Banner Portal
BIM in the teaching of competencies in architecture and urbanism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Design methods. Competency-based learning. Interdisciplinarity. BIM.

How to Cite

BATISTELLO, Paula; BALZAN, Katiane Laura; PEREIRA, Alice Theresinha Cybis. BIM in the teaching of competencies in architecture and urbanism: curricular transformation. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, p. e019019, 2019. DOI: 10.20396/parc.v10i0.8653989. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8653989. Acesso em: 8 jul. 2024.

Abstract

The traditional teaching system, presented in an expositive manner and with the teacher being the source of information, has been replaced in many educational institutions in the world for some time. Involving methods and the constant formatting of new classrooms and interventions for learning, seek the apprehension of professional skills and competencies in the academics of the Architecture and Urbanism courses. Competency-based education encompasses knowledge, skills and attitudes, that is, theory, know-how and the practical application. This paper aims to highlight how the BIM methodology supports the integration of knowledge inherent to the design process, reinforcing competency-based learning for future professional formation. This research was carried out as a theoretical study about the process and methods of projects, contextualizing authors historically and, from the synthesis of this referential, were related the competences to the application of BIM in the learning process in the course of Architecture and Urbanism. The results point to BIM technology as an essential and differentiated methodology for articulating skills and competencies, highlighting interdisciplinarity in design solutions. This work may contribute to technology in other courses of different Teaching Institutions.

https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653989
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, M. L. V. X. D.; RUSCHEL, R. C.; MOREIRA, D. D. C. O processo e os métodos. In: KOWALTOWSKI, D. C. C. K., et al. O processo de projeto em arquitetura: da teoria à tecnologia. Campinas: Oficina de Textos, 2011. Cap. 4, p. 80 - 100.

ASIMOW, M. Introdução ao projeto de engenharia. Tradução de José Walderley Coêlho Dias. São Paulo: Mestre JOU, 1968. 171 p.

AZHAR, S.; KHALFAN M.; MAQSOOD, T. Building information modeling (BIM): now and beyond. Australasian Journal of Construction Economics and Building, 2012, p. 15-28. Disponível em: http://epress.lib.uts.edu.au/journals/index.php/AJCEB/article/download/3032/3245. Acesso em: 26 out. 2018.

BATISTELLO, P. Saberes interdisciplinares em arquitetura e urbanismo: um modelo gamificado como incentivador do processo projetual. 2018. 353 p. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, 2018. Disponível em: http://www.bu.ufsc.br/teses/PARQ0308-T.pdf. Acesso em: 19 mar. 2019.

BRASIL. Lei 12.378, de 31 de Dezembro de 2010. Regula o exercício das profissões de Engenheiro, Arquiteto e Engenheiro-Agrônomo, e dá outras providências. Diário Oficial da República do Brasil. Casa Civil. Brasília, DF, 24 dez. 1966.

BRASIL. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 02 de 17 de Junho de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo. Diário Oficial da República do Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Brasília, DF, 18 jun. 2010. Seção 1, p. 37-38.

BROADBENT, G. Metodología del diseño arquitetctónico. In: BROADBENT, G.; WARD, A. Metodologia del diseño arquitectonico. Tradução de Ana PERSOFF; Jorge PLANAS, et al. Barcelona: Gustavo Gili, 1971. p. 21 -35.

CAMPOS NETTO, C. Autodesk Revit Architecture 2016: conceitos e aplicações. 1.ed. São Paulo: Érica, 2016.

CHECCUCCI, Érica de Sousa; AMORIM, Arivaldo Leão de. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 6-17, jun. 2014. ISSN 1980-6809. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8634540. Acesso em: 09 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v5i1.8634540.

COTTA, M. M.; COSTA, D. D.; MENDONÇA, E. T. Portfólio reflexivo: uma proposta de ensino e aprendizagem orientada por competências. Ciência & Saúde Coletiva, v. 18, n. 6, p. 1847 - 1856, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232013000600035.

DELATORRE, V. Potencialidades e limites do BIM no ensino de arquitetura: uma proposta de implementação. 2014. 293p. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) - Programa de pós-graduação em Arquitetura, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

EASTMAN, C.; TELCHOLZ, P.; SACKS R.; LISTON, K. Manual de BIM: um guia de modelagem da informação da construção para arquitetos, engenheiros, gerentes, construtores e incorporadores. Porto Alegre: Bookman, 2014.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA; CONFEA – CONSELHO FEDERAL DE ENGENHARIA, ARQUITETURA E AGRONOMIA. Trajetória e estado da arte da formação em engenharia, arquitetura e agronomia. Brasília: INEP; CONFEA, 2010.

JONES, J. C. Métodos de diseño. Tradução de María Luisa López Sardá. Barcelona: Gustavo Gili, 1976. 370 p.

LAWSON, B. Como arquitetos e designers pensam. Tradução de Maria Beatriz MEDINA. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LEE, G.; SACKS, R.; EASTMAN, C. M. Specifying Parametric Building Project Behavior (Bob) for a Building Information Modeling System. Automation in Construction, v. 15, p. 758-776, 2006. Disponível em: https://yonsei.pure.elsevier.com/en/publications/specifying-parametric-building-object-behavior-bob-for-a-building. Acesso em: 05 nov. 2018.

MARKUS, T. A. El dimensionado y la valoración del proceso de ejecución de un edificio como método de diseño. In: BROADBENT, G.; WARD, A. Metodologia del diseño arquitectonico. Tradução de Ana PERSOFF; Jorge PLANAS, et al. Barcelona: Gustavo Gilli, 1971. p. 231-256.

SUCCAR, B. Building Information Modelling Framework: a research and delivery foundation for industry stakeholders. Automation in Construction, v. 18, p. 357–375, mai. 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2008.10.003

RUSCHEL, R. C.; ANDRADE, M. L. V. X. de; MORAIS, M. de O ensino do BIM no Brasil: onde estamos? Ambiente Construído, v. 13, n. 2, p. 151 – 165. Porto Alegre, abr/jun 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/ambienteconstruido/article/view/36881/25905. Acesso em: 09 abr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-86212013000200012

VAN DER KLINK, M.; BOON, J.; SCHLUSMANS, K. Competências e ensino superior profissional: presente e futuro. Revista Europeia de Formação Profissional, v. 40, n. 1, p. 72-89, 2007.

VAN DER KLINK, M. R.; BOON, J. Competencies: the triumph of a fuzzy concept. International Journal of Human Resources Development and Management (IJHRDM), v. 3, n. 2, p. 125-138, 2003. Disponível em: https://www.inderscience.com/info/inarticle.php?artid=2415. Acesso em 18 mar. 2018.

I accept that PARC Research in Architecture and Building Construction journal perform, on the original file approved for publication, revisions and modifications in orthoghaphic, grammar and standard issues.

I give to PARC Research in Architecture and Building Construction journal the rights of first publication of the revised version of my paper, licensed under the 'Creative Commons Attribution' license (which allows sharing the work with the recognition of first authorship and publication in this journal).

Downloads

Download data is not yet available.