Banner Portal
Labour precariousness, the meeting and new developmentalism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

REUNI. Neodesenvolvimentismo. Professor`s labor. Precarization. Neo-liberalism.

How to Cite

ANDRADE, Antonia Costa; LUCENA, Carlos; BARLETA, Ilma Andrade. Labour precariousness, the meeting and new developmentalism. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 1, p. 234–257, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i1.8645868. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8645868. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article in be centered at the FHC’s government and Lula’s government and in the reframe of the “neo-desenvolvimentismo”, took the REUNI as a reference, in educational terms, with the target to realize a comparative study between those governments, bound in the changes of “neodesenvolvimentismo” and its impacts in the society and the education. The research was divided in two parts: the first one analyses the FHC’s government and the beginning of the Real Plain. The second one, for its time, debates the Lula’s government, showing its assumptions, continuities and ruptures with the FHC’s government and the final emphasis in the public superior education project of expansion named REUNI. Were surveyed primary sources manifested in the newspaper of that time, government documents and the discourse’s analyses of the most important actors about the project in question. What we demonstrate is that the government of Lula did not break with the monetarist logic inherent of the FHC’s government; in witch was expansion of the private superior education, showing precarizations’s projects of the professor’s condition of work. In the Lula`s government, the process of internalization of the public University showed the contradictions of the student’s access to the superior education, however in also degraded conditions to the development of Science and Technology.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i1.8645868
PDF (Português (Brasil))

References

ANDES, Cadernos. Concepções de universidade no contexto do PDE: universidades de ensino X universidades de pesquisa. Brasília, n. 25, p. 1-41, ago. 2007.

ANDRIOLI, A. I.; SCHMALZ, S. O governo Lula: continuidade da política neoliberal no Brasil? Revista Espaço Acadêmico. n. 62, jul. 2006. Disponível em: < http://www.espacoacademico.com.br/062/62andrioli.htm >. Acesso em: 25 abr. 2012.

BRASIL. Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o programa de apoio a planos de reestruturação e expansão das universidades federais – REUNI. Brasília: Casa Civil. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm >. Acesso em: 2 ago. 2012.

BRESSER-PEREIRA, L. C. O modelo estrutural de gerência pública. Revista de Administração Pública, v. 42, n. 2, mar./abr. 2008.

BRESSER-PEREIRA, L. C. O novo desenvolvimentismo e a ortodoxia convencional. São Paulo em Perspectiva, v. 20, n. 3, p. 5-24, jul./set. 2006.

BRESSER-PEREIRA, L. C. O paradoxo da esquerda no Brasil. nov. 2005. Disponível em: < http://www.filolite.com/extranet_filolite/content/arquivos_pdf/dedde912ffe64a9b92774cc6d2ef04aa.pdfBrasil >. Acesso em: 12 mar. 2012.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. Campinas: Autores Associados, 2003.

GOMES, W. Transformações da política na era da comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2004.

LÉDA, D. B.; MANCEBO, D. REUNI: heteronomia e precarização da Universidade e do trabalho docente. Revista Educação e Realidade, n. 34, 2009.

LIMA, K. Contra-reforma da educação nas universidades federais: o REUNI na UFF, 2009. Disponível em: < http://www.aduff.org.br/especiais/download/20090917_contra-reforma.pdf >. Acesso em: 1 set. 2014.

LIMA, K. Contra-reforma da educação superior em FHC e Lula. São Paulo: Xamã, 2007.

LUCENA, C. Portal Trabalho Educação e Sociedade. Disponível em: < https://portaltrabalho.wordpress.com/producao-cientifica/artigos-cientificos >. Acesso em: 5 maio 2013.

LUCENA, C. Tempos de destruição: educação, trabalho e indústria do petróleo no Brasil. Campinas: Autores Associados; Uberlândia: Ed. da EdUFU, 2004.

MARQUES, A. P. B.; PEREIRA, V. P. Nem esquerdas e nem revolução, o processo de busca do centro. Revista Ágora, Vitória, n. 1, 2005.

MARX, K. 18 Brumário de Luís Bonaparte. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Tradução Regis. Barbosa e Flávio R. Kothe. 3. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988. Livro 1, v. 12.

MELO, A. Avaliação institucional do ensino superior: controle e condução de política educacional, científica e tecnológica. In: NEVES, L. M. W.; SIQUEIRA, Â. (Org.). Educação superior: uma reforma em processo. São Paulo: Xamã, 2006. p. 125-146.

MERCADANTE, A. As bases do novo desenvolvimentismo no Brasil: análise do governo Lula entre 2003 e 2010. 2010. Tese (Doutorado em Economia) – Instituto de Economia, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

MÉSZÁROS, I. O poder da ideologia. São Paulo: Boitempo, 2004.

NEVES, L. M. W. (Org.). Reforma Universitária do governo Lula: reflexões para o debate. São Paulo: Xamã, 2004.

NEVES, L. M. W.; SIQUEIRA, Â. Educação superior: uma reforma em processo. São Paulo: Xamã, 2006.

ROSA, R. Ensino superior: a reforma ditada pela União Européia. 2003. Disponível em: < http://resistir.info/rui/educacao_ameacada_5.html> . Acesso em: 28 jan. 2013.

SILVA JÚNIOR, J. dos. R.; SGUISSARDI, V. Novas faces da educação superior no Brasil. Reformas do estado e mudanças na produção. Bragança Paulista: Ed. da EDUSF, 1999.

VAISMAN, E. A obra de juventude e da maturidade: ruptura ou continuidade? In: BOITO JÚNIOR, A. et al. (Org.). A obra teórica de Marx: atualidade, problemas e interpretações. São Paulo: Xamã, 2000. p. 13-23. v. 1.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.