Banner Portal
Jogos das Escolas Públicas do Rio Grande do Sul (JEPURS)
Capa 2024 com foto das primeiras edições da revista
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Plays
Public schools
Physical education
History of sports
Interviews as topic

How to Cite

OLIVEIRA, Raquel Valente de; ZARPELLON MAZO, Janice. Jogos das Escolas Públicas do Rio Grande do Sul (JEPURS): fragmentation in the state sports structure. Conexões, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024027, 2024. DOI: 10.20396/conex.v22i00.8672885. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8672885. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: Currently called Jogos Escolares do Rio Grande do Sul, the JERGS program was implemented in the state in the 1970, with the aim of promoting the participation of the school community in Rio Grande do Sul in a sporting event that would include the largest number of students in the network. public and private schools in Rio Grande do Sul. After 25 years since its first edition, a significant change altered the historical conformations of the JERGS, when, in 1996, the event was offered exclusively to students enrolled in the state public network, called Jogos das Escolas Públicas do Rio Grande do Sul (JEPURS). Goal: Understand which historical and socio-political factors contributed to the successful modification in the historical conformations of the JEPURS in 1996, referring to the school public contemplated by the event. Methodology: Information was collected through oral sources produced by Oral History interviews and documentary sources. Results and Discussion: We evidence that the investigated modification was due to demanding movements promoted by Physical Education teachers who aimed for an exclusive school competition to the public schools of the state, having in view of some disadvantages and discrepancies that these had when compared to private education, such as physical facilities, teaching materials and working conditions of teachers/coaches. Final Considerations: This event marked the beginning of a new phase in the sporting history of this school event in Rio Grande do Sul.

https://doi.org/10.20396/conex.v22i00.8672885
PDF (Português (Brasil))

References

ALBERTI, Verena. Fontes Orais: histórias dentro da história. In: PINSKY, Carla Bassanezi. Fontes Históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008. p. 155–202.

BACELLAR, Carlos. Fontes Documentais: uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, Carla Bassanezi. Fontes Históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008. p. 23–79.

CARDOSO, Marga Margarete Fagundes. Marga Margarete Fagundes Cardoso: depoimento [out. 2021]. Entrevista cedida a Raquel Valente de Oliveira. Porto Alegre, 2021 (75 min). Entrevista concedida para elaboração de tese de doutorado da entrevistadora.

CARVALHO, João Paulo Ximenes; BARCELOS, Marciel; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio. Infraestrutura escolar e recursos materiais: desafios para a Educação Física contemporânea. Revista Humanidades e Inovação, v. 7, n. 10, p. 218-237, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2917. Acesso em: 20 jan. 2023.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean; DESLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionel; LAPERRIÈRE, Anne; MAYER, Robert; PIRES, Álvaro (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 295–317.

DAMAZIO, Márcia Silva; SILVA, Maria Fátima Paiva. O ensino da Educação Física e o espaço físico em questão. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 2, p. 197-207, 2008. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/3590. Acesso em: 20 jan. 2023.

ELLER, Marcelo Laquini. Olimpíadas escolares no Espírito Santo: continuidades e descontinuidades (1946-1954). 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Usos e abusos da História Oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FLORES, Eliana Alves. Eliana Alves Flores: depoimento [out. 2021]. Entrevista cedida a Raquel Valente de Oliveira. Porto Alegre, 2021. (90 min). Entrevista concedida para elaboração de tese de doutorado da entrevistadora.

FRIZZO, Giovanni. Os jogos escolares como mecanismos de manutenção e eliminação: uma crítica à lógica esportiva na escola. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 04, p. 163-180, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/38628/27449. Acesso em: 20 jan. 2023.

GADDIS, John Lewis. Paisagens da história: como os historiadores mapeiam o passado. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2003. 216p.

KLEPKER, Romulo Bergmann. JERGS e o desafio do esporte educacional. 2016. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS, São Leopoldo, 2016.

MILANI, Noeli Zanatta; FIOD, Edna Garcia Maciel. Precarização do trabalho docente nas escolas públicas do Paraná (1990-2005). Roteiro, Joaçaba, v. 33, n. 1, p. 77-100, 2008. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/320. Acesso em: 20 jan. 2023.

NASCIMENTO, Raquel Krapp; MARTINS, Alessandra Catarina; BOTH, Jorge; FARIAS, Gelcemar Oliveira; GUIMARÃES, Juliana Regina Silva; FOLLE, Alexandra. Satisfação no trabalho de docentes de Educação Física: uma revisão sistemática. Movimento, Porto Alegre, v. 25, e25004, p. 1-13, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/82573. Acesso em: 20 jan. 2023.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Fronteiras da história: uma leitura sensível do tempo. In: SCHÜLER, Fernando; AXT, Gunter; SILVA, Juremir Machado. Fronteiras do Pensamento: relatos de um mundo complexo. São Leopoldo: UNISINOS, 2008. p. 179–190.

QUEIROGA, João Guilherme de Souza. João Guilherme de Souza Queiroga: depoimento [out. 2021]. Entrevista cedida a Raquel Valente de Oliveira. Porto Alegre, 2021. (180 min). Entrevista concedida para elaboração de tese de doutorado da entrevistadora.

RAUPP, Arno José Ciulla. Arno José Ciulla Raupp: depoimento [nov. 2021]. Entrevista cedida a Raquel Valente de Oliveira. Porto Alegre, 2021. (75 min). Entrevista concedida para elaboração de tese de doutorado da entrevistadora.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria da Administração e dos Recursos Humanos. Departamento de Arquivo Público. Fontes para a história administrativa do Rio Grande do Sul: a trajetória das secretarias de estado (1890-2005). Porto Alegre: CORAG, 2006. Disponível em: http://antigo.apers.rs.gov.br/arquivos/1168453643.HistoriaAdministrativadoRS.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

RODRIGUES, Airton Baes. Airton Baes Rodrigues: depoimento [out. 2021]. Entrevista cedida a Raquel Valente de Oliveira. Porto Alegre, 2021 (90 min). Entrevista concedida para elaboração de tese de doutorado da entrevistadora.

SANTOS, Rodrigo José. As diferentes abordagens dadas ao esporte escolar: um estudo de caso dos Jogos Escolares do Rio Grande do Sul. 2016. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Regional do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ, Santa Rosa, 2016.

SILVA, Aloísio Paulo; DANTAS, Laécio Silva; MEDEIROS, Ana Gabriela; BAHIA, Cristiano Sant’anna. Jogos escolares da rede pública de Ilhéus-Bahia: uma análise documental. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 3, p. 557-567, 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/38849. Acesso em: 20 jan. 2023.

SILVA, Leonardo Peixoto Arêas. As ações gerenciais e os resultados esportivos das escolas públicas participantes dos Jogos Escolares do Distrito Federal. 2014. 222 f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação Física) – Faculdade em Educação Física, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

SOBRINHO, Milton de Souza Biscaino. Milton de Souza Biscaino Sobrinho: depoimento [dez. 2021]. Entrevista cedida a Raquel Valente de Oliveira. Porto Alegre, 2021 (80 min). Entrevista concedida para elaboração de tese de doutorado da entrevistadora.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.