Banner Portal
The Pedagogical Residency Program (2022/2023) under the perception of graduates of the degree course in Physical Education at a university in southern Minas Gerais
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Initial teacher training
Pedagogical Residency Program
Physical education

How to Cite

CARNEIRO, Kleber Tuxen; REIS, Fábio Pinto Gonçalves dos; RIBEIRO, Jean Carlos Batista. The Pedagogical Residency Program (2022/2023) under the perception of graduates of the degree course in Physical Education at a university in southern Minas Gerais: implications and formative dilemmas. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023018, 2023. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8674659. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8674659. Acesso em: 13 may. 2024.

Funding data

Abstract

Objective: to examine the conception of the graduates of the course (degree) in Physical Education in relation to participation in the Pedagogical Residency Program (2022/2023 edition) at a federal university in southern Minas Gerais, in order to verify its implications for initial training and formation of a teaching career. Methodology: This is a qualitative research, with a narrative approach. It had the participation of four students. In analytical terms for scrutinizing the data, triangulation was used as a method. Results and discussion: As a result of this heuristic path, three categories were formulated, namely: the first (1st) concerns personal data and the formative trajectory of the researched ones, with emphasis on initial formation; while the second (2nd) translates the formative experiences arising from participation in teacher training programs, specifically the Pedagogical Residency Program (Physical Education subproject); and finally, the third (3) investigated the contributions of the aforementioned program regarding the epistemological and didactic aspects of teacher training in Physical Education. Conclusion: In general terms, we found significant contributions in different spheres of training, with emphasis on the completion of a more consolidated teacher identity as a result of the experience, in spite of the short period frame of participation highlighted by the majority of aspiring teachers, considering the fact that the program covers only the second half of degree courses.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8674659
PDF (Português (Brasil))

References

APPLE, Michael. Ensino e trabalho feminino: uma análise comparativa da história e ideologia. Tradução de Tina Amado. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: FCC, n. 64, p. 14-23, fev.1988. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1180/1185. Acesso em: 17 jul. 2023.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

BENITES, Larissa Cerignoni; NETO, Samuel de Souza; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França. O Processo de Constituição Histórica das Diretrizes Curriculares na Formação de Professores de Educação Física. Educação e Pesquisa. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, v. 34, n. 2, p. 343-360, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/mXh465f7ZRRhRT4MG4tM57d/?format=pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

BETTI, Mauro. Educação física escolar: ensino e pesquisa-ação. 2. ed. Ijuí, RS: Unijí. 2013.

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevista em Ciências Sociais. Em Tese - Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC. v. 2, n. 3, p. 68-80, jan./jun. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976. Acesso em: 17 jul. 2023.

BRACHT, Valter. Educação física no 1º grau: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, supl. 2, p. 23-28, 1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/139640/134934. Acesso em: 17 jul. 2023.

CHIZZOTTI, Antonio. A Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e Sociais: Evolução e Desafios. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37416210.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

CARNEIRO, Kleber Tüxen; ASSIS, Eliasaf Rodrigues; BRONZATTO, Maurício. Da necessidade à negação: a percepção da crise epistemológica na Educação Física a partir da compreensão docente. Rev. Bras. Ci. e Mov., n. 24, v. 4, p. 129-142, 2016. Disponível em: https://cev.org.br/media/biblioteca/4042198.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

CARNEIRO, Kleber Tüxen; SILVA, Bruno Adriano Rodrigues da; REIS, Fábio Pinto Gonçalves dos. As implicações do Programa de Residência Pedagógica para formação docente: das narrativas à (re)elaboração do trabalho pedagógico no ensino da Educação Física. Educação, v. 46, n. 1, p. e58/ 1–33, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/42561/pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

CARNEIRO, Kleber Tüxen; SILVA, Bruno Adriano Rodrigues da; REIS, Fábio Pinto Gonçalves dos. Experiências formativas advindas do programa residência pedagógica em uma universidade federal mineira. Revista Profissão Docente, v. 22, n. 47, p. 01–25, 2022. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1439/1568. Acesso em: 17 jul. 2023.

COSTA, António Firmino. Desigualdades sociais e pandemia. In: CARMO, Renato; TAVARES, Inês; CÂNDIDO, Ana Filipa (Org.). Um olhar sociológico sobre a crise da COVID-19 em livro. Lisboa: Observatório das Desigualdades, 2020, p. 4-16.

CRESWELL, John Ward. Mapping the field of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, v. 3, n. 2, 95-108, 2009. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/1558689808330883. Acesso em: 17 jul. 2023.

DARIDO, Suraya Cristina. Diferentes concepções sobre o papel da educação física na escola. In: DARIDO, Suraya Cristina (Org.). Cadernos de Formação: conteúdos e didática de Educação Física. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012, v. 1, p. 34-50. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41548/1/01d19t02.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

DEMO, Pedro. Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2007.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 92, n. 230, p. 34-51, jan./abr. 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbep/v92n230/v92n230a03.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

FERREIRA, Maria Angélica Martins; CARNEIRO, Kleber Tüxen. A (im)pertinência da avaliação da aprendizagem no processo de escolarização docente: entre o não mais e o ainda não. Devir Educação, v. 7, n. 1, e–708, 2023. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/708/488. Acesso em: 17 jul. 2023.

FLORES, Maria Assunção. Algumas Reflexões em Torno da Formação Inicial de Professores. Educação, v. 33, n. 3, 19 dez. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8074/5715. Acesso em: 17 jul. 2023.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Didática: uma esperança para as dificuldades pedagógicas do Ensino superior? Práxis Educacional, v. 9, n. 15, 2013. Disponível em: https://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/5146/material/Didatica%20M.%20Amelia.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Tecnologia, relações sociais e educação. Revista Tempo Brasileiro. Rio de Janeiro. Abril. Nº 222. p. 89, maio 1991.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Quem são os atuais estudantes de licenciatura? In: GATTI, Bernardete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Unesco, p. 141-175, 2019.

GILBERTO GIL. Tempo Rei. (Canção). Raça Humana (LP) Estúdio da Tuff Gong, Kingston, Jamaica; Estúdios Record Plant, Nova Iorque, Estados Unidos e Estúdios Nas nuvens, Rio de Janeiro, Brasil, 1984.

GOMES, Romeu et al., Organização, processamento, análise e interpretação de dados: o desafio da triangulação. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; ASSIS, Simone Gonçalves de; SOUZA, Edinilsa Ramos de (Org.). Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de Programas Sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2010. p. 185-221.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio (Org). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000.

KIMURA, Patrícia Rodrigues de Oliveira et al. Caminhos da formação e profissionalização docente no Brasil: desafios e perspectivas na contemporaneidade. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 20, n. 1, p. 9-23, jan./jun. 2012. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2547. Acesso em: 17 jul. 2023.

LAMPERT, Magdalene; BALL, Deborah Loewenberg. Teaching, multimedia, and mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 2, n. 3, p. 311-319, 1999

LORTIE, Dan. School-teacher: A sociological study. Chicago: University of Chicago Press, 1975.

LOUGHRAN, John. Developing pedagogy of teacher education: Understanding teaching and learning about teaching. London: Routledge, 2006.

LÜDKE, Hermengarda Alves Ludke Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009a. Disponível em: https://unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

MARCELO, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, n. 1, p. 109-131, 9 maio 2009b. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/setembro2013/quimica_artigos/a_ident_docent_constant_desaf.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

MEIRIEU, Philippe. O cotidiano da escola e da sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2005.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NISTA-PICCOLO, Vilma; OLIVEIRA, Alessandra Monteiro; SOBREIRA, Vickele. Formação e a atuação do professor de educação física escolar: um estudo no estado de São Paulo. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 18, n. 1, 2016. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/2574/2172. Acesso em: 17 jul. 2023.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias de sua vida. In: NOVOA, Antonio (Org.). Vidas de professores. Porto, Portugal: Porto Editora, 2000, p. 11-30.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor: formação, identidade e trabalho docente. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000. p. 15-35.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 8. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

REZER, Ricardo; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; Fensterseifer, Paulo Evaldo. Um diálogo com diferentes “formas-de-ser” da educação física contemporânea – duas teses (não) conclusivas... Pensar a prática, v. 14, n. 2, p. 1-14, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/9794/9554. Acesso em: 17 jul. 2023.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández, LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação Física Escolar: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, supl.2, p.6-12, 1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/139637/134931. Acesso em: 17 jul. 2023.

SHULMAN, Lee. El saber y entender de la profesión docente. Estudios Públicos, Chile, n. 99, p. 195-224, jun. 2005. Disponível em: https://www.estudiospublicos.cl/index.php/cep/article/view/621/3317. Acesso em: 17 jul. 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimento universitário. Revista Brasileira de Educação, n. 13, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.