Banner Portal
Mental disorders, body practices and physical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Adolescents
Physical education
Mental disorders
Mental health services

How to Cite

PESSANHA, Josemara Henrique da Silva; CAETANO, Leonardo Basílio; SAINT’CLAIR, Emerson da Mota. Mental disorders, body practices and physical education: a case study with adolescents from the Child and Adolescent Psychosocial Care Center. Conexões, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e022045, 2023. DOI: 10.20396/conex.v20i00.8670851. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8670851. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Introduction: The present work is the result of a research conducted in a Psychosocial Care Center for Children and Adolescents (CAPSi), whose public attended are children and adolescents with severe mental disorders. Objective: understand the perceptions and meanings of body practices in the development and health promotion of users, from the perspective of family members and reference technicians in CAPSi. Methodology: The qualitative research involved a case study with exploratory and descriptive approach, in which semi- structured interviews were conducted with the responsible family members and a focus group with CAPSi reference technicians. Results and Discussions: The results pointed to the benefits of body practices, including: improvement in autonomy, social interaction and communication. In addition, the attitude of Physical Education graduates was highlighted when considering the needs, characteristics and subjectivities of adolescents to opportunize socialization, acquire autonomy, demonstrate self-confidence and emphasize the perspective of care during the intervention. It was identified through the research that the social vulnerability condition of the users' families influenced and impacted the adherence to body practices. Conclusions: It is concluded that the aspects listed by the family members are in line with the SUS mental health policy and the national health promotion policy, as it provoked in the adolescents an expansion of their physical and emotional capacities beyond the CAPSi environment, either in the family environment, in their social environment, at school, in the territory. The reference technicians highlighted the effects on the dynamics of care with adolescents, portraying the changes in their expressive and bodily manifestations.

https://doi.org/10.20396/conex.v20i00.8670851
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda J.; GEWANDSZNAJDER, Fernando (Org.). O método nas ciências naturais e sociais. São Paulo: Thompson, 2002.

ANDRADE, Camila Camêlo; LOPES, Iranei de Etelvina. Práticas corporais e suas relações com a saúde mental: percepções dos usuários do CAPS de Aracati/CE. Conexões, Campinas, SP, v. 17, e019028, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/download/8656684/22122. Acesso em: 15 maio 2022.

ALMEIDA, Roberto Santoro; LIMA, Rossano Cabral; CRENZEL, Gabriela; ABRANCHES, Cecy Dunshee de. Saúde Mental da criança e do adolescente. SOPERJ, 2. ed. Barueri-SP: Manole, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Casa Civil. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 15 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Saúde mental no SUS: os centros de atenção psicossocial. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

BRASIL. Ministério da Saúde. HumanizaSUS: política nacional de humanização: documento base para gestores e trabalhadores do SUS. 2. Ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Secretaria de Vigilância em Saúde. Glossário temático: promoção da saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.

CECCIM, Ricardo Burg; BILIBIO, Luiz Fernando. Singularidades da educação física na saúde: desafios à educação de seus profissionais e ao matriciamento interprofissional. In: FRAGA, Alex Branco; WACHS, Felipe (Orgs.). Educação física e saúde coletiva: políticas de formação e perspectivas de intervenção. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007, p. 47-62.

CHIAVERINI, Dulce Helena (Org.) Guia prático de matriciamento em saúde mental. [Brasília, DF]: Ministério da Saúde: Centro de Estudo e Pesquisa em Saúde Coletiva, 2011, 236p.

COSTA-ROSA, Abílio da. Atenção psicossocial além da Reforma Psiquiátrica: contribuições a uma clínica crítica dos processos de subjetivação na saúde coletiva. São Paulo: Unesp, 2013.

DANTAS, Estélio Henrique Martins; MELLO, Danielli Braga de; ARAGÃO, Jani Cleria Bezerra de; Fitness, saúde e qualidade de vida. In: NOVAES, Jefferson da Silva; VIANNA, Jeferson Macedo. Personal training e condicionamento físico em academia. Rio de Janeiro: Shape, 2003, p. 331-382.

FEDERICI, Conrado. Práticas corporais, alegria e Saúde. In: GOMES, Ivan Marcelo; FRAGA, Alex Branco; CARVALHO, Yara Maria de (Orgs.). Práticas Corporais no Campo da Saúde: uma política em formação. Porto Alegre: Rede UNIDA, 2015.

FERNANDES, Amanda Dourado Souza Akahosi; MATSUKURA, Thelma Simões; LUSSI, Isabela Aparecida de Oliveira; FERIGATO, Sabrina Helena; MORATO, Giovana Garcia. Reflexões sobre a atenção psicossocial no campo da saúde mental infantojuvenil. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 28, n. 2, abr./jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoARF1870. Acesso em: 15 maio 2022.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Sandra Netz, 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FURTADO, Roberto Pereira; OLIVEIRA, Marcos Flávio Mércio de; VIEIRA, Patrícia Santiago; MARTINEZ, Jéssica Félix Nicácio; SOUSA, Paulianny Mirelly Gonçalves de; SANTOS, Weverton Alves; PASQUIM; Heitor Martins; SOUSA, Marcel Farias de; NEVES, Ricardo Lira de Rezende. Educação Física e atenção psicossocial: reflexões sobre as intervenções nos CAPS e outros espaços urbanos. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, 2021, p. 173-182. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232022271.19882021. Acesso em: 15 maio 2022.

FURTADO, Roberto Pereira; OLIVEIRA, Marcos Flávio Mércio de; SOUSA, Marcel Farias de; VIEIRA, Patrícia Santiago Vieira; NEVES, Ricardo Lira de Rezende; RIOS, Gleyson Batista; SIMON, William de Jesus. O trabalho do professor de educação física no Caps: aproximações iniciais. Movimento, v. 21, n. 1, p.41-52, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/43457. Acesso em: 01 jun. 2021.

FURTADO, Roberto Pereira; NETO, Ranulfo Cavalari; RIOS, Gleyson Batista; MARTINEZ, Jéssica Félix Nicácio; OLIVEIRA, Marcos Flávio Mércio de. Educação física e saúde mental: uma análise da rotina de trabalho dos profissionais dos Caps de Goiânia. Movimento, v. 22, n. 4, p.1077-1090, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/62158. Acesso em: 01 jun. 2021.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Práticas Corporais e o Sistema Único de Saúde: desafios para a intervenção profissional. In: GOMES, Ivan Marcelo; FRAGA, Alex Branco; CARVALHO, Yara Maria de (Orgs.). Práticas Corporais no Campo da Saúde: uma política em formação. Porto Alegre: Rede UNIDA, 2015, p. 135-162.

LOTTI, Alessandro Demel; OLIVEIRA, Carlos Fernando Barreto; DIAS, Juliana Rocha Adelino; BORGES, Eduardo Oliveira; KOUMANTAREAS, John; OLIVEIRA, Rogério Cruz de. A produção de conhecimento em Educação Física e saúde em periódicos brasileiros. Physis, Rio de Janeiro, v. 30, n. 1, e300109, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/TW5CqjyzTgSRdNBTGGgGZgD/?lang=pt. Acesso em: 22 maio 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; COSTA, Antônio Pedro. Fundamentos teóricos das técnicas de pesquisa qualitativa. Revista Lusófona de Educação, v. 39, p. 11-26, 2018.

MOLINA, Rosane Maria Kreusburg. O enfoque teórico metodológico qualitativo e o estudo de caso: uma reflexão introdutória. In: MOLINA NETO, Vicente; TRIVIÑOS, Algusto N. S. A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre: Sulina. 2010, p. 101-111.

NEGRINE, Airton. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, Vicente; TRIVIÑOS, Algusto N. S. A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre: Sulina. 2010, p. 61-99.

NORONHA, Arlete Aparecida; FOLLE, Daniela; GUIMARÃES, Andréa Noeremberg; BRUM, Maria Luiza Bevilaqua; SCHNEIDER, Jacó Fernando; MOTTA, Maria da Graça Corso da. Percepções de familiares de adolescentes sobre oficinas terapêuticas em um centro de atenção psicossocial infantil. Rev. Gaúcha Enferm. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2016.04.56061. Acesso em: 01 jan. 2020.

RESSEL, Lúcia Beatriz; BECK, Carmem Lúcia Colomé; GUALDA, Dulce Maria Rosa; HOFFMANN, Izabel Cristina; SILVA, Rosângela Marion; SEHEM, Graciela Dutra. O uso do grupo focal em pesquisa qualitativa. Texto Contexto Enferm, v. 17, n. 4, p. 779-86, 2008.

SALOMOM, Roberta Vieira. O brinquedo como recurso mediador no atendimento odontológico de pacientes portadores de necessidades especiais e sua correlação aos estudos apresentados por Vygotsky. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/83692. Acesso em: 01 jan. 2020.

SANTOS, Fernando Teixeira dos; ALBUQUERQUE, Mariana Pelizer. O papel desinstitucionalizador da educação física na saúde mental. Motrivivência, v. 26, n. 42, p. 281-292, jun. 2014. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p281. Acesso em: 01 jan. 2020.

SILVA, Ana Márcia. Entre o corpo e as práticas corporais. Arquivos em Movimento: Revista eletrônica da Escola de Educação Física e Desportos – UFRJ. v. 10, n. 1, 2014. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/9228. Acesso em 01 jan. 2020.

SILVA, Eloína Ariana Ribeiro Damasceno; ARAÚJO, Maria Iracema de Sousa;

RIBEIRO, Marcelo Silva de Souza; PEREIRA, Melina de Carvalho. O olhar de crianças do CAPSi sobre as relações do cuidar e do brincar. Trends Psychol. Ribeirão Preto, v. 25, n. 4, p. 1637-1651, dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.9788/TP2017.4-08. Acesso em: 01 jan. 2020.

THOMAS, Jerry R.; NELSON, Jack K.; SILVERMAN, Stephen. J. Métodos de pesquisa em atividade física. Tradução de Ricardo Petersen et al. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

TRAD, Leny Alves Bomfim. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis (UERJ. Impresso), v. 19, p. 777-796, 2009.

WACHS, Felipe. Educação Física e Saúde Mental: algumas problemáticas recorrentes no cenário de práticas. In: WACHS, Felipe; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; BRANDÃO, Fabiana F. de Freitas. (Org.). Educação Física e Saúde Coletiva: cenários, experiências e artefatos culturais. Porto Alegre: Rede UNIDA, v. 1, 2016, p. 47-62.

WACHS, Felipe. Educação física e saúde mental: uma prática de cuidado emergente em Centro de Atenção Psicossocial (CAPS). 2008. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciência do Movimento Humano) - Escola de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grade do Sul, Porto Alegre, 2008.

WACHS, Felipe. Educação física e o cuidado em saúde: explorando alguns vieses de aprofundamento para a relação. Saúde em Redes, v. 3, n. 4, p. 339-349, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.18310/2446-4813.2017v3n4p339-349. Acesso em: 15 maio 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.