Banner Portal
School physical education, body and language
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical education
Body
Language

How to Cite

MACHADO, Aline Gomes; BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. School physical education, body and language: epistemological reflections in a brazilian context. Conexões, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021024, 2021. DOI: 10.20396/conex.v19i1.8661440. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8661440. Acesso em: 20 sep. 2024.

Abstract

Objective: The goal of the present study is to present reflections on the concept of language through the studies of Vygotsky, Luria, Leontiev, and Bakhtin, with a dialogue about the relations between body and language through the lenses of different theoretical approaches, passing through the contributions of Physical Education’s field. Method: This study is a theoretical development through the analysis presented about the development of the concept of language by those different theoretical approaches. Results: It is realized the need to verify how the relation between Physical Education and language is understood in the Brazilian school environment and in which way it takes place in the pedagogical action. Final considerations: Understanding physical education as language is a significant advancement for the field, because it amplifies the possibilities of teaching under a critical lens, moving away from exclusionary and mechanical practices that have long been rooted in the school environment.

https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8661440
PDF (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na Ciência da Linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1992.

BETTI, Mauro. Educação Física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.

BETTI, Mauro. O que a semiótica inspira ao ensino da Educação Física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. 1-104, out. 1994.

BETTI, Mauro; KNIJNIK, Jorge; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz; DAOLIO, Jocimar. Fundamentos filosóficos e antropológicos da teoria do se-movimentar e a formação de sujeitos emancipados, autônomos e críticos: o exemplo do currículo de Educação Física do estado de São Paulo. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 1631-1653, out./dez. 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/46732. Acesso em: 20 jul. 2020.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Caderno Cedes, v. 19, n. 48, agosto, 1999.

BRACHT, Valter. Educação Física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.

BRACHT, Valter. A prática pedagógica da Educação Física: conhecimento e especificidade. In: BRACHT, Valter. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Unijuí, 2007.

BRACHT, Valter. Educação Física escolar e lazer. In: WERNECK, Christianne Lucce Gomes; ISAYAMA, Helder Ferreira (Org.). Lazer, Recreação e Educação Física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

BRACHT, Valter. Educação Física: a busca da autonomia pedagógica. Revista da Fundação de Esporte e Turismo, v. 1, n. 2, p. 12-19, 1989.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL, Ministério de Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio/ Secretaria de Ensino Médio. Brasília: MEC/SEM, 1999.

CASTELLANI FILHO, Lino. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. Campinas, SP: Papirus, 1994.

CASTELLANI FILHO, Lino. Política educacional e educação física. Campinas: Autores Associados, 1998.

DAÓLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 1995.

DAÓLIO, Jocimar. Cultura, educação física e futebol. Campinas: Unicamp, 1997.

DAÓLIO, Jocimar. Educação Física escolar: uma abordagem cultural. In: NISTA-PICCOLO, Vilma Lení (Org.) Educação física escolar: ser... ou não ter? Campinas: Unicamp, 1993.

DARIDO, Suraya C. Educação Física na Escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

DARIDO, Suraya C.; SANCHES NETO, Luiz. O Contexto da Educação Física na escola. In: DARIDO, Suraya C.; RANGEL, Irene Cconceição Andrade. Educação Física na escola: Implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

ESCOBAR, Micheli Ortega. Cultura Corporal na Escola: Tarefas da Educação Física. Revista Motrivivência, Florianópolis, v. 7, n. 8, dez. 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/22600/20594. Acesso em: 20 jul. 2020.

KUNZ, Elenor. Pedagogia crítico-emancipatória. In: GONZÁLES, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. (Orgs.). Dicionário crítico de educação física. Ijuí: Ed Unijuí, 2005. p. 316-318.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: UNIJUÍ, 2014.

LADEIRA, Maria Fernanda Telo; DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física e Linguagem: algumas considerações iniciais. Revista Motriz. Rio Claro. v. 9, n. 1, p. 31-39, jan./abr. 2003. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/09n1/Ladeira.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LURIA, Alexander Romanovich. Curso de Psicologia Geral. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1991. v. 1.

LURIA, Alexander Romanovich. Pensamento e Linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

MACHADO, Aline Gomes. Educação do corpo e linguagem: relações e contradições no contexto da Educação Física escolar no ensino médio. 2019. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.

MARX, Karl. O Capital. São Paulo: Nova Cultural, 1985. v. 1, p.149.

MATTHIESEN, Sara Quenzer; DARIDO, Suraya Cristina; LORENZETTO, Luiz Alberto; IÓRIO, Laércio Schwantes; RANGEL, Irene Conçeição Andrade; RODRIGUES, Luiz Henrique; SANCHES NETO, Luiz; MOTA E SILVA, Eduardo Vinícius VENÂNCIO, Luciana; CARREIRO, Eduardo Augusto; MONTEIRO, Alessandra Andréa; Galvão, Zenaide. Linguagem, Corpo e Educação. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 129-139, 2008. Disponível em: https://www.mackenzie.br/fileadmin/OLD/47/Editora/REMEF/Remef_7.2/Revisao_-_LINGUAGEM__CORPO_E_EDUCACAO_FISICA.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

MESQUITA, Rosa Maria. Comunicação não verbal: relevância na atuação profissional. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 155-163, jul./dez. 1997. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/138567 . Acesso em: 20 jul. 2020.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Linguagem e cultura: subsídios para uma reflexão sobre a educação do corpo. Caligrama, São Paulo, v. 3, n. 3, p. 1-16, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/caligrama/article/view/66201. Acesso em: 20 jul. 2020.

SANTIN, Silvino. Educação Física, outros caminhos. Porto Alegre: Escola Superior de Teologia e Espiritualidade Franciscana, 1990.

SOARES, Carmen Lucia. Educação Física: raízes europeias e Brasil. 5. ed., Campinas: Autores Associados, 2012.

SOARES, Carmen Lucia; TAFFAREL, Celi Neuza Z.; VARJAL, Elizabeth; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Micheli; BRACHT, Valter. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurélio. Existe espaço para o ensino de educação física? Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 2, p. 119-135, jun. 1999. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/152. Acesso em: 20 jul. 2020.

TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurélio; OLIVEIRA, Luciane Paiva Alves de; VAZ, Alexandre Fernandez. Sobre corporalidade e escolarização: contribuições para a reorientação das práticas escolares da disciplina de Educação Física. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 3, p. 303-318, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/4344. Acesso em: 20 jul. 2020.

TAFFAREL, Celi Neuza Z.; ESCOBAR, Micheli Ortega. A. Cultura corporal. In: HERMIDA, Jorge Fernando (Org.). Educação Física: conhecimento e saber escolar. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2009. p. 173-180.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Obras escogidas. Madri: Visor, 1995.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Aline Gomes Machado, Tadeu João Ribeiro Baptista

Downloads

Download data is not yet available.