Banner Portal
Itineraries in Pibid and in RP
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships
Pedagogical residency
Teachers - Training of
Urban Schools
Rural Schools

How to Cite

OLIVEIRA, Tiago Henrique de; NIQUINI, Cláudia Mara; CORDEIRO, Leandro Batista. Itineraries in Pibid and in RP: between urban and rural schools. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023015, 2023. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8674017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8674017. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Objective: The present article sought to understand, based on graduates of the Physical Education (EF) course from an university in Minas Gerais, the impacts of the Institutional Program of Initiation Scholarship to Teaching (Pibid)and the Pedagogical Residency (RP) on the initial training of graduates in EF and the experiences lived in urban and rural schools. Methodology: Using a qualitative approach, this case study involved applying a questionnaire and conducting semi-structured interviews to collect information. Results and discussion: Among different aspects, highlighting that the participants were involved in at least six months in each program, we recorded important points about both programs, highlighting the experiences of Pibid at the beginning of the teaching degree in urban schools and their daily routines, and particularly the RP, which took place in a rural school, allowing the participants to experience the challenges of na institution with fragile infrastructure, the difficult displacement of teachers to school and the social vulnerability of students. Among the different speeches and experiences, we found that entering both environments, urban and rural, made it possible to understand schools in the plural, in accordance with the environment and its characteristics, each school being unique, with its particularities, challenges and strengths. Conclusion: Finally, we emphasize the importance of immersing undergraduate courses in the rural area, not only through programs, but, in projects, internships and teacher training processes.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8674017
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, Marinalva Vieira; FERNANDES, Natália Morato. Políticas públicas para formação de professores e seus impactos na educação básica. Em aberto, Brasília, v. 30, n. 98, p. 15-20, jan./abr. 2017. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3181/2916. Acesso em: 22 jun. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA, 2009.

GATTI, Bernardete; ANDRÉ, Marli; GIMENES, Nelson; FERRAGUT, Laurizete. L. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP, 2014.

CAPES. Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2008. Disponivel em: https://www.capes.gov.br/educacao-basica/CapesPibid. Acesso em: 22 jun. 2023.

CAPES. Programa de Residência Pedagógica. 2018. Disponivel em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 22 jun. 2023.

COSTA, Claudiane de Cassia;ANDRADE, Maria de Fátima Ramos. Formação Docente e Políticas Públicas: Uma Visão Histórica. Revista Ciências Humanas, Taubaté, v. 9, n. 1, p. 48-61, junho 2016. Disponível em: https://www.rchunitau.com.br/index.php/rch/article/view/311/184. Acesso em: 22 jun. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade. Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: https://www.nelsonreyes.com.br/Marli%20Andr%C3%A9.pdf. Acesso em: 22 jun. 2023.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez- jul. 2005-2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3106/2046. Acesso em: 22 jun. 2023.

MONTANDON, Maria Isabel. Políticas públicas para a formação de professores no Brasil: os programas PIBID e Prodocência. Revista da ABEM, Londrina, v. 20, n. 28, p. 47-60, 2012. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/103/86. Acesso em: 22 jun. 2023.

NÓVOA, Antonio. Os professores e sua Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PEREIRA, Fabiola Andrade; PINHO, Maria José; PINHO, Edna Maria da Cruz. A década da educação e as políticas de formação de professores: um convite à reflexão. Revista Tema em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 104-115, jan/jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18786/11420. Acesso em: 22 jun. 2023.

ROSA, Acassia dos Anjos Santos; MATOS, Doris Cristina Vicente da Silva. Pibib e Rp: um olhar de professores de espanhol em formação na UFS. Revista do GELNE, Natal, v. 22, n. 2, p. 26-38, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/53429/1/2020_art_aasrosa.pdf. Acesso em: 22 jun. 2023.

ROMAGNOLLI, Camila; SOUZA, Sara Lins; MARQUES, Rodrigo Andrade. Os impactos do Pibid no processo de formação inicial de professores: experiências na parceria entre educação básica e superior. In: Seminário Internacional de Educação Superior 2014 Formação e Conhecimento. Anais... Sorocaba: UNISO. 2014. p. 1-8.

TANCREDI, Regina Maria Simões Puccinelli. Aprendizagem da docência e profissionalização: elementos de uma discussão. São Carlos: EdUFSCar, 2009.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.