Banner Portal
Gymnastics for all and popular culture
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gymnastics
Culture
Popular culture

How to Cite

LOPES, Priscila; CARBINATTO, Michele Viviene. Gymnastics for all and popular culture: (re)cognizing and valuing regional manifestations. Conexões, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e022031, 2023. DOI: 10.20396/conex.v20i00.8670839. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8670839. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Objectives: to analyze the knowledge about culture and popular regional manifestations in a group of Gymnastics for All (GfA) linked to a university extension that proposed to dialogue with these themes when composing a choreography. Methodology: two questionnaires with open and closed questions were applied at the beginning and end of the semester, to the 32 members participating in the project, which were analyzed by simple tabulation and Thematic Analysis. Results and discussion: regarding knowledge about regional popular cultures, the members mentioned 53 types of manifestations in the pre-project questionnaire, and the places where they learned were also varied (18). After participating in the project, these numbers were higher: 71 manifestations of popular regional cultures recognized in 24 different locations (increase of 33% and 30% respectively). Comparatively, the concept of popular culture incorporated personal issues, but also softened its relationship with low socioeconomic status. Conclusion: GfA proposals can promote spaces both for discussion about the diversity of regional culture and for the promotion of experiences of (active) artistic production and reception, helping not only in cultural dissemination, but also in the process of overcoming and self-appreciation through the path of strengthening of culture.

https://doi.org/10.20396/conex.v20i00.8670839
PDF (Português (Brasil))

References

ABIBI, Pedro Rodolpho Jungers. Cultura popular e contemporaneidade. Patrimônio e Memória, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 102-122, 2015. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/476. Acesso em: 10 ago. 2022.

ALMEIDA, Camila das Mercês Duarte; MOTA, Kaio César Celli; NASCIMENTO, Iracema Santos; CARBINATTO, Michele Viviene. Pensamento pedagógico decolonial e a ginástica: diálogos iniciais. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 20, n. 4, p. 85-92, 2021.

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. Campinas: UNICAMP, 2003.

BARBOUR, Rosaline. Grupos focais. Tradução: Marcelo Figueiredo Duarte. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BATISTA, Mellina Souza; LOPES, Priscila; PATRÍCIO, Tamires Lima; HENRIQUE, Nayana Ribeiro; FURTADO, Lorena Nabete dos Reis; CARBINATTO, Michele Viviene. Ginástica para todos: questões sobre uma experiência de aprendizagem crítica. Corpoconsciência, v. 24, n. 1, p. 194-204, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824. Acesso em: 10 ago. 2022.

BENTO, Jorge Olímpio. Desporto discurso e substância. Belo Horizonte: Instituto Casa da Educação Física, UNICAMP – Centro de Estudos Avançados – Coleção CEAv Esporte, v. 2, 2013.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Método Paulo Freire. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclídes; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. p. 263-264.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Vocação de criar: anotações sobre a cultura e as culturas populares. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 138, p. 715-746, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000300003. Acesso em: 10 ago. 2022.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 10 ago. 2022.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

CORRÊA, Lionela da Silva; VERDE, Evandro Jorge Souza Ribeiro Cabo; SILVA, Enoly Cristine Frazão; HENRIQUE, Nayana Ribeiro. Identidade cultural e ginástica para todos: uma experiência amazônica. In: CARBINATTO, Michele Viviene; EHRENBERG, Mônica Caldas. (Org.). Festival ginástico e isolamento social: retratos de um evento on-line. Bagai: Curitiba, 2020, p. 117-131.

DALGLISH, Lalada. Tradição e Identidade na Cerâmica Popular do Vale do Jequitinhonha. Arte e Crítica, Jornal da ABCA, n. 33, p. 1-11, 2015. Disponível em: http://www.f2mvirtual.com.br/abca/n33/12lalada.html. Acesso em: 5 jul. 2022.

DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

DIAS NETO, Jose. Vivências e resistências quilombolas contemporâneas: notas sobre a identidade e a territorialidade da comunidade Quartel do Indaiá em Diamantina/MG. Revista Idealogando, v. 2, n. 1, p. 5-17, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/idealogando/article/view/230696/NETO. Acesso em: 10 ago. 2022.

ELTERMANN, Ana Claudia Fabre. O canto dos Vissungos: tradição e resistência. Work. Pap. Linguíst. v. 16, n. 2, p. 124-138, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1984-8420.2015v16n2p124. Acesso em: 10 ago. 2022.

FÁTIMA, Conceição Vianna; UGAYA, Andressa de Souza. Ginástica para todos e pluralidade cultural: movimentos para criar novos pensamentos. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira; TOLEDO, Eliana. (Org.). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. UEG: Anápolis, 2016, p. 141-154.

FECAJE – FEDERAÇÃO DAS ENTIDADES CULTURAIS E ARTÍSTICAS DO VALE DO JEQUITINHONHA. FESTIVALE. 2020. Disponível em: https://www.fecaje.org.br/festivale. Acesso em: 20 jan. 2020.

FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições de Educação Superior Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, 2012.

FRANKLIN, Ruben Maciel; AGUIAR, Antonio Sérgio Pontes. Cultura popular, um conceito em construção: da tradição dos românticos e folcloristas à emergência política dos estudos culturais. História e Cultura, Franca, v. 7, n. 1, p. 238-257, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.18223/hiscult.v7i1.2156. Acesso em: 10 ago. 2022.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GÓIS JUNIOR, Edivaldo; SOARES, Carmen Lúcia; TERRA, Vinícius Dermarchi Silva. Corpo-máquina: diálogos entre discursos científicos e a ginástica. Movimento, v. 21, n. 4, p. 973–984, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.52754. Acesso em: 10 ago. 2022.

GUERRERO, Patrícia. “Canoa não é força, é opinião”: O Vale do Jequitinhonha contado e cantado por canoeiros. Revista Anthropológicas, v. 21, n. 2, p. 305-328, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaanthropologicas/article/view/23720/19375. Acesso em: 10 ago. 2022.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Tradução: Adelaine La Guardia Resende et al. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

LEAL, Juliana Helena Gomes; PEREIRA, Kênia Aparecida. O Jequitinhonha nos versos de Gonzaga Medeiros. Revista Científica Vozes dos Vales – UFVJM, n. 8, p. 1-20, 2010/2015.

LEAL, Juliana Helena Gomes. Performance art: criação e reflexão teórico-crítica no contexto universitário. Aletria, v. 26, n. 1, p. 87-106, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.87-106. Acesso em: 10 ago. 2022.

LIMA, Camila da Costa. Tradições, técnicas e estilos na produção cerâmica do Vale do Jequitinhonha. Revista Digital Art&, n. 16, p. 1-7, 2015.

LOPES, Priscila; NIQUINI, Claudia Mara. Do barro à arte: experiências de diálogo entre a extensão universitária e a cultura popular. Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 26, n. 1, p. 1-19, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18316/recc.v26i1.7512. Acesso em:

LOPES, Priscila; NOBRE, Juliana Nobre Pontes; NIQUINI, Claudia Mara. Cultura Popular do Vale do Jequitinhonha: a compreensão dos formandos em Educação Física da UFVJM. Revista Científica Vozes dos Vales – UFVJM, n. 16, p. 1-24, 2019. Disponível em: http://site.ufvjm.edu.br/revistamultidisciplinar/files/2019/10/Priscila.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

LOPES, Priscila. A gente abre a mente de uma forma extraordinária: potencialidades da pedagogia freiriana no desenvolvimento da ginástica para todos. 2020. 286 f. Tese (Doutorado) – Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Pedagogia da animação. Campinas: Papirus, 1990.

MARQUES, Reinaldo. Entre o global e o local: cultura popular do Vale do Jequitinhonha e reciclagens culturais. Revista Brasileira de Literatura Comparada, n. 5, p. 125-140, 2000.

MATTOS, Sônia Missagia. Mãos criadoras de vida: ceramistas do Vale do Jequitinhonha. Habitus, v. 5, n. 1, p. 187-207, 2007. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18224/hab.v5.1.2007.187-207. Acesso em: 10 ago. 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; GOMES, Romeu (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

NASCIMENTO, Elaine Cordeiro. Vale do Jequitinhonha: Entre a carência social e a riqueza cultural. Revista de Artes e Humanidades, n. 4, p. 1-15, 2009.

PATRICIO, Tamires Lima; CARBINATTO, Michele Viviene. Merleau-Ponty e ginástica para todos: repensando paradigmas na educação física/esporte. Conexões, v. 19, p. e021025, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8661275. Acesso em: 10 ago. 2022.

PAULINO, Thiago. Culturas populares: trajetórias conceituais e construções de sentido. Revista Ambivalências, v. 3, n. 6, p. 255-278, 2015.Disponível em: https://doi.org/10.21665/2318-3888.v3n6p255-278. Acesso em: 10 ago. 2022.

RAMALHO, Juliana Pereira; DOULA, Sheila Maria. O Jequitinhonha nas páginas do jornal Geraes: cultura e territorialidade. Revista de Artes e Humanidades, n. 4, p. 1-20, 2009.

RIBEIRO, Rita. Cultura popular: uma revisitação conceptual. In: MARTINS, Moisés de Lemos; MACEDO, Isabel (Ed.). Políticas da língua, da comunicação e da cultura no espaço lusófono. Braga: Húmus, 2019, p. 105-115. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/63087. Acesso em: 10 ago. 2022.

SERVILHA, Matheus de Moraes. Quem precisa de região?: o espaço (divido) em disputa. Rio de Janeiro: Consequência, 2015.

SILVA, Renata de Lima; FALCÃO, José Luiz Ciqueira. Cultura popular: seus contornos, desdobramentos e materializações. Rascunhos, v. 3, n. 2, p. 7-20, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.14393/issn2358-3703.v3n2a2016-02. Acesso em: 10 ago. 2022.

SOARES, Carmem Lúcia. Imagens da educação no corpo. Campinas: Autores Associados, 1998.

SOUSA, Eustáquia Salvadora de; VAGO, Tarcísio Mauro. O ensino de educação física em face da nova LDB. In: COLÉGIO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE (Org.). Educação física escolar frente à LDB e aos PCNs: profissionais analisam renovações, modismos e interesses. Ijuí: Sedigraf, 1997.

TOLEDO, Eliana; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz; CARBINATTO, Michele Viviene. Fundamentos da ginástica para todos. In: NUNOMURA, Myrian (Org.). Fundamentos da ginástica. 2. ed. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2016.

UFVJM – UNIVERSIDADE FEDERAL DOS VALES DO JEQUITINHONHA E MUCURI. Regulamento do Programa de Bolsas de Apoio à Cultura e à Arte da Pró-Reitoria de Extensão e Cultura da UFVJM. Diamantina 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.