Banner Portal
Pedagogical theories of physical education in the Federal District
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Curriculum
Pedagogical theories
School physical education

How to Cite

MARQUES, Luis Maurício Montenegro; LUNA, Guilherme Pamplona Beltrão; SILVA, Julio Cesar Soares da; COSTA, Jonatas Maia da; ATHAYDE, Pedro Fernando Avalone. Pedagogical theories of physical education in the Federal District: an analysis of elementary education curriculums. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023043, 2024. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8671668. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8671668. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Objective: to analyze the elementary school curricula of the Secretariat of Education of the Federal District, with the purpose of identifying to what extent the pedagogical theories of physical education appear in the different curriculum proposals between the years 1993 and 2018. Methodology: a bibliographic review was carried out accompanied by a documentary analysis of the curricula implemented from the 1990s to the present day. Results, discussion and conclusion: The analysis of the data showed that the curricula of physical education in the public education network of the Federal District have been eclectic in relation to the theories of physical education, in a process marked by continuities and discontinuities, suggesting a prominent influence of the social and political context in which the respective documents were published.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8671668
PDF (Português (Brasil))

References

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, v. 19, n. 48, p. 69-88, ago. 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/3NLKtc3KPprBBcvgLQbHv9s/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 30 nov. 2022.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 30 nov. 2022.

BEHRING, Elaine. Brasil em contrarreforma: desestruturação e perda de direitos. São Paulo: Cortez Editora, 2003.

BOULCH, Jean Le. Educação psicomotora: a psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

CASTELLANI FILHO, Lino. As Concepções de Educação Física no Brasil. Revista Horizontes - Revista de Educação, Dourados, MS, Universidade Federal da Grande Dourados, v. 1, n. 2, p. 11-31, 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/3162. Acesso em: 30 nov. 2022.

CASTELLANI FILHO, Lino. 40 anos de CBCE: de expressão do “Movimento de Renovação Conservadora” à síntese do “Movimento Renovador (Progressista)” da Educação Física/Ciências do Esporte. In: LARA, Larissa et al. (Orgs.). Ciências do esporte, educação física e produção do conhecimento em 40 anos de CBCE. Ijuí: Unijuí, v. I - Memória e História do CBCE, 2019, p. 65-76.

CASTELLANI FILHO, Lino. Às voltas com o futuro: minhas incursões na educação física escolar. Poiésis, v. 14, n. 25, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.19177/prppge.v14e25202019-51. Acesso em: 30 nov. 2022.

COSTA, Maria da Conceição dos Santos; FARIAS, Maria Celeste Gomes de; SOUZA, Michele Borges de. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e a formação de professores no Brasil: retrocessos, precarização do trabalho e desintelectualização docente. Movimento, n. 10, p. 91-120, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22409/mov.v0i10.535. Acesso em: 30 nov. 2022.

DARIDO, Suraya Cristina. Apresentação e análise das principais abordagens da educação física escolar. Revista Brasileira De Ciências Do Esporte, v. 20, n. 1, p. 58-66, 1998.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

DARIDO, Suraya Cristina. Diferentes concepções sobre o papel da educação física na escola. Cadernos de Formação: Conteúdos e Didática de Educação Física, São Paulo, v. 1, p. 34-50, 2012. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41548/1/01d19t02.pdf. Acesso em: 30 nov. 2022.

DISTRITO FEDERAL. Currículo de Educação Básica das Escolas Públicas do Distrito

Federal. Brasília: FEDF, 1993.

DISTRITO FEDERAL. Currículo da Educação Básica das Escolas Públicas do Distrito Federal, Ensino Fundamental 5ª a 8ª série. Brasília: SEEDF, 2000.

DISTRITO FEDERAL. Currículo da Educação Básica das Escolas Públicas do Distrito Federal, Ensino Fundamental 1ª a 4ª série. Brasília: SEEDF, 2002.

DISTRITO FEDERAL. Currículo da Educação Básica – Ensino Fundamental - Anos Iniciais (Versão experimental). Brasília: SEEDF, 2010a.

DISTRITO FEDERAL. Currículo da Educação Básica – Ensino Fundamental - Anos Finais (Versão experimental). Brasília: SEEDF, 2010b.

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento da Educação Básica – Caderno de Pressupostos Teóricos. Brasília: SEEDF, 2014a.

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento da Educação Básica – Caderno de Anos Iniciais. Brasília: SEEDF, 2014b.

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento da Educação Básica – Caderno de Anos Iniciais. Brasília: SEEDF, 2014c.

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento da Educação Básica - Caderno de Ensino Fundamental- Anos Iniciais - Anos Finais. Brasília, 2018.

DUARTE, Newton. Vigotski e o "aprender a aprender": crítica as apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2. ed. Campinas Autores Associados, 2001.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1991.

HILDEBRANDT, Reiner; LAGING, Ralf. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

HÚNGARO, Edson Marcelo. A educação física e a tentativa de “deixar de mentir”: o projeto de intenção de ruptura. In: MEDINA, João Paulo Subirá. A educação física cuida do corpo... e “mente”. Campinas: Papirus, 2013.

KUNZ, Elenor. Educação física: Ensino & mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.

MEDINA, João Paulo Subirá. A educação física cuida do corpo... e “mente”. Campinas: Papirus, 1983.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Contribuições dos estudos culturais para o currículo da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 671-685, jul./set. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000300010. Acesso em: 30 nov. 2022.

NEIRA, Marcos. Garcia; SOUZA JÚNIOR, Marcílio. A Educação Física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência. Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 188-206, set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p188. Acesso em: 30 nov. 2022.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018a.

NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 4-28 jan. /mar. 2018b. Disponível em: Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/27374. Acesso em: 18 maio 2023.

NEIRA, Marcos Garcia. Os conteúdos no currículo cultural da Educação Física e a valorização das diferenças: análises da prática pedagógica. Revista e-Curriculum, v. 18, n. 2, p. 827-846, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p827-846. Acesso em: 30 nov. 2022.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari (Orgs.). Educação Física cultural: por uma pedagogia da(s) diferença(s). Curitiba: CRV, 2016.

NEIRA, Marcos Garcia. Abordagens ou currículos da educação física? Connectionline – Revista Eletrônica do UNIVAG, v. 28, p. 39-51, 2022.

NEVES, Marcos Ribeiro das. O currículo cultural da Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. 2018. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2018.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física na área de códigos e linguagens. In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. (Orgs.). Educação Física Cultural: escritas sobre a prática. Curitiba: CRV, 2016, p. 51-72.

OLIVEIRA, Vítor Marinho de. Educação física humanista. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1985.

OLIVEIRA, Vítor Marinho de. O que é educação física. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

SOARES, Carmen Lucia; TAFFAREL, Celi; VARJAL, Elizabeth; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Michel O.; BRACHT, Valter. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação Física: raízes europeias e Brasil. Campinas: Editora Autores Associados, 1994.

TANI, Go. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU/EDUSP, 1988.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.