Banner Portal
The life mediated by the screen
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Leisure activities
Teaching
COVID 19 pandemic
Physical education and training

How to Cite

FALCÃO, Denise; BARBOSA, Gabriel Nunes Pinheiro; LIMA, Manuele Alexandrina; OLIVEIRA, Lorraine Laurindo de. The life mediated by the screen: impacts on leisure and graduation in Physical Education at UFOP during the Covid-19 pandemic. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023003, 2023. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8669999. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8669999. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

Introduction: this research starts from the great changes that social practices have undergone with the Covid-19 pandemic. There was the abandonment of physical presence as a form of coexistence and the increase in mediations from the screens. The objective of the research was to investigate to what extent the increase in the use of ICTs impacted the process of academic formation and the leisure of Physical Education students at UFOP. Methodology: the quali-quanti approach methodology used google forms as a research tool and content analysis for data processing. Results and discussion: As a result, it was found: lack of motivation and some difficulty for students to follow their training within the virtualized academic organization; increased autonomy and pro-activity in the search for knowledge; the absence of face-to-face collective interaction was the most felt transformation in leisure and the need to stay at home provoked changes and adaptations in the forms of enjoyment of leisure. The impact on training and leisure was more intense in the first months of the pandemic, but the consequences on the balance of physical and mental health increased over time. Final considerations: Finally, it is pointed out that there was an exponential increase in daily time in a virtual environment, with life being mediated by the screen.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8669999
PDF (Português (Brasil))

References

ARRAIS, Tadeu; OLIVEIRA, Adriano; VIANA, Juheina; ALENCAR, Diego; SALGADO, Tathiana; NETO, Jorge; SOUZA, Maria. Celeiros da pobreza urbana: suplementação de renda e isolamento social em ambientes metropolitanos nos tempos pandêmicos. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia, v. 8, n. 3, p. 11-25, 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARREIRA, Cristiano; TELLES, Thabata; FILGUEIRAS, Alberto. Perspectivas em psicologia do esporte e saúde mental sob a pandemia de COVID-19. Psicologia: Ciência & Profissão, v. 40, p.1-14, 2020. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003243726. Acesso em: 10 jun. 2021

BRAGA, Iara; SANTOS, Andrêza. Concepções de lazer sob a perspectiva dos adultos. Licere, Belo Horizonte, v. 22, n. 4, 2019. Disponível em: http://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/16270. Acesso em: 10 jun. 2021

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 5/2020, aprovado em 28 de abril de 2020. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 28 abr. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192

Acesso em: 10 jun. 2021

BRIDI, Maria; BOHLER, Fernanda; ZANONI, Alexandre; BRAUNERT, Mariana; BENARDO, Kelen; MAIA, Fernanda; FREIBERGER, Zélia; BEZERRA, Giovana. O trabalho remoto/home-office no contexto da pandemia COVID-19. Remir Trabalho. Curitiba, p.1-8, publicado em: 24 jul. 2020. Disponível em: https://www.eco.unicamp.br/remir/images/Artigos_2020/ARTIGO_REMIR.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021

CASTIONI, Remi; MELO, Adriana; NASCIMENTO, Paulo; RAMOS, Daniela. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, v. 29, p. 399-419, 2021.

COSTA, Etã; LEAL, Isabel. Um olhar sobre a saúde psicológica dos estudantes do ensino superior-avaliar para intervir. Actas... CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA E SAÚDE, 7. Universidade do Porto. Porto, p. 213-216, 2008.

DECODE O legado da quarentena para o consumo. 2020. Disponível em: http://angrad.org.br/app/uploads/2020/06/O-Legado-da-Quarentena-para-o-Consumo.pdf. Acesso em: 04 mar. 2022.

DE SOUZA, Josiane; BASTOS, Thaisnara; OLIVEIRA, Maria. Perfil dos alunos universitários dos cursos de educação física e fisioterapia em relação à alimentação e a atividade física. Revista Práxis, v. 6, n. 11, 2014. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/579. Acesso em: 04 mar. 2022.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre. Artmed, 2006. Disponível em: https://bds.unb.br/handle/123456789/863. Acesso em: 04 mar. 2022

FALCÃO, Denise; MARQUES, Yana. O Corpo Brincante Nas Práticas Sociais e de Lazer dos Jovens Ouro-Pretanos. Revista Brasileira de Estudos do Lazer (RBEL). Belo Horizonte, v. 9, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/37941. Acesso em: 04 mar. 2022

FALCÃO, Denise. Ressignificações das relações de lazer e trabalho frente à pandemia da Covid-19. In: GONÇALVES, Salete; LOPES, Rosa Maria R. (ORG.) Cenários do turismo em um ano pandêmico. Mossoró, RN: EDUERN, 2022. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/640963818/E-book. Acesso em: 04 mar. 2022

FRITH, Simon. The sociology of youth. Lancashire: Causeway Press, 1984.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa Beraldo; GOMES, Luciane; CANEVA, Christiane. O ensino remoto durante a pandemia de Covid-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de Educação Física. Society and Development Research, [S. l.]. v. 9, n. 10, p. 1-19, 3 fev. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344485419_O_ensino_remoto_durante_a_pandemia_de_covid-19_desafios_aprendizagens_e_expectativas_dos_professores_universitarios_de_Educacao_Fisica. Acesso em: 04 mar. 2022

GOMES, Chistianne. L. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. In: Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 1, n. 1, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/430. Acesso em: 04 mar. 2022

MALTA, Deborah; SZWARCWALD, Célia; BARROS, Marilisa; GOMES, Crizian; MACHADO, Ísis; JÚNIOR, Paulo; ROMERO, Dalia; LIMA, Margareth; DAMACENA, Giseli; PINA, Maria; FREITAS, Maria; WERNECK, André; SILVA, Danilo; AZEVEDO, Luiz; GRACIE, Renata. A pandemia da COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal, 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/VkvxmKYhw9djmrNBzHsvxrx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 04 mar. 2022

MARTINEZ, Edson; SILVA, Fabrícia; MORIGI, Thais; ZUCOLOTO, Miriane; SILVA, Thaise; JOAQUIM, Anderson; DALL’AGNOL, Gabriela; GALDINO, Guilherme; MARTINEZ, Maisa; MARTINEZ, Maisa; SILVA, Wanderson. Physical activity in periods of social distancing due to COVID-19: a cross-sectional survey. Ciência & Saúde Coletiva. v. 25, p. 4157-4168, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/pXxV8j7mbr3gv4LbLFKZB5K/?lang=en. Acesso em: 04 mar. 2022

MAYOR, Sarah T. S.; DE SOUSA SILVA, Marcília; LOPES, Carolina G. Perspectivas sobre o Lazer das Mulheres com a Pandemia do Novo Coronavírus: Reflexões a partir dos Dados da Pesquisa “O Lazer no Brasil-Representações e Concretizações das Vivências Cotidianas”. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 3, p. 163-189, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25363. Acesso em: 04 mar. 2022

MONTENEGRO, Gustavo; QUEIROZ, Bruno; DIAS, Mairna. Lazer em tempos de distanciamento social: impactos da pandemia de Covid-19 nas atividades de lazer de universitários na cidade de Macapá (AP). LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 3, p. 1-26, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/24785. Acesso em: 04 mar. 2022

MORALES, Victor; LOPEZ, Yanelixa A. F. Impactos da pandemia na vida acadêmica dos estudantes universitários. Revista Angolana de Extensão Universitária, v. 2, n. 2, p. 53-67, 2020. Disponível em: https://www.portalpensador.com/index.php/RAEU-BENGO/article/view/205. Acesso em: 04 mar. 2022

MORENO, Suelly Therezinha S.; MARCELLINO, Nelson C. Lazer/Recreação e Formação Profissional. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 9, n. 1, p. 108-134, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1536. Acesso em: 04 mar. 2022

NASCIMENTO, Francisleile; PACHECO, Alberto. Sistema de saúde pública no Brasil e a pandemia do novo coronavírus. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 63-72, 2020. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/131. Acesso em: 04 mar. 2022

PEREIRA, Omar C. N.; DE FREITAS, Laura V. Dioniso e a festa universitária: Entrevistas com estudantes da USP. Psicologia Argumento, v. 31, n. 75, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325073420_Dioniso_e_a_festa_universitaria_Entrevistas_com_estudantes_da_USP. Acesso em: 04 mar. 2022

RECHIA, Simone; CARDOSO, Gabriela; ANDRADE, Sabrina; SANTOS, Karine; SANTOS, Amanda. Lazer na Universidade: espaços e equipamentos possíveis? LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, v. 23, n. 2, p. 283–308, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/24041 Acesso em: 28 out 2021.

RIBEIRO, Olívia; SANTANA, Gustavo; TENGAN, Ellen; SILVA, Lucas; NICOLAS, Elias. Os impactos da pandemia da Covid-19 no lazer de adultos e idosos. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer. v. 23, n. 3, p. 391-428, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25456. Acesso em: 28 out 2021.

REIS, Monaliza Barroso dos. Projeto Yoga na UFC: Os benefícios percebidos na saúde de adultos durante a pandemia. 2021. 57 f., Fortaleza, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/63551. Acesso em: 28 out 2021.

RODRIGUES, Ricardo Fabrício. Sobre a virtualização do lazer. In: Congresso Português de Sociologia. 7, 2012. Porto. Universidade do Porto – Faculdade de Letras – Faculdade de Psicologia da Educação, 2012.

SILVA, Rosemary Francisca Neves. Educação e Juventude em Tempo de Pandemia. Revista Fragmentos de Cultura-Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas, v. 30, n. 2, p. 175-177, 2021. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/view/8668. Acesso em: 28 out 2021.

SCHWARTZ, Gisele Maria; MOREIRA, Jaqueline Costa Castilho. O ambiente virtual e o lazer. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e cultura. Campinas: Editora Alínea, 2007, p. 149-170.

TROVÃO, Cassiano José B.M. A Pandemia da Covid-19 e a Desigualdade de Renda no Brasil: um olhar macrorregional para a proteção social e os auxílios emergenciais. Pesquisa em Economia Política do Desenvolvimento (GEPD) e do Núcleo de Análise Econômica Multissetorial, Estratégica e Conjuntural - NEMEC da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2020. Disponível em: https://ccsa.ufrn.br/portal/wp-content/uploads/2020/05/TROV%C3%83O-2020-PANDEMIA-E-DESIGUALDADE.pdf. Acesso em: 28 out. 2021.

Universidade Federal de Ouro Preto. Edital Nº 012 / PRACE/UFOP/2020: Dispõe sobre a seleção para Auxílio Inclusão Digital/Modalidade I (PRACE) e Modalidade II (MEC):

serviços de internet por meio do Programa de Assistência Estudantil Inclusão Digital no âmbito da UFOP. Disponível em: https://prace.ufop.br/sites/default/files/sei_ufop_-_0067921_-_edital.pdf. Acesso em: 12 nov.2021.

YIN, Robert K. Case Study Research: design and methods. Newbury Park, CA: Sage Publications, 1989.

ZAN, Dirce; KRAWCZYK, Nora. Educação e Juventude sob Fortes Ameaças. Boletim da Anped. v. 2, 2020. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/educacao-e-juventude-sob-fortes-ameacas-colaboracao-de-texto-por-dirce-zan-unicamp-gt-03-nora.

Acesso em: 12 nov.2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.