Banner Portal
Teaching Physical Education in the context of the pandemic
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Remote Teaching
Physical education
Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships
Pedagogical Residency

How to Cite

NIQUINI, Cláudia Mara; CONCEIÇÃO , Franciele Jakeline Oliveira; FIERECK, Magno Augusto Leão; OLIVEIRA, Tiago Henrique de. Teaching Physical Education in the context of the pandemic: collabor(ation) and action of Pibid and Pedagogical Residence in schools from Minas Gerais . Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023019, 2023. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8674021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8674021. Acesso em: 10 may. 2024.

Abstract

Objective: the present study sought to understand, from Physical Education (PE) teachers who participated in the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (Pibid) and Pedagogical Residency (RP) in 2020, the teaching of PE in Emergency Remote Education (ERE) imposed by the pandemic scenario. Methodology: To this end, field research was carried out, with the application of questionnaires and semi-structured interviews to 03 (three) teachers who worked, in this period, in Pibid and/or RP. Results and discussion: Teachers' difficulties in the use of technologies and the lack of technological tools by students were identified. In addition, we highlight the role played by the Tutored Study Plans (PETs) in the teaching-learning process of PE in basic education schools in Minas Gerais (MG) and also highlight the contribution of the Pibid and RP programs to support teachers and the development of classes in the ERE. Conclusion: The pandemic scenario has considerably modified PE classes, evidencing the shortcomings, limits and possibilities of technologies in the school environment. Based on the challenges, PIBID and PR contributed, above all, in the didactic-pedagogical support to teachers and the offer of materials to students, resulting in a two-way street between the programs in question and basic education, at a special moment in the history of humanity.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8674021
PDF (Português (Brasil))

References

AGUIAR, Victor Rafael Laurenciano; MEDEIROS, Claudio Melquiades. Entrevistas na pesquisa social: o relato de um grupo de foco nas licenciaturas. Educere, Paraná, v. 9, p. 10.710-10.718, out. 2009.

ALVES, Lynn. Educação remota: Entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 . Acesso em: 09 ago. 2023.

BRASIL. Secretaria de Estado de Educação. Resolução nº4 310, de 17 de abril de 2020. Dispõe sobre as normas para a oferta de Regime Especial de Atividades Não Presenciais, e institui o Regime Especial de Teletrabalho nas Escolas Estaduais da Rede Pública de Educação Básica e de Educação Profissional, em decorrência da pandemia Coronavírus (COVID-19), para cumprimento da carga horária mínima exigida. Belo Horizonte-MG, 17 abr. 2020. Disponível em: https://acervodenoticias.educacao.mg.gov.br/images/stories/2020/INSPECAO_ESCOLAR/Boletim_maio/RESOLU%C3%87%C3%83O_SEE_N%C2%BA_4_310-teletrabalho.pdf .Acesso em: 09 ago. 2023.

BENDER, Willian N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

CAMPANHA, Julia Regina; SILVA, Leticia Fogliene de Oliveira; ROQUE, Luana Aparecida; VIEIRA, Gabriel Flora; Júnior, Luiz Carlos dos Santos. Uma análise do plano de estudo tutorado: o uso de recursos audiovisuais como ferramenta de ensino na Escola Estadual João Lourenço. In: JORNADA CIENTÍFICA DA GEOGRAFIA (UNIFAL-MG), 6., 2021. Anais... Minas Gerais, p. 1-8, nov. 2021.

COSTA, Evandro Luiz Sales Barreto da; PEREIRA, Mateus Camargo; FERNANDES, Tânia Cristina Poscidônio. Residência Pedagógica do curso de licenciatura em educação física em meio a uma pandemia: perspectiva do residente. Educação em foco. Minas Gerais, v. 1, n. 1, p. 1-4, mar. 2021. Disponível em: https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/63. Acesso em: 15 set. 2023.

COUTINHO, Gustavo Leuzinger. A Era dos Smartphones: Um estudo exploratório sobre o uso dos Smartphones no Brasil. 60 f., il. Monografia (Bacharelado em Comunicação Social) - Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/9405/1/2014_GustavoLeuzingerCoutinho.pdf

Acesso em: 15 de set. 2023.

CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo. Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/40014. Acesso: 18 ago. 2023.

FERNANDES, Sâmara Fontes. O Uso do Ensino Remoto Emergencial Durante a Pandemia da Covid19: Experiência de Docentes na Educação Superior em Enfermagem. Revista Saúde em Redes, v. 7, n. 1, p. 1-10, 2021. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/3239. Acesso em: 20 ago. 2023.

GARIGLIO, José Ângelo; SANTANA, Alexandre Bloise; OLIVEIRA, Henrique Cláudio de; PEREIRA, Isadora Hadassa; LARA, Leonardo Henrique Pereira Maciel; CARDOSO, Rodrigo Pereira. O ensino da Educação Física no Plano de Estudo Tutorado-MG: desafios e dilemas didáticos em tempos do ensino remoto emergencial na rede estadual. Anais... CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 12. E DO CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 9. Brasil, p. 1-8, 2021.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2018. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/ Acesso em: 05 out. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidades. Diamantina, 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/diamantina/panorama. Acesso em: 05 out. 2023.

KUNZ, Elenor. Educação física: ensino e mudanças. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2001.

OLIVEIRA, Tálita Regina Henrique; FERREIRA, Verônica Moreira Souto; SILVA, Maria Ivonaide Félix Duarte. Desafios em tempos de pandemia: o ensino remoto emergencial da educação física no ensino fundamental. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS E ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2020. Anais... São Carlos, ago. 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1272. Acesso em: 18 ago. 2023.

SILVA, Wesley Gonçalves; FILHO, Fausto de Melo Faria; MONTEIRO, Eneida Aparecida Machado; SOUSA, Clecia Messias de. O uso das tecnologias da informação e comunicação no ensino remoto emergencial no Brasil: dificuldades e desafios. 2021. 17 f. Monografia (Pós-graduação Lato Sensu em Formação de Professores e Práticas Educativas) – Instituto Federal Goiano, Goiás, 2021.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, jan./abr. 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=s1413-24782000000100002&script=sci_abstract. Acesso em: 07 jul. 2023.

VELOSO, Pedro Henrique Fonseca; FONSECA, Maria Cecília Afonso; DUARTE, Maria Eduarda Novais; RODRIGUES, Sara Emanuelle Ribeiro; FILHO. Otávio Cardoso. Plano de Estudo Tutorado (Pet) como estratégia para o ensino não presencial: Uma avaliação na qualidade e aplicabilidade para o ensino de Ciências e Biologia. Research, Society and Development, p. 1-8, v. 11, n. 6, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/29124. Acesso em: 07 jul. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.