio; OLIVEIRA, José. O ensino dos jogos desportivos. 2. Ed. Porto: Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física, 1994. p. 11-25.

GIL, Antonio. Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

MENEZES, Rafael Pombo. Modelo de análise técnico-tática do jogo de Handebol: necessidades, perspectivas e implicação de um modelo de interpretação das situações de jogo em tempo real. 2011. 303 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

MENEZES, Rafael Pombo; MARQUES, Renato Francisco Rodrigues; NUNOMURA, Myrian O ensino do Handebol na categoria infantil a partir dos discursos de treinadores experientes. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 463-477, abr./jun. 2015.

PARLEBAS, Pierre. Juegos, Deporte Y Sociedad: Léxico De Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.

RIBAS, João Francisco Magno. Praxiologia motriz: Instrumentalizando a prática pedagógica para o ensino dos esportes coletivos. Motriz, São Paulo, v. 16, p. 240-250. 2010.

RIBAS, João Francisco; LANES, Bruno; FAGUNDES, Felipe; BORDINHÃO, Lidiane; FOLLMANN, Natiele; OLIVEIRA, Raquel.; SCHMIDT, Vagner.; BITENCOURT, William. Aproximações da praxiologia motriz com o conceito de organização interna na Base Nacional Comum Curricular -Educação Física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, Out. 2019.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.