Banner Portal
Schoolar education and the development of conceptual thinkin adolescence: contributions of historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Scholar education. Conceptual think. Historical-cultural psychology. Historical-critical pedagogy.

How to Cite

MALANCHEN, Julia; ANJOS, Ricardo Eleutério dos. Schoolar education and the development of conceptual thinkin adolescence: contributions of historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 1130–1149, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i4.8653412. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653412. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The objective of this paper is to high light the contributions of school education in the development of through concepts in adolescence, based on historical-critical pedagogy and historical-cultural psychology. Based on historical and dialectical materialism, it presents a research of the oretical-conceptual character, emphasizing that the development of thought by concepts in adolescence isnt a natural phenomenon, but rather the product of a long process of formation engendered by a series of rational operations, such as: analysis and synthesis; Comparation; generalization and systematization; abstraction and concretion. It thus points  to the importance of organizing school educationon the basis of scientific concepts, since the appropriation promotes special forms of behavior, modifies the activity of psychic functions, creates new level so fhuman developmentand provides na understanding most articulate in the world. Its concluded that when the school proposes to lead the student to conceptual thinking, it allows greater conditions for the knowledge of objective reality.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653412
PDF (Português (Brasil))

References

DUARTE, N. A anatomia do homem é a chave da anatomia do macaco: a dialética em Vigotski e em Marx e a questão do saber objetivo na educação escolar. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 71, p. 79-115, jul. 2000.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões. Campinas, SP: Autores Associados, 2003. (Polêmicas de nosso tempo).

LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre, 1978.

MARKUS, G. Teoria do conhecimento no jovem Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MENCHINSKAIA, N. A. El pensamiento. In: SMIRNOV, A. A. et al. (Org.). Psicología. México: Grijalbo, 1960. p. 232-275.

RUBINSTEIN, S. L. Princípios de psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa, 1973.

SAVIANI, D. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade de classes. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (Org.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008. p. 223-274.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 41. ed. Campinas, Autores Associados, 2009.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.

ÚSOVA, A. V. Formación de concepciones científicas en los escolares durante el proceso de enseñanza. Moscú: Vneshtorgizdat, 1988. Impreso por V/O Vneshtorgizdat por pedido especial de Ediciones Cubanas para la editorial Pueblo y Educación, 1988.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Madri: A. Machado Libros, 2001. Tomo II.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Madri: Visor, 1996. Tomo IV.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.