Banner Portal
Adventure body practices in childhood education
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Children
Pedagogical practices

How to Cite

LEONARDO FILHO, Paulo Cesar Goncalves; BRAZ, Mariana Antunes; BARROS, Jéssica Renata Figueiredo; PEREIRA, Caio Zacharias; OLIVEIRA, Matheus Leite de; SILVA, Hellen Costa da; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio. Adventure body practices in childhood education: teacher experiences mediated by the Pedagogical Residency Program. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023017, 2023. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8674133. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8674133. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Objective: to report a Physical Education pedagogical experience structured by five residents, one preceptor and one advisor professor of the Pedagogical Residency Program (PRP) at a Childhood Education City Center in Seropédica, RJ. Methodology: an experience report from five pedagogical mediations using a playful approach to the Adventure Bodily Practices (ABPs) with children aged three to six, during the months of May and June, 2023. Results and discussions: it has been observed that children do possess some references on PCAs and show to be interested in experiencing that kind of bodily practice. Therefore, it becomes necessary to listen to them and to value their active participation as a guide to teacher planning. Final considerations: this experience proves the possibility of thematizing PCAs in accordance with the Sociology of Childhood's perspective, which unfolds as an effective promoter for children's protagonism, contributing with the consolidation of the initial and continued training of the PRP participants, and especially going towards the comprehension of the peculiarities that surround the educational work with small children.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8674133
PDF (Português (Brasil))

References

AUGUSTO, Alexandre; PEREIRA, Dimitri Wuo. Uma aventura pelo universo da fantasia das crianças. In: PEREIRA, Dimitri Wuo (Org.). Pedagogia da aventura na escola: proposições para a base nacional comum curricular. Várzea Paulista: Fontoura, 2019. p. 27–38.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan/abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 jun. 2023.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria GAB n.º 259, de 17 de dezembro de 2019. Dispõe sobre o regulamento do Programa de Residência Pedagógica e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Brasília: CAPES, 2019.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES. Formação de professores receberá mais 31 mil bolsas. CAPES, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/formacao-de-professores-recebera-mais-31-mil-bolsas. Acesso em: 26 jun. 2023.

CORSINO, Patrícia. As crianças de seis anos e as áreas do conhecimento. In: BEAUCHAMO, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (Org.). Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão. Brasília: Ministério da Educação, 2007. p. 57-68.

EWALD, Anne Schneider; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; MELLO; André da Silva. Interfaces entre a sociologia da infância e comportamento-motor: o elo, humano, a natureza e a cultura. Research, Society And Development, v. 9, n. 7, 2020. Disponível em: https://web.archive.org/web/20200528082904/https://rsd.unifei.edu.br/index.php/rsd/article/download/4202/3271. Acesso em: 26 jun. 2023.

FARIA, Juliana Batista; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista de Educação Pública, v. 28, n. 68, p. 333-356, maio/ago. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8393/5630. Acesso em: 26 jun. 2023.

FRANCISCO, Felipe Botelho; FIGUEIREDO, Juliana de Paula; DUEK, Viviane Preichardt. Práticas corporais de aventura nas dimensões do conteúdo: experiência na educação física infantil. Revista Práxis Educacional, v. 16, n. 37, p. 508-524, Edição Especial, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755/4717. Acesso em: 26 jun. 2023.

FRANCO, Fernanda Mendes; ZANDOMÍNEGUE, Bethânia Alves Costa; MELLO, André da Silva. O teatro e a contação de histórias na Educação Infantil: análise da produção da pós-graduação em Educação Física. Research, Society and Development, v. 11, e241111133343, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/33343/28392/376379. Acesso em: 26 jun. 2023.

FREIRE, Érika Janaina Santiago Moreira. Le parkour e educação física: uma prática corporal da cultura de movimento para crianças. Anais III CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2016.

LIMA, Jeferson da Silva; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; OLIVEIRA, Victor José Machado. O planejamento da educação física com a educação infantil na perspectiva da sociologia da infância. Zero-a-seis, v. 24, n. 45, p. 379-402, jan/jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/82234/48550. Acesso em: 26 jun. 2023.

MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio. O lugar da Educação Física na Educação Infantil. 2018. Tese (Doutorado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018.

MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio. O Pibid e a formação docente em Educação Física para a Educação Infantil. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória/ES, 2015.

MELLO, André da Silva; MARCHIORI, Alexandre Freitas; BOLZAN, Érica; KLIPPEL, Marcos Vinicius; ROCHA, Maria Celeste; MAZZEI, Victor Reis. Por uma perspectiva pedagógica para a educação física com a educação infantil. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 10, p. 326-342, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2868. Acesso em: 26 jun. 2023.

MUSSI, Ricardo Fraklin de Freitas; FLORES, Fabio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo de. Pressupostos para a Elaboração de Relato de Experiência como Conhecimento Científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, out/dez. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134. Acesso em: 26 jun. 2023.

NASCIMENTO, Marcelo de Maio; MOURA, Fernando Alcantara Vieira de. Corrida de aventura: uma ação de extensão na graduação em Educação Física da Universidade Federal do Vale do São Francisco-Pe. Revista Conexão UEPG, v. 13, n. 2, p. 214-227, maio/ago. 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5141/514154371002.pdf. Acesso em: 26 jun. 2023.

PEREIRA, Dimitri Wuo. Aventura na Educação Infantil, vamos ampliar a BNCC? In: PEREIRA, Dimitri Wuo (Org.). Pedagogia da aventura na escola: proposições para a base nacional comum curricular. Várzea Paulista: Fontoura, 2019. p. 17–26.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, Romilda Teodora; GARANHANI, Marynelma Camargo (Org.). A sociologia da infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013.

SILVEIRA, Juliano. Educação Física, Educação Infantil e BNCC: refletindo sobre possíveis expectativas curriculares. Revista Pensar a Prática, v. 25, e69017. 2022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/69017/38369. Acesso em: 26 jun. 2023.

SOUZA, Fabrício Amaral de; SILVA, Paula Cristina da Costa. A escalada nas aulas de Educação Física escolar no ensino médio. Cadernos de Formação RBCE, v. 4, n. 2, p. 44-54, set. 2013. Disponível em: http://www.rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/viewFile/1854/968. Acesso em: 26 jun. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.