Banner Portal
Traditional children's games and ways of playing in different generations
Capa 2024 com foto das primeiras edições da revista
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Traditional children's games
Physical education
Intergenerational relations

How to Cite

MARTINS, Ida Carneiro; ZAIM-DE-MELO, Rogério; GIMENEZ, Roberto; SAVAREZZI, Guilherme Rocha; PERUCCI, Renata Carbone. Traditional children’s games and ways of playing in different generations . Conexões, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024018, 2024. DOI: 10.20396/conex.v22i00.8675845. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8675845. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Understanding cultural changes in the way different generations play is relevant for future Physical Education graduates, especially when it comes to setting up educational practices on the subject. This paper presents a report on an educational experience with this purpose. Objective: The aim of this work is to present an educational practice developed in the "Games and Play" curricular component, with students from the first semester of the Physical Education Degree course, on aspects related to the play of different generations. Methodology: The data presented here comes from a questionnaire answered by the students about the play of three age groups, which were discussed using interpretative analysis, which consists of relating them to the theoretical principles adopted. Results and discussion: The results indicate that the children began to play more indoors and that the hours dedicated to using screens increased significantly. Final considerations: The experience allowed us to understand that the teacher's action is fundamental in mediating processes that involve play, especially those that are part of the tradition of the cultural group of which we are a part.

 

https://doi.org/10.20396/conex.v22i00.8675845
PDF (Português (Brasil))

References

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e cultura. Tradução de Maria Alice de Sampaio Dória. São Paulo: Cortez, 1995.

CALLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1967.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Enfrentando o problema dos estágios no desenvolvimento mental das crianças. Educar em Revista, n. 43, p. 149–172, jan. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/NWgzBfFPJ8zzfmKLXzM9twh/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 31 jan. 2024.

DA SILVA, Junior Vagner Pereira; NUNES, Paulo Ricardo Martins. A cidade, a criança e o limite geográfico para os jogos/brincadeiras. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/892. Acesso em: 1 jun. 2024.

FERNANDES, Benecta Patrícia Fernandes. Entre o Tradicional e o Eletrônico: Significados do Brincar para Crianças de uma Escola Pública De Piracicaba - SP. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 3, n. 2, p. p.74–96, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/509. Acesso em: 1 jun. 2024.

FREIRE, João Batista. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas: Autores Associados, 2002.

KISHIMOTO, Tizuko Morchidda. Jogos, brinquedos e brincadeiras do Brasil. Espac. blanco, Ser. indagaciones, Tandil, v. 24, n. 1, jun. 2014. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852014000100007&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 31 jan. 2024.

MACHADO, Marina Marcondes. A poética do brincar. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

MARCELINO, Nelson Carvalho. Pedagogia da Animação. 4. ed. Campinas/SP: Papirus, 2002.

MARTINS, Ida Carneiro. As relações do professor de educação infantil com a brincadeira: do brincar na rua ao brincar na escola. 2009. 181 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2009. Disponível em: https://iepapp.unimep.br/biblioteca_digital/pdfs/2006/RAPQEBFSXBAY.pdf. Acesso em: 31 jan. 2024.

MARTINS, Ida Carneiro; CRUZ, Maria Nazaré. Brincar na rua e brincar na escola: infância, lazer e educação. Impulso, Piracicaba, v. 24, n. 61, p. 17-30, set./dez. 2014. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2197. Acesso em: 31 jan. 2024.

MARQUES, Alcione. A parentalidade excessiva e as implicações na aprendizagem. Constr. psicopedagógica., São Paulo, v. 23, n. 24, p. 41-51, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542015000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 31 jan. 2024.

MELLO, Suely Amaral. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, v. 25, n. 1, p. 83–104, 2007. DOI: 10.5007/%x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1630. Acesso em: 18 jan. 2024.

MINAYO, Maria Cecília. de S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3, p. 621–626, mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/#. Acesso em: 31 jan. 2024.

PEREIRA, Reginaldo Gomes. Ludicidade, infância e educação: uma abordagem histórica e cultural. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 64, p. 170-190, set 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8641935. Acesso em: 30 jan. 2024.

SANTOS, Santa Marli Pires (Org.) Brinquedoteca: o lúdico em diferentes contextos. Petrópolis: Vozes, 1997.

TEIXEIRA SILVA, Estela. Rosetti.; BORTOLOZZI, Flávio.; MILANI, Rute Grossi. O brincar digital e o uso das tecnologias na saúde das crianças. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v. 6, n. 13, p. 125-138, 27 dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/8085. Acesso em: 30 jan. 2024.

VIANA, Marcos Alan. Infância contemporânea: institucionalização e cerceamento. Revista Psico FAE: Pluralidades em Saúde Mental, v. 7, n. 2, p. 47-68, dez. 2018. Disponível em: https://psico.fae.emnuvens.com.br/psico/article/view/203/126. Acesso em: 30 jan. 2024.

ZAIM-DE-MELO, Rogério; SCAGLIA, Alcides José. Memórias crianceiras: a infância pantaneira em meados do Século XX. Revista Temas em Educação, João Pessoa-PB, 2022, v. 31, n. 1, p. 41-60. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/62408. Acesso em: 31 jan. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.