Banner Portal
The personal archive of professor Pórcia Guimarães Alves (1917-2005): a support for self-writing
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education. Pórcia Guimarães Alves (1917-2005). Personal archives. Self-writing.

How to Cite

VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; RIBEIRO, Alexandra Ferreira Martins. The personal archive of professor Pórcia Guimarães Alves (1917-2005): a support for self-writing. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 445–461, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i2.8652179. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652179. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The cultural practice of composing a personal archive can be demarcated from the eighteenth century, derived from the relationship that the modern individual established with his documents and the production of a memory of himself. These actions extended during the nineteenth and twentieth centuries, but were impacted by changes in the production of media for such activity, changes in the communication sector and the expansion of reading and writing practice. Born in the early twentieth century, Professor Pórcia Guimarães Alves had a vast archive - containing documents forged in the public spaces where she attended and others produced in her private environment - whose composition served as material support for a writing of the teacher. In this way, the article sought to answer: What is the self-writing, given to read, that the ordering and content of the personal archive of Professor Pórcia Guimarães Alves (1917-2005) provides? The article aimed to analyze the self-writing expressed in the personal archive of Pórcia Guimarães Alves (1917-2005), and delimited the specific objectives in: describing some aspects and content of the teacher's file; look for possible logics from the teacher for the ordering of material stored in your file; and systematize his personal archive, seeking the writing of himself contained therein. The documentary research had the theoretical-methodological framework of Gomes (2004); and  Artières (1998). The results lead one to believe that, in the process of constitution of the personal archive, the teacher elaborated a representation of itself and constituted its identity.
https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652179
PDF (Português (Brasil))

References

ARTIÈRES, P. Arquivar a própria vida. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 9-34, jul. 1998. Disponível em: < http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2061 >. Acesso em: 20 nov. 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 5. ed. Portugal: Edições 70, 2015.

CELLA, S. M. R. Pórcia Guimarães Alves (1917- ). In: CAMPOS, R. H. F. (Org.). Dicionário biográfico da psicologia no Brasil: pioneiros. Rio de Janeiro: Imago; Conselho Federal de Psicologia, 2001. p. 39-41.

CONTATO. Avanços e desafios. Contato: Publicação bimestral do Conselho Regional de Psicologia do Paraná, Curitiba, v. 23, n. 114, p. 08-09, 2002.

COOK, T. Arquivos pessoais e arquivos institucionais: para um entendimento arquivístico comum da formação da memória em um mundo pós-moderno. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 129-149, jul. 1998. Disponível em: < http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2060 >. Acesso em: 10 jan. 2018.

CUNHA, M. T. S. Acervos pessoais de educadores: do traçado manual ao registro digital. In: ANPED SUL, 11., 2016, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: Reunião Científica Regional da ANPED; UFPR, 2016. jul. 26-29. ISBN 978-85-8465-013-2. Disponível em: < http://www.anpedsul2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2015/11/Eixo-1-História-da-Educação.pdf >. Acesso em: 10 jan. 2018.

FRAIZ, P. A dimensão autobiográfica dos arquivos de Gustavo Capanema. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 59-87, jul. 1998. Disponível em: < http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2060 >. Acesso em: 10 jan. 2018.

GOMES, A. C. Escrita de si, escrita da história: a título de prólogo. In: GOMES, A. de. C. (Org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004. p. 7- 26.

LE GOFF, J. História & memória. 7. ed. São Paulo: Ed. da Unicamp, 2013.

LUNARDELLI, R. S. A.; MOLINA, L. G.; SOUZA, R. P. Arquivos pessoais: uma pesquisa bibliográfica a respeito do tema. In: LUNARDELLI, R. S. A.; ARAUJO, N. C. de; VIGNOLI, R. G. (Org.). Arquivologia: saberes docentes e discentes. Londrina: Ed. da Eduel, 2013. p. 33-50.

NEUNDORF, A. Intelectualidade, fronteiras e identidade. 2009. 192 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

POLLAK, M. Memória, esquecimento, silêncio. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, jun. 1989. ISSN 2178-1494. Disponível em: < http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278/1417 >. Acesso em: 27 out. 2017.

RIBEIRO, A. F. M. Adentrando aos arquivos: formação e aspectos da atuação docente de Pórcia Guimarães Alves (1917-1962). 2018. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2018.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.