Banner Portal
Brazilian capitalist state and international organizations: continuities and deepening in educacional reforms
PDF (Português (Brasil))

Keywords

World Bank. OECD. Educational reforms. Public management.

How to Cite

PEREIRA, Rodrigo da Silva; SILVA, Maria Abádia da. Brazilian capitalist state and international organizations: continuities and deepening in educacional reforms. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 523–544, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i2.8651372. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651372. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The text starts from the theoretical-methodological field of historical-dialectical materialism in order to analyze the hierarchical relations between the International Organizations and the Brazilian State within the constitutional legal order and their implications over the education. Bibliographic review and documental analysis subsidized the work building. It problematizes the domination marks, exploitation and reproduction in this particular period of the capitalist production, and from these reflections, it notes out there is continuation of educational reforms since 1990, with the deepening of public-private partnerships, the adoption of the private foundations model, management contracts and part-time contracts in public education, as well as establishing another legal and constitutional law in the country, according to the logic of capital. It also points out how private institutions and scholars from the private-commercial field operate a process of privatization in and of the education, changing its public and state character, transforming it into a niche of financial investments. It concludes there is the need to change the strength correlation between capital and work through organized resistance of social and popular movements, which advocate public and state education as a right that impress humanity and justice sense on us.
https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8651372
PDF (Português (Brasil))

References

BANCO MUNDIAL. Aprendizagem para todos. Estratégia 2020 para a Educação. D.C. Washington. 2011.

BUENO, C. A. R.; FIGUEIREDO, I. M. Z. A relação entre educação e desenvolvimento para o Banco Mundial: a ênfase na “satisfação das necessidades básicas” para o alívio da pobreza e sua relação com as políticas para a educação infantil. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais eletrônicos... Caxias do Sul: Anped Sul, 2012. p. 1-15. Disponível em: < http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1024/128.>. Acesso em: 03 jun. 2017.

CDPP. Centro de Debates de Políticas Públicas. Relatório 2014. 2014a. Disponível em: < http://cdpp.org.br/site/wp-content/uploads/2014/12/CDPP_Relatorio-Anual2014.pdf >. Acesso em: 03 jun. 2017.

CDPP. Centro de Debates de Políticas Públicas. Sob a luz do sol: uma agenda para o Brasil. 2014. 2014b. Disponível em: < http://cdpp.org.br/site/wp-content/uploads/2014/09/SobaLuzdoSol_v2209_2.pdf >. Acesso em: 03 jun. 2017.

FELDFEBER, M. Internacionalização da educação, “tratados de livre comércio” e apolíticas educativas na América Latina. In: FERREIRA, E. B.; OLIVEIRA, D. (Org). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte, Autêntica, 2009.

FREITAS, L. C. Ajuste Estrutural e as contrarreformas no ensino superior brasileiro resultantes dos postulados neoliberais do Consenso de Washington. Universidade e Sociedade, ano XXVII, n. 60, jul. 2017.

GIDDENS, A. A terceira via: reflexões sobre o impasse político atual e o futuro da social-democracia. Tradução de Maria Luiza X. De Borges. 4. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

HARVEY, D. O enigma do capital: e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2011.

KIM, J. Y. Educación para el crecimiento y la prosperidade. Discurso do presidente do Grupo Banco Mundial Jim Yong Kim, em Dubai, Emirados Árabes Unidos em 13 de fevereiro de 2017. Disponível em: < http://www.bancomundial.org/es/news/speech/2017/02/13/education-for-growth-and-prosperity-a-keynote-speech-by-president-jim-yong-kim >. Acesso em: 20 out. 2017.

LEHER, R.; VITTORIA, P.; MOTTA, V. Educação e mercantilização em meio à tormenta político-econômica do Brasil. Germinal, Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 14-24, abr. 2017.

LOMBARDI, J. C. Crise capitalista e educação brasileira. Uberlândia, MG: Navegando Publicações, 2016.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Hucitec, 1984.

OCDE. Política Educacional. School Accountability, Autonomy, Choice, and the Level of Student Achievement International Evidence from PISA 2003. OECD Education Working Paper, n. 13, 2007. Disponível em: < http://www.oecd-ilibrary.org/education/school-accountability-autonomy-choice-and-the-level-of-student-achievement_246402531617 >. Acesso em: 30 mar. 2017.

OCDE. Professores são importantes. Atraindo, desenvolvendo e retendo professores eficazes. São Paulo: Moderna; OCDE, 2006.

PAULO NETO, J. P. Uma face contemporânea da barbárie. In: ENCONTRO INTERNACIONAL CIVILIZAÇÃO OU BARBÁRIE, 3., 2010, Serpa/Portugal. Anais... Serpa/Portugal, 2010. p.1-41, mimeo.

PEREIRA, J. M. M. O Banco Mundial como ator político, intelectual e financeiro -1944-2008. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2010.

PEREIRA, R. da. S. A política de competências e habilidades na educação básica pública: relações entre Brasil e OCDE. 2016. 284 f. il. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

PERONI, V. M. V. As nebulosas fronteiras entre o público e o privado na educação básica brasileira. In.: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2015. p. 1-18. De 04 a 08 de outubro de 2015. Disponível em: < http://www.anped.org.br/biblioteca/item/nebulosas-fronteiras-entre-o-publico-e-o-privado-na-educacao-basica-brasileira >. Acesso em: 15 nov. 2017.

SALVADOR, E. fundo público e o financiamento das políticas sociais no Brasil. Serviço Social em Revista, v. 14, n. 2, p. 4-22, 2012. Disponível em: < http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/12263 >. Acesso em: 10 nov. 2017.

SILVA, M. A. da. Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. Campinas, SP: Autores Associados; Fapesp, 2002.

SOUZA, N. N. de. Política e gestão da educação básica pública: o Programa Estrada do Conhecimento no Estado do Tocantins. 2017. 272 f., il. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

STIGLITZ, J. E. Os exuberantes anos 90: uma nova interpretação da década mais próspera da história. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.