Banner Portal
Gymnastics for all in dialogue with nursery teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gymnastics
Child rearing
Child day care centers
Education, continuing

How to Cite

PRESTA, Michelle Guidi Gargantini; AYOUB, Eliana. Gymnastics for all in dialogue with nursery teachers . Conexões, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e022034, 2023. DOI: 10.20396/conex.v20i00.8670976. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8670976. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Objective: This article is related a doctoral research that aimed to reflect on gymnastics for all (GPT) in early childhood education, based on a proposal for continuing education in GPT developed with a group of nursery teachers from the municipality of Monte Mor -SP. As part of the investigation, we offer a 30-hour course, from April to September 2018, entitled “New possibilities for corporal practices: gymnastics for all at nursery”, in the context of the municipality’s continuing education policy. Methods: Regarding the methodological path, we adopted the perspective of narrative research and the interpretative method of the indiciary paradigm for data/findings analysis. The forms of records used were: the researcher's field diary, each participant’s registration book, writing letters, images (photos and videos) and video recording of the final conversation wheel. Results and discussion: From the analysis of the process lived and the records, we have called three points for dialogue: what the teachers want and need in continuing education; think of teaching practice as a reverberation of the course; and perceptions about gesture, the body and the GPT in nursery. Conclusion: We conclude that knowing and experiencing the GPT provided the construction of new perspectives for gestuality, for one's own body and to think about development possibilities of this corporal practice in the context of the nursery. We hope that new researches involving GPT and early childhood education will be carried out, so that this theme is strengthened and reaches new paths.

https://doi.org/10.20396/conex.v20i00.8670976
PDF (Português (Brasil))

References

ASSIS, Marília Del Ponte de. Corpo e práticas corporais na formação em pedagogia: narrativas de docentes das universidades públicas paulistas. 2019. 165f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/1088530. Acesso em: 09 set. 2022.

ASSIS, Marília Del Ponte de; AYOUB, Eliana; CUNHA, António Camilo Teles Nascimento. Corpo, práticas corporais e o fazer sensível na formação em pedagogia: narrativas de docentes das universidades públicas paulistas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 38, p. 1-21, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-469826172. Acesso em: 09 set. 2022.

AYOUB, Eliana. Ginástica Geral e educação física escolar. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

AYOUB, Eliana. Ginástica Geral na formação em Pedagogia. In: PAOLIELLO, Elizabeth. (Org.). Ginástica Geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008. p. 37-54.

AYOUB, Eliana. Gestos, cartas, experiências compartilhadas. Leitura: Teoria & Prática, Associação de Leitura do Brasil, Campinas, n. 58, p. 274-283, jun. 2012. Suplemento.

AYOUB, Eliana. Memórias da educação física na escola: cartas de professoras. Campinas: Pontes Editores, 2021. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=110907&opt=1. Acesso em: 09 set. 2022.

CAMPOS, Patrícia Regina Infanger. Ensinar e aprender: coordenação pedagógica e formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179.

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico Unicamp – potencializando as interações humanas. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth. (Orgs.). Ginástica para Todos: um encontro com a coletividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2017. p. 165-198.

MATSUMOTO, Marina Hisa; AYOUB, Eliana. Ginástica Geral na escola: uma proposta para todos. In: MIRANDA, Rita de Cássia F.; EHRENBERG, Mônica C.; BRATIFISCHE, Sandra A. (Orgs.). Temas emergentes em ginástica para todos. Várzea Paulista: Fontoura, 2016. p. 103-122.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa, Portugal: Educa/Instituto de Educação/Universidade de Lisboa, 2009.

NÓVOA, António. Escolas e Professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.

PAOLIELLO, Elizabeth; TOLEDO, Eliana de; AYOUB, Eliana; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; GRANER, Larissa. Grupo Ginástico Unicamp: 25 anos. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.

PRESTA, Michelle Guidi Gargantini. A ginástica para todos(as) na formação continuada de professoras de creche: diálogos possíveis. 2022. 161f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2022. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/1248135. Acesso em: 09 set. 2022.

PRESTA, Michelle Guidi Gargantini; AYOUB, Eliana. Formação continuada em ginástica para todos(as) diálogos com professoras de creche. Revista Didática Sistêmica, v. 24, p. 70-82, set. 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/13898. Acesso em: 09 set. 2022.

TOLEDO, Eliana de. A promoção da autonomia na Ginástica Geral: estudos, experiências e reflexões. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 4., 2007, Campinas. Anais... Campinas: Faculdade de Educação Física/UNICAMP, 2007. v. 1, p. 111-114. Disponível em: https://www.forumgpt.com/2022/arquivos/anais/04-forum-internacional-de-ginastica-geral-2007.pdf. Acesso em: 09 set. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.