Banner Portal
Política linguística eurocêntrica e imperialismo cultural: O marco comum de referência europeu para as línguas no ensino de Espanhol no Brasil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Common European Framework of Reference for Languages
Spanish teaching
Linguistic instruments
Linguistic policy
Discourse

How to Cite

SOKOLOWICZ, Laura. Política linguística eurocêntrica e imperialismo cultural: O marco comum de referência europeu para as línguas no ensino de Espanhol no Brasil: Eurocentric language policy and cultural imperialism: The common European framework of reference for languages in teaching Spanish in Brazil. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 27, n. 00, p. e024004, 2024. DOI: 10.20396/lil.v27i00.8675765. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8675765. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article focuses on the Common European Framework of Reference for Languages (CEFRL), a document of the European linguistic policy that gets to Brazil in the beginning of the XXI century in an indirect way: in acronyms printed on textbook covers, produced in Spain, that over these years served in a quite hegemonic way the demand increases for the language, in the organization of course levels and international certification exams. The goal is to analyze the contradiction that arises with the spread of this document in Brazil. Interpreting the political, linguistic and cultural effects that this presence produced in one enunciation space and for another one (The European Un-ion), where the relationship among individuals, languages and history is necessarily a different one. This paper is written based on the theoretical approach of the Discourse Analysis, understanding the linguistic instruments in their material way: linguistic and historical discourses in which the political and the ideological take central stage.

https://doi.org/10.20396/lil.v27i00.8675765
PDF (Português (Brasil))

References

ARNOUX, E. N. de. El discurso latinoamericanista de Hugo Chávez. 1ª ed. Buenos Aires: Biblos: 2008.

BOURDIEU, P.; WACQUANT, L. Sobre as artimanhas da razão imperialista. In: Estudos Afro-Asiáticos, Ano 24, nº 1: 2002, p. 15-33.

CELADA, M. T. Quais as razões do espanhol como língua estrangeira para o brasileiro? 2007. Disponível em: http://www.alb.com.br/anais16/prog_pdf/prog06_02.pdf. Acesso em: abril 2015.

CONSEJO DE EUROPA. Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid, Anaya: 2002 – Instituto Cervantes para a tradução ao espanhol, conjuntamente com o Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección general de Cooperación Internacional para a edição impressa em espanhol. Madrid, Espanha. Do original em inglês e francês: CONSEJO DE EUROPA: 2001 – Common European Framework of referente for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Estrasburgo, França.

CORACINI, M. J. A celebração do Outro. Arquivo, memória e identidade. Línguas (materna e estrangeira), plurilinguismo e tradução. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007

CORDOBA, P. Theorie Du discours et apprentissage des langues. Bakhtine contre les competences. 2011. Disponível em: http://www.academia.edu/4222191. Acesso em: setembro 2016.

DEL VALLE, J. (ed.). Lenguas nacionales y multinacionales: las políticas de promoción del español en Brasil. Revista da Abralin, vol. 4, n° 1 e 2, 2005, p. 197-230.

DEL VALLE, J. La lengua, ¿patria común? Ideas e ideologías del español. Madrid-Frankfurt: Vervuert-Iberoamericana, 2007.

GUIMARÃES, E. Semântica do acontecimento. 2ª ed. Campinas, SP: Pontes, 2005.

NUNES, E. R.; LORKE, F. O Problema da adequação dos parâmetros do Quadro Europeu Comum de Referência e “a necessidade de emergir como os outros de nós mesmos”. Revista X (Universidade Federal do Paraná), v. 2, n. 1, 2011, p. 40-60. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/22892. Acesso em: 17/10/2022.

ORLANDI, E. P. Vão surgindo sentidos. In: ORLANDI, Eni P. (org). Discurso Fundador: a formação do país e a construção da identidade nacional. Campinas, SP: Pontes, 1993.

ORLANDI, E. P. Ética e Política Linguística. Línguas e Instrumentos Lingüísticos, N° 1, Pontes Editores - janeiro/junho 1998, p. 7-16.

ORLANDI, E. P.; GUIMARÃES, E. Formação de um espaço de Produção Linguística: A Gramática no Brasil. In: ORLANDI, E. P. (org). História das ideias linguísticas. Construção do saber metalingüístico e constituição da Língua nacional. Campinas, São Paulo: Pontes; Cáceres, MT: Unemat Editora, 2001, p. 21-38.

PARAQUETT, M. Epistemologia da Interculturalidade e a Formação Inicial de Professores: o caso de imigrantes latino-americanos. Línguas & Letras, Volume 19, Número 44, 2018, p. 25-39. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/issue/view/1034. Acesso em: 15/3/2022.

PECHÊUX, M. O discurso, estrutura ou acontecimento. Trad. Eni P. Orlandi. 5ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2008 (1988).

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 107-130.

RANCIÈRE, J. El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2007.

SOKOLOWICZ, Laura. Livros didáticos em revista (1990-2010): sujeito, linguagem, discurso e ideologia no ensino de espanhol como língua estrangeira no Brasil. 2014. Dissertação (Mestrado em Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. doi:10.11606/D.8.2014.tde-17042015-182950.

SOKOLOWICZ, L. Discurso, ideologia e ensino de espanhol: a construção dos espaços no livro Gente. Revista Fórum Linguístico v. 19 n. 2: Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/issue/current

WALSH, C. Interculturalidad, Estado, Sociedad. Luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Edições Abya-Yala, Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Línguas e Instrumentos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.