Banner Portal
The difficulties of pedagogical practice in physical education and their solutions presented by teachers
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Pedagogical practice
Education, Primary and Secondary

How to Cite

BOZOKI, Karine Silva; BRESSAN, João Carlos Martins. The difficulties of pedagogical practice in physical education and their solutions presented by teachers. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023013, 2023. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8671865. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8671865. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Objective: This study sought to identify the challenges faced and solutions adopted by Physical Education teachers in their daily teaching practices in the final years of elementary school in a given school. Methodology: This is a qualitative and exploratory research, which had eight participating teachers. As a data collection tool, a semi-structured interview was used, related to the school daily life and the existing difficulties in the pedagogical practice, linked to the actions taken to face these difficulties. Results and discussion: The results indicated that the challenges are related to the working conditions, such as the lack of maintenance of the spaces, lack of pedagogical materials, besides problems related to the devaluation of the area and the indiscipline and demotivation of the students. Conclusion: As actions to seek solutions to these challenges, they have demanded the responsible governmental bodies to improve the working conditions and have used adaptation and creativity to teach.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8671865
PDF (Português (Brasil))

References

CARVALHO, João Paulo Ximenes; BARCELOS, Marciel; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio. Infraestrutura escolar e recursos materiais: desafios para a educação física contemporânea. Revista Humanidades e Inovação v. 7, n. 10, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2917. Acesso em: 10 dez. 2022.

BRACHT, Valter. A Educação Física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que pode ser. Ijuí: Unijuí, 2019.

BAGNARA, Ivan Carlos; FENSTEISEIFER, Paulo Evaldo. Responsabilidade da educação física escolar: concepções dos professores que atuam na formação inicial. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 42, e2029, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2019.03.003. Acesso em: 10 dez. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BETTI, Irene Conceição Rangel. Educação física escolar: a percepção discente. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 158-167, 1995.

DAMAZIO, Márcia Silva; SILVA Maria Fátima Paiva. O ensino da educação física e o espaço físico em questão. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 2, p. 197-207, 2008.

DARIDO, Suraya Cristina. Ação pedagógica do professor de Educação Física: estudo de um tipo de formação profissional científica. Tese (Doutorado em Psicologia)-Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, 1996.

DARIDO, Suraya Cristina. Professores de Educação Física: avanços, possibilidades e dificuldades. Revista do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, v. 18, n. 2, p. 192-206, 1997.

DARIDO, Suraya Cristina; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto; BARROSO, André Luis Ruggiero; RODRIGUES, Heitor de Andrade. Livro didático na Educação Física escolar: considerações iniciais. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 2, p. 450-457, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/20835. Acesso em: 06 ago. 2019.

FARIA, Bruno Almeida; BRACHT, Valter; MACHADO, Thiago da Silva; MORAES, Cláudia Emilía Aguiar; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; ALMEIDA, Felipe Quintão de. Inovação pedagógica na educação física: o que aprender com práticas bem sucedidas. Ágora para la Educación Física y el Deporte, Valladolid, v. 12, p. 11-28, 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3217498.pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.

GHEDIN, Evandro; ALMEIDA, Maria Isabel; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. Formação de professores: caminhos e descaminhos da prática. Brasília, DF: Líber Livro, 2008.

GASPARI, Telma Cristiane et al. A realidade dos professores de educação física na escola: suas dificuldades e sugestões. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 14, n. 1, p. 109-137, 2006.

KRUG, Hugo Norberto; KRUG, Rodrigo de Rosso. Problemas/dificuldades/dilemas/desafios da formação profissional e da prática pedagógica de professores de Educação Física. Revista Biomotriz, Cruz Alta, v. 13, n. 2, p. 1-22, ago. 2018.

KRUG, Hugo Norberto; KRUG, Marilia de Rosso; KRUG, Rodrigo de Rosso; TELLES, Cassiano; FLORES, Priscila Pollo. Os desafios do cotidiano educacional de professores de Educação Física iniciantes na educação básica. Revista Didática Sistêmica, Rio Grande, v.19, n.2, p.14-28, 2017.

LOPES, Maria Regina Sousa; MILLEN NETO, Alvaro Rego; PARENTE, Maria Larissy da Cruz; ARAÚJO, João Gabriel Eugênio; SOUSA, Cleyton Batista de; MOURA, Diego Luz. A prática do planejamento educacional em professores de educação física: construindo uma cultura do planejamento. Journal of Physycal Education. v. 27, e2748, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v27i1.2748. Acesso em: 10 dez. 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

IMPOLCETTO, Fernanda Moreto. Alternativas para a questão da disciplina/indisciplina nas aulas de Educação Física. Monografia (Trabalho de conclusão de curso em Educação Física)- Departamento de Educação Física, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2000.

MARQUES, Marta Nascimento. Caminhos e descaminhos da prática pedagógica em Educação Física Escolar: um estudo de caso com professores de uma escola pública de Santa Maria-RS. 2011. 105 p. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.

MARQUES, Marta Nascimento; KRUG, Rodrigo de Rosso; KRUG. Hugo Norberto; CONCEIÇÃO, Victor Julierme Santos da. Os desafios do cotidiano educacional: o caso da educação física. Roteiro, Joaçaba, v. 40, n. 1, p. 187-206, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18593/r.v40i1.6264. Acesso em: 10 dez. 2022.

MACEDO, Roberta Lélis; ANTUNES, Rita de Cássia Franco de Souza. Valoração da educação física: da produção acadêmica ao reconhecimento individual e social. Pensar a Prática, v. 2, p. 65-83, 1998/1999.

RODRIGUES, Leonardo Lima; BRACHT, Valter. As culturas da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 32, n. 1, p. 93-107, 2010.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de. Co-educação, futebol e Educação Física Escolar. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade)- Departamento de Educação Física, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2003.

TEIXEIRA, Luiz Augusto. Estudo da motricidade humana como fonte de ordem para um tema científico, uma profissão, e um componente do currículo escolar. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 77-91, 1993.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.