Banner Portal
Knowledge about floreio in Capoeira
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Floreio (Capoeira)
Capoeira
Capoeira body
Orality
Capoeira masters

How to Cite

PASQUA, Livia de Paula Machado; TOLEDO, Eliana de. Knowledge about floreio in Capoeira: the voice of the experienced body. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023029, 2024. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8675061. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8675061. Acesso em: 17 jul. 2024.

Funding data

Abstract

Introduction: The conception of the object of study floreio in Capoeira has been understood through several ways of knowing. This manuscript explores the way of knowing from the voice of the experienced body. Objective: To broaden and deepen the understanding of flourish in Capoeira through the voice of experience, coming from Capoeira masters, contributing to the conception of this object of study. Methodology: A field research was carried out, of an exploratory descriptive nature, with an unstructured interview technique, interpreted through content analysis. Results and discussion: the interpretation of the discourses culminated in the elaboration of three categories, namely: a) The beauties of the floreio; b) Floreio as a Fundamental or technique, c) Capoeira styles and floreios. Each master brought a conception of beauty when dealing with floreio in Capoeira, with different languages, mainly from metaphors, images, or other comparisons. The collaborators also established relationships between foundation, technique, and modes of teaching, in addition to relating the object of study to the specificities of their respective Capoeira lineages. Final considerations: The voices of these experienced bodies contributed exponentially to the conception of floreio in Capoeira, especially regarding subjectivity and specific knowledge of the area. In addition, they point to the valorization of African identities and matrices in Brazilian education.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8675061
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Luiz Guilherme Veiga de. Ritual, risco e arte circense. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.

ARAÚJO, Rosângela Costa. Sou discípulo que aprende, meu mestre me deu lição: tradição e educação entre os angoleiros baianos (anos 80-90). 1999. 130f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

ARAÚJO, Rosângela Costa (Mestra Janja). É Preta, Kalunga: a capoeira angola como prática política entre os baianos: anos 80-90. Rio de Janeiro: MC&G, 2015.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Ed. 70, 2008.

BERGER, John. Ways of Seeing. London: Penguin, 2008.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Entre deux mondes: L'homo circensis et l'homo sportivus. L'Ethnographie, v. 1, p. 5-7, 2021. Disponível em : https://revues.mshparisnord.fr/ethnographie/index.php?id=855#texteint. Acesso em: 15 set. 2023.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Um encontro entre o funâmbulo e o praxiólogo: ideias para mestres e discípulos. In: FERRREIRA, Lilian Aparecida; RAMOS, Glauco Nunes Souto. Educação Física Escolar e Praxiologia Motriz: compreendendo as práticas corporais. Curitiba, CRV, 2017. p. 55-79.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Uma reflexão sobre o conceito de técnica na Ginástica Geral. In: PAOLIELLO, Elizabeth. Ginástica Geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008. p. 169-189.

CASTRO JÚNIOR, Luis Vitor. Campos de visibilidade da capoeira baiana: as festas populares, as escolas de capoeira, o cinema e a arte (1955-1985). Brasília: Ministério do Esporte, 2010.

DANTAS, Mônica. Dança: o enigma do movimento. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 1999.

ELTIS, David; RICHARDSON, David. Atlas of the transatlantic slave trade. New Haven, CT: Yale University Press, 2010.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GUZZO, Marina Souza Lobo. Risco como Estética, Corpo como Espetáculo. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2009.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2007.

INGOLD, Tim. Knowing from the Inside. In: Making, London: Routledge, 2013, p. 1-15.

MALLET, Rodrigo. Duprat; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. O corpo na formação dos circenses. ILINX - Revista do LUME, v. 10, p. 11-22, 2015. Disponível em: https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/article/view/374. Acesso em: 15 set. 2023.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: CosacNaify, 2003.

MESTRE CAMISA. Versos, pensamentos, citações, provérbios, ditados, adágios, anexins, aforismos, máximas e ditos populares. Rio de Janeiro: Abadá edições, 2014.

MESTRE PONCIANINHO. Capoeira. Guia essencial para dominar a arte. Malásia: New Holland Publishers (UK)/Estampa (PT), 2007.

MESTRE XUXO. Mestre Xuxo: Enjoy yourself movement. 30 de mar. de 2017. Publicado pelo Canal Xuxo Na Voz. 1 vídeo (7min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rSJHdVv79Fk. Acesso em: 11 ago. 2018.

NELSON, Robin. Practice as Research in the Arts: Principles, Protocols, Pedagogies, Resistances. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.

PASQUA, Lívia de Paula Machado. O floreio na Capoeira. 2011. 169f. Dissertação (Mestrado em Educação Física)- Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2011.842367. Acesso em: 1 set. 2022.

PASQUA, Lívia de Paula Machado. Capoeira e diáspora africana: uma interpretação sobre a manifestação dos floreios. 2020. 319 p. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. 2020. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3047. Acesso em: 1 set. 2022.

PASQUA, Lívia de Paula Machado. A contribuição de Mestre Camisa para uma concepção de floreio na Capoeira. In: MOREIRA, Sergio Rodrigues; OLIVEIRA, Sérgio Roberto de Lara; BRITO, Andreyson Calixto de. (Org.). Coletânea do VII AbadÁcadêmico - Escola Capoeira Abadá: Encontro Técnico-Científico de Capoeira. Petrolina; Fortaleza; Curitiba: UNIVASF; IFCE; Abadá-Capoeira, v. 1, n. 1. p. 115-125, 2022.

PASQUA, Lívia de Paula Machado; TOLEDO, Eliana de. Diálogos entre a Capoeira e a Arte: sobre um corpo polissêmico. Capoeira – Revista de Humanidade e Letras. Ceará/Bahia, vol. 7, n. 2, 2021.

PASQUA, Lívia de Paula Machado; HESS, Cássia Maria; TOLEDO, Eliana de. Gingando com a Ginástica para Todos: aproximações e singularidades. Corpoconsciência, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 153-169, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9794. Acesso em: 15 set. 2023.

PASQUA, Lívia de Paula Machado; TOLEDO, Eliana de. Aesthetics of African diaspora: relations between the flourishes of capoeira (Brazil) and the acrobatic panther dance (Ivory Coast). In: 23rd Annual Congress of the European College of Sport Science, 2018, Dublin. Book of Abstracts of the 23rd Annual Congress of the European College of Sport Science. Dublin: University College Dublin, 2018. p. 520-520.

PEIGNIST, Myriam. L´homo acrobaticus. In: HAUW, Denis (Org.). L´acrobatie. Paris: Éditions Revue EPS, 2010.

REIS, Letícia Vidor de Sousa. O mundo de pernas para o ar: a capoeira no Brasil. São Paulo, SP: Publisher Brasil, 1997.

ROSA, Cristina. Fernandes. Brazilian bodies and their choreographies of identification: swing nation. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2015.

SILVA, Eusébio Lobo da (Mestre Pavão). O corpo na capoeira. Introdução ao estudo do corpo na capoeira. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2008a. Volume 1.

SILVA, Eusébio Lobo da (Mestre Pavão). O corpo na capoeira. Introdução ao estudo do corpo na capoeira. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2008b. Volume 2.

SILVA, Eusébio Lobo da (Mestre Pavão). O corpo na capoeira. Introdução ao estudo do corpo na capoeira. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2008c. Volume 3.

SILVA, Eusébio Lobo da (Mestre Pavão). O corpo na capoeira. Introdução ao estudo do corpo na capoeira. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2008d. Volume 4.

SILVA, Paula Cristina da Costa. A Educação Física na roda de Capoeira: entre a tradição e a globalização. 238 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física)- Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

SCARABELIM, Maria Letícia Abud; TOLEDO, Eliana de. Proposal of analytical records for choreographic compositions in gymnastics for all. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 30, n. 1, p. 159-170, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-55092016000100159. Acesso em: 15 set. 2023.

STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência – a formação do artista da dança. Campinas: Papirus, 2006.

TAVARES, Julio Cesar de. Dança de Guerra – arquivo e arma: elementos para uma Teoria da Capoeiragem e da Comunicação Corporal Afro-brasileira. Belo Horizonte, Nandyala, 2012.

THOMAS, Jerry R.; NELSON, Jack K.; SILVERMAN, Sthepen. Métodos de Pesquisa em Atividade Física. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

TRINDADE, Azoilda Loretto da (Org.). Africanidades brasileiras e educação: salto para o futuro. Rio de janeiro: TV escola /MEC, 2013.

TURNER, Victor. The anthropology of performance. New York: PAJ Publications, 1988.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.