Banner Portal
Press specializing in education: the case of the journal A Instrucção Publica (1872-1875)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education. Press specializing in education. The journal A Instrucção Publica. Empire times.

How to Cite

LIMA, Sara Talitiane Viana Machado Leandro de; MACHADO, Maria Cristina Gomes; BORGES NETTO, Mario. Press specializing in education: the case of the journal A Instrucção Publica (1872-1875). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 367–384, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i2.8652187. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652187. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The research investigates the journal specialized in education called A Instrucção Publica. The journal was created by José Carlos Alambary Luz and published between 1872 and 1875 in Rio de Janeiro, Brazil. The journal was presented for the purpose of identifying the problems of the Brazilian public education and proposing solutions for its organization. Among the themes published in the journal, it can be highlighted the publications about the organization of public education, focusing on teacher training and teaching methods. The specialized press is an important source for the history of education and has presented the debates waged by several groups. In the case of the journal aforementioned, it was an important space for the dissemination of educational content. This occurred in a period in which the press constituted as one of the main vehicles of dissemination of the propositions of the men involved in the organization of the society and the public instruction.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652187
PDF (Português (Brasil))

References

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 1, 1872a.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 2, 1872b.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 4, 1872c.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 5, 1872d.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 6, 1872e.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 19, 1872f.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 27, 1872g.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 28, 1872h.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 3, 1873.

A INSTRUCÇÃO PUBLICA. Rio de Janeiro: Typographia Cinco de Março, n. 52, 1874.

ALMEIDA, J. R. P. de. História da Instrução Pública no Brasil (1500-1889): história e legislação. Trad. Antonio Chizzotti. São Paulo, SP: EDUC; Brasília, DF: INEP/MEC, 1989.

BASTOS, M. H. C. Apêndice – A imprensa periódica educacional no Brasil: de 1808 a 1944. In: CATANI, D. B.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Educação em revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 2002. p. 173-187.

BRASIL. Diretoria Geral de Estatística. Relatório dos trabalhos estatísticos apresentados Ilm° Exm° Sr. Conselheiro Dr. José Bento da Cunha Figueiredo, Ministro e Secretário de Estado dos Negócios do Império pelo Diretor Geral conselheiro Manoel Francisco Correia, em 31 de dezembro de 1876. Rio de Janeiro, Tipografia de Hipólito José Pinto, 1877.

CALVI, L. M. As transformações sociais e a instrução pública: uma análise dos projetos reforma educacional e dos relatórios ministeriais de 1868 a 1879 no Brasil. 2003. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2003.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro: Typografia do Diario do Rio de Janeiro, n. 102, 1872.

GONDRA, J. G.; SCHUELER, A. F. M. Educação, poder e sociedade no império brasileiro. São Paulo, SP: Cortez, 2008.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Repertório Estatístico do Brasil: quadros retrospectivos. Rio de Janeiro: IBGE, 1986.

KUHLMANN JUNIOR, M. A educação infantil no século XIX. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil: século XIX. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006. p. 68-77. v. 2.

MACHADO, M. C. G. O decreto de Leôncio de Carvalho e os pareceres de Rui Barbosa em debate: a criação da escola para o povo no Brasil no século XIX. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil: século XIX. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006. p. 91-115. v. 2.

MACHADO, M. C. G. O papel educativo da imprensa na formação do cidadão republicano brasileiro: a atuação de Rui Barbosa e José Veríssimo. História & Perspectivas, Uberlândia, n. 38, p. 213-235, 2008.

MACHADO, M. C. G. Rui Barbosa: pensamento e ação. Campinas, SP: Autores Associados; Rio de Janeiro, RJ: Fundação Casa Rui Barbosa, 2002.

MACHADO, M. C. G.; CARVALHO, C. H. Intelectuais, educação e imprensa: perspectivas teórico-metodológicas à História da Educação. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 11., 2016, Porto. Anais ... Porto: COLUBHE; Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2016. p. 743-755.

MACHADO, M. C. G.; RODRIGUES, E. Conversas sobre fontes. In: GONDRA, J. G.; MACHADO, M. C. G.; SIMÕES, R. H. S. (Org.). História da educação, matrizes interpretativas e internalização. Vitória, ES: EDUFES, 2017. p. 253-271.

REVISTA PEDAGÓGICA. Rio de Janeiro: Classica de Alves & C., 1892. n. 18.

SCHELBAUER, A. R. Idéias que não se realizam: o debate sobre a educação do povo no Brasil de 1870 a 1914. Maringá, PR: EDUEM, 1997.

SCHUELER, A. F. M. de. Representações da docência na imprensa pedagógica na Corte imperial (1870-1889): o exemplo da Instrução Pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 379-390, set./dez. 2005.

VILLELA, H. O. S. Da palmatória a lanterna mágica: a Escola Normal da Província do Rio de Janeiro entre o artesanato e a formação profissional (1868-1876). 2002. 343 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de São Paulo, São Paulo, 2002.

VILLELA, H. O. S. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (Org.). 500 anos de Educação no Brasil. 3. ed. 1. reimp. Belo Horizonte, MG: Autentica, 2007. p. 95-134.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.