Banner Portal
To play or not to play in the street
Capa 2024 com foto das primeiras edições da revista
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Streets
Child
Play and playthings

How to Cite

GODOY, Luís Bruno de; ZAIM-DE-MELO, Rogério. To play or not to play in the street: that is the question?. Conexões, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024017, 2024. DOI: 10.20396/conex.v22i00.8675682. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8675682. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: This is a cross-sectional, descriptive-exploratory study using non-probabilistic, snowball sampling. Objective: to understand whether there is a distancing of children from playing in the street, from the point of view of parents or guardians; listing the reasons that lead to this distancing; and analyzing whether the reasons are the same for children studying in public and private schools. Methodology: The study involved 112 parents responsible for 124 children, 25 of whom study in public schools and 99 in private schools. Results and discussion: The data obtained shows that children don't play in the street: 62% of the parents said that their children don't play in the street, the main reasons being concern about traffic and children's safety and lack of time due to many extra-curricular activities for private school children, and the same reasons plus the lack of structure in the street for children to play in for public school children. Conclusion: The analysis of the data shows that keeping children away from the street is mainly related to parents' fears, often based on the possibility of a problem, which is not always close to them.

https://doi.org/10.20396/conex.v22i00.8675682
PDF (Português (Brasil))

References

AALVES, Julian Marcio dos Santos; ZAIM-DE-MELO, Rogério; RIZZO, Deyvid Tenner de Souza. Uma pipa no céu, uma criança correndo, a brincadeira mais popular de Corumbá- MS. Lúdica Pedagógica, n. 30, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344038821_A_kite_in_the_sky_a_child_running_the_MOST_POPULAR_GAME_OF_CORUMBA-MS. Acesso em: 24 jan. 2024.

BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade Rio de Janeiro, RJ: JorgeZahar, 1998. 276p.

BEY caseiro de catraca finalmente!! fácil de fazer!!. [S. l.: s. n.], 2023. 1 vídeo (9 min). Publicado pelo Canal do Luca. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Z73VVm21piw. Acesso em: 24 jan. 2024.

BRASIL. Casa Civil. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 24 jan. 24.

CANASSA, Luciana Maria Rinaldini. Infância, TIC e brincadeiras: um estudo na visão de profissionais da educação infantil: desafios da geração homo zappiens. 95f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2013. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/tede/887. Acesso em: 24 jan. 2024.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2011.

FREIRE, João Batista. O jogo entre o riso e o choro. Campinas: Editores Associados, 2005.

FREIRE, João Batista. O jogo de bola na escola: introdução à pedagogia da rua. Autores Associados, 2022.

FREIRE, João Batista. O jogo: entre o riso e o choro. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

GODOY, Luís Bruno de; LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José. Do macro ao micro jogo: os vários jogos que compõem o jogo. Motrivivência, v. 34, n. 65, p. 1-22, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87101/51519. Acesso em:

GODOY, Luís Bruno de. O jogo enquanto um emaranhado rizomático: devindo jogadores- artistas. 2023. Tese (Doutorado em Educação Física e Sociedade) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2023.

GODOY, Luís Bruno de; SILVA, Luis Felipe Nogueira; FABIANI, Débora Jaqueline Farias; SCAGLIA, Alcides José. Reflexões sobre o brincar na sociedade contemporânea. Revista Lúdicamente, v. 10, n. 20, 2021. Buenos Aires. Disponível em: https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ludicamente/article/view/7466/6284. Acesso em:

HABOWSKI, Adilson Cristiano; RATTO, Cleber. Cuidado! As crianças estão em risco: a periculosidade no brincar digital. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 16, n. 35, p. e18880, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18880/14798. Acesso em: 16 jan. 2024.

HANDCOCK, Mark Stephen; GILE, Krista Jennifer. On the concept of snowball sampling. Sociological Methodology, v. 41, n. 1, p. 367-371, 2011. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/1108.0301. Acesso em: 24 jan. 2024.

KISHIMOTO, Tizuko Morshida. Jogos tradicionais infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis; Vozes, 1993. 128p.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BURGUÉS, Pere Lavega. Juegos y deportes populares tradicionales. Barcelona: INDE, 2000.

MARIN, Elizara Carolina; RIBAS, João Francisco Magno. Jogo tradicional e cultura. Santa Maria: Ed. UFSM 2013.

MARQUES, Alcione. A parentalidade excessiva e as implicações na aprendizagem. Constr. psicopedag, São Paulo, v. 23, n. 24, p. 41-51, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542015000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 jan. 2024.

MELO, Marília Soares de; GOLIN, Carlo Henrique; ZAIM-DE-MELO, Rogério. Acultura lúdica corumbaense expressada por diferentes gerações de uma mesma família. Geo Pantanal, 2021, v. 16, n. 31, p. 95-105. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/revgeo/article/view/15587. Acesso em: 19 jan. 24.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.

SCAGLIA, Alcides José; FREIRE, João Batista. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione, 2003.

THOMAS, Jerry; NELSON, Jack; SILVERMAN, Stephen. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

WENETZ, Ileana. As crianças ausentes na rua e nas praças: etnografia dos espaços vazios. Civitas – Revista de Ciências Sociais, v. 13, n. 2, p. 346. 2014. EDIPUCRS. Disponível em: https://www.scielo.br/j/civitas/a/G4h3KBRgdL6D68SYRYSDYQB/#. Acesso em: 24 jan. 2024.

ZAIM-DE-MELO, Rogério; SCAGLIA, Alcides José. Memórias crianceiras: a infância pantaneira em meados do Século XX. Revista Temas em Educação, João Pessoa - PB, v. 31, n. 1, p. 41-60, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/62408. Acesso em: 24 jan. 2024.

ZAIM-DE-MELO, Rogério; ALVES, Elielson Felipe Rodrigues; FABIANI, Débora Jaqueline Farias; SANDOVAL, Gabriel Orenga; SILVA, Luis Felipe Nogueira da; GODOY, Luis Bruno de; SCAGLIA, Alcides Jose. “Aprendi jogar bolita com meu irmão!”: Saberes e vivências de crianças do ensino fundamental acerca de brincadeiras tradicionais brasileiras. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, n. 49, p. 775-781, 2023. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/371755548_Aprendi_jogar_bolita_com_meu_irmao_Saberes_e_vivencias_de_criancas_do_ensino_fundamental_acerca_de_brincadeiras_tradicionais_brasileiras. Acesso em: 24 jan. 2024.

ZAIM-DE-MELO, Rogério; GOLIN, Carlo Henrique. Entre o tradicional e o eletrônico: os jogos e brincadeiras de estudantes em Corumbá-MS. In: LINHARES, W.L.(Ed.). Ciências do esporte e educação física: uma nova agenda para a emancipação. Ponta Grossa: Atena, 2019. p. 69-75.

ZIMMERMANN, Ana Cristina. O jogo: sobre encontro e tradições. In: ZIMMERMANN, Ana Cristina; SAURA, Soraia Chung. Jogos Tradicionais. São Paulo: Pirata, 2014.

ZIMMERMANN, Ana Cristina. Jogos tradicionais: experimentação de diferentes lógicas, formas de ser e conhecer. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, 2021, v. 13, p. 55-72. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/wp-content/uploads/2021/12/Jogos-tradicionais-experimentac%CC%A7a%CC%83o-de-diferentes-lo%CC%81gicas-formas-de-ser-e-conhecer-Ana-Cristina-Zimmermann.pdf. Acesso em: 24 jan. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.