Banner Portal
Gymnastics for all groups and the brazilian participation in the international youth leader education program
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gymnastics
Professional training
International educational exchange

How to Cite

SOUZA, Ana Paula Dias de; COSTA, Andrize Ramires. Gymnastics for all groups and the brazilian participation in the international youth leader education program: contributions for the exchange students. Conexões, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e022038, 2023. DOI: 10.20396/conex.v20i00.8670847. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8670847. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Objective: To describe the previous experience with Gymnastics of Brazilian participants of the International Youth Leader Education (IYLE) program, before the exchange, and to point out the Gymnastics for All (GfA) groups contributions in the participation and students return. Methodology: For data collection, 16 former participants of the IYLE program were interviewed, and for data analysis, we used Bardin's (2011) content analysis. Results and discussion: All participants mentioned previous experiences with Gymnastics, both in competitive and non-competitive environments, especially in GfA groups. The GfA groups contributions were highlighted in several aspects, with emphasis on the students’ motivation and also the counterpart incentive at universities where the participants were linked, considering the knowledge acquired abroad. Conclusion: Finally, it was possible to identify in different aspects the importance of GfA groups through participation in the IYLE program.

https://doi.org/10.20396/conex.v20i00.8670847
PDF (Português (Brasil))

References

ASSUMPÇÃO, Bianca; TOLEDO, Eliana de. Aspectos históricos acerca da participação dos graduandos da UNICAMP no programa IYLE (International Youth Leader Education) oportunizado pela parceria UNICAMP-ISCA. Conexões, v. 13, p. 77-97, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v13iEsp..8637577. Acesso em: 20 ago. 2022.

BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra; PIZANI, Juliana. Projetando a Ginástica Rítmica em diferentes contextos. In: TOLEDO, Eliana de; SILVA, Paula Cristina da Costa. Democratizando o ensino da Ginástica: Estudos e exemplos de sua implantação em diferentes contextos sociais. São Paulo: Fontoura, 2013. p. 171-196.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: ed. 70. 2011.

BATISTA, Mellina Souza. Extensão universitária: análise dos grupos de ginástica para todos. 2019. 96f. Dissertação (Mestrado em Estudos Socioculturais e Comportamentais da Educação Física e Esporte) - Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

COSTA, Andrize Ramires et al. A Ginástica Para Todos na extensão universitária: sentidos e significados de participantes ingressantes. Expressa Extensão, v. 25, n. 3, p. 320-332, 2020.

CUNHA, Maria Isabel da; RESCHKE, Maria Janine Dalpiaz. Internacionalização da educação e mobilidade estudantil em questão. In: Reunião Científica Regional da ANPED, 2016, Curitiba. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/eixo8_MARIA-ISABEL-DA-CUNHA-MARIA-JANINE-DALPIAZ-RESCHKE.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

DIAS, Franciny dos Santos; SILVA, Paula Cristina da Costa. Da ginástica rítmica para ginástica moderna de performance e suas relações com a ginástica para todos. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA PARA TODOS, 8., 2016, Campinas. Anais... Campinas: Faculdade de Educação Física - UNICAMP, 2016. p. 113-115. https://www.forumgpt.com/2022/anais. Acesso em: 20 dez. 2022.

GAIO, Roberta. O rico universo da Ginástica: as ginásticas. In: GAIO, Roberta; GOIS, Ana Angélica; BATISTA, José Carlos de Freitas. A ginástica em questão: corpo e movimento. 2. ed. São Paulo, Phorte, 2010.

GIL, Antônio Carlos et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

MENEGALDO, Fernanda Raffi; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Ginástica para todos: primeiras reflexões sobre uma prática coletiva. Revista da Alesde, v. 2, p. 300-312, 2019.

KNIGHT, Jane. Updated definition of internationalization. International higher education, n. 33, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391. Acesso em: 20 ago. 2022.

MARRARA, Thiago. Internacionalização da Pós-Graduação: objetivos, formas e avaliação. Revista de Pós-Graduação, v. 4, n. 8, p. 245-262, 2007.

NUNES, Ana Lucia de Paula Ferreira; SILVA, Maria Batista da Cruz. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade, v. 4, n. 7, p. 119-133, 2011.

PAOLIELLO, Elizabeth et al. Em Rede. In: Grupo Ginástico Unicamp: 25 anos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014. p. 245-256.

SAMPAIO, Gabriela Breggue da Silva. Formação de Treinadores de Ginástica Rítmica: Perspectivas de aprendizado ao longo da vida. 2017. 193f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Educação Física e Desportos, Florianópolis, SC, 2017.

SOUZA, Ana Paula Dias. “Ginástica sem fronteiras": o programa International Youth Leader Education e suas relações para a atuação profissional em ginástica. Orientadora: Andrize Ramires Costa. 2021. 116f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2021.

SCARABELIM, Maria Letícia Abud; TOLEDO, Eliana de. Aspectos convergentes entre a Ginástica Para Todos e a Ginástica Rítmica Dinamarquesa. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA PARA TODOS, 8., 2016, Campinas. Anais... Campinas: Faculdade de Educação Física - UNICAMP, 2016. p. 102-104. Disponível em: https://www.forumgpt.com/2022/anais. Acesso em: 20 dez. 2022.

SILVA; Paula Cristina da Costa et. al. Grupo ginástico Labgin: sob a ótica de seus participantes. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 7., 2014, Campinas. Anais... Campinas: Faculdade de Educação Física - UNICAMP, 2014. p. 338-341. Disponível em: https://www.forumgpt.com/2022/anais. Acesso em: 20 dez. 2022.

SOUSA, Giovana Vitória. Aspectos convergentes entre a Ginástica Acrobática e a Ginástica Para Todos. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA PARA TODOS, 9., 2018, Campinas. Anais... Campinas: Faculdade de Educação Física - UNICAMP, 2018. p. 250-252. Disponível em: https://www.forumgpt.com/2022/anais. Acesso em: 20 dez. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.