Banner Portal
Schools imprisoned in a imprisoned democracy: notes for a purposeful resistance
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social philosophies. Government Bolsonaro. Resistance. Educational politics.

How to Cite

FREITAS, Luiz Carlos de. Schools imprisoned in a imprisoned democracy: notes for a purposeful resistance. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 906–926, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i4.8654333. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654333. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This essay tries to problematize the period of resistance that opens with the election of Bolsonaro for the presidency of the republic, trying to characterize the social philosophies that support it and from the positioning of these on the world scene, using the contribution of authors such as I Wallerstein, a scholar of world systems, draws practical consequences for a propositional resistance. The text also points to consequences in educational policy.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8654333
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, N. Após o neoliberalismo. Folha de São Paulo. 12 de outubro de 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/nelson-barbosa/2018/10/depois-do neoliberalismo. shtml?loggedpaywall. Acesso em:16 dez. 2018.

BERRINGER, T. A burguesia brasileira e a política externa nos governos FHC e Lula. Curitiba: Appris, 2015.

BRESSER-PEREIRA, L. C. The two forms of capitalism: developmentalism and economic liberalism. Brazilian Journal of Political Economy, n. 37, v. 4, p. 680-703, 2017. Disponível em: http://www.bresserpereira.org.br/papers/2017/347-two-forms-capitalism.pdf. Acesso em: 20 ago. 2018.

CANTANHEDE, E. Sujeito (não tão) oculto. Jornal O Estado de São Paulo. 25 de novembro de 2018. Disponível em: https://politica.estadao.com.br/noticias/geral,sujeito-nao-tao-oculto,70002620968. Acesso em: 16 dez. 2018.

CASIMIRO, F. H. (2016). A nova direita no Brasil. 2016. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, 2016. Disponível em: http://www.historia.uff.br/stricto/td/1905.pdf. Acesso em: 3 ago. 2018.

CASTELLS, M. 11 perguntas para Castells. Revista Época, 2018. Disponível em: https://resenhapalacio.blogspot.com/2018/06/11-perguntas-para-manuel-castells.html. Acesso em: 3 ago. 2018.

CHAUI, M. O retrato de uma catastrofe. Jornalistas Livres, 2017. Disponível em: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=475162479274301&id=292074710916413. Acesso em: 10 set. 2018.

CHAUI, M. Seminário internacional ameaças à democracia e à ordem multipolar. Fundação Perseu Abramo, 2018. Disponível em: https://youtu.be/qddvzsu2avu. Acesso em: 10 set. 2018.

CRUZ, L. S. Alarme liberal contra Bolsonaro. Jornal La Segunda. 19 out. 2018. Disponível em: http://impresa.lasegunda.com/2018/10/19/A. Acesso em: 18 dez. 2018.

DOWBOR, L. Como as corporações cercam a democracia. 2016. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/556839-como-as-corporacoes-cercam-a-democracia-artigo-de-ladislau-dowbor. Acesso em: 26 jun. 2016.

EDITORIAL. Escola com evidências. Folha De São Paulo, 16 dez. 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2018/12/escola-com-evidencias.shtml?utm_source=folha&utm_medium=site&utm_campaign=topicos?cmpid=topicos?loggedpaywall. Acesso em: 18 dez. 2018.

FREITAS, L. C. Uma pós-modernidade de libertação. Reconstruindo as esperanças. Campinas: Autores Associados, 2005.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

FRIEDMAN, M. The role of government in education. (R. A. Solo, Ed.) Economics and the Public Interest, p. 123-144, 1955. Disponível em: http://la.utexas.edu/users/hcleaver/330t/350kpeefriedmanroleofgovttable.pdf. Acesso em: 3 ago. 2018.

FUKUYAMA, F. Bolsonaro é uma ameaça à democracia diz Francis Fukuyama. Folha de São Paulo. 22 de abril de 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2018/04/bolsonaro-e-uma-ameaca-a-democracia-diz-francis-fukuyama.shtml. Acesso em: 16 dez. 2018.

GAMBLE, A. The free economy and the strong state: the politics of thatcherism. Durham: Duke University Press, 1988.

GIROUX, H. A. Trump's neo-nazis and the rise of illiberal democracy. Truthout, 2017. Disponível em: https://truthout.org/articles/neo-nazis-in-charlottesville-and-the-rise-of-illiberal-democracy/. Acesso em: 3 ago. 2018.

HALIFA-LEGRAND, S. ‘Nossa única chance de sobreviver é preservar a democracia liberal’, diz filósofa húngara Ágnes Heller. O Globo. 15 de dezembro de 2018. Disponível em: https://oglobo.globo.com/mundo/nossa-unica-chance-de-sobreviver-preservar-democracia-liberal-diz-filosofa-hungara-agnes-heller-23307441. Acesso em: 17 dez. 2018.

HARVEY, D. A brief history of neoliberalism. Oxford: OUP, 2007.

HAYEK, F. O caminho da servidão. São Paulo: Instituto Ludwig Von Mises do Brasil, 2010.

KLEIN, N. The shock doctrine: the rise of disaster capitalism. New York: Picador, 2008.

KUNTZ, R. O desafio da educação e as fixações de Bolsonaro. Jornal Estado de São Paulo. 25 de novembro de 2018. Disponível em: https://opiniao.estadao.com.br/noticias/geral,o-desafio-da-educacao-e-as-fixacoes-de-bolsonaro,70002620247. Acesso em: 16 dez. 2018.

MACLEAN, N. Democracy in chains: the deep of the radical right's stealth plan for America. New York: Penguin, 2017.

MISES, L. V. El socialismo: análisis sociológico e economico. Union Editorial, 2009.

MISES, L. V. Liberalismo. São Paulo: Instituto Ludwig Von Mises do Brasil, 2010.

MONBIOT, G. A despot in disguise: one man's mission top to rip up democracy. The Guardian, 2017. Disponível em: https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/jul/19/despot-disguise-democracy-james-mcgill-buchanan-totalitarian-capitalism. Acesso em: 3 ago. 2018.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SELWYN, B. Friedrich hayek: in defence of dictatorship. Open Democracy, 2015. Disponível em: https://www.opendemocracy.net/benjamin-selwyn/friedrich-hayek-dictatorship. Acesso em: 3 ago. 2018.

WALLERSTEIN, I. Após o liberalismo. Petropolis: Vozes, 2002.

WALLERSTEIN, I. Global left vs. global right: from 1945 to today. 15 de maio de 2017. Disponível em: https://www.iwallerstein.com/global-left-vs-global-right-from-1945-to-today/. Acesso em: 18 dez. 2018.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.