Banner Portal
The journey of school knowledge in High School and the concept of refraction
Remoto

Palavras-chave

School knowledge. Narrative. Interdisciplinarity. High school.

Como Citar

GOODSON, Ivor; ROSA, Maria Inês de F. Petrucci dos Santos. The journey of school knowledge in High School and the concept of refraction. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 1, p. 296–320, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8652072. Acesso em: 18 abr. 2024.

Resumo

This paper deals with the journey of school knowledge through different sites from its origin in the curriculum, to professional teachers’ life histories. At each site, a set of empirical materials is examined relating to the subject of research. In this sense, curriculum documents, textbooks and high school teachers’ narratives were analysed, observing the refractive processes gone through during the journey. The research encompasses the curriculum policies for the Brazilian high school in the last two decades. As a result, it highlights the unexpected ways of appropriation that emerge out of control along the way. Dealing with the reinterpretations of curriculum policies, it is necessary to consider the sensibilities and intentions involved in every state. It is possible to perceive, through a narrative capital, that public policies need to contemplate the life missions of the social actors involved in the education process.
Remoto

Referências

Benjamin, W. (1994). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura/Walter Benjamin (7a ed.). São Paulo: Brasiliense.

Bernstein, B. (1971). Class, codes and control: theoretical studies towards Sociology of Language. London: Routledge & Kegan Paul.

Brasil (1998). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução n. 3, de 26 de junho de 1998. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF.

Brasil (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (Bases Legais). Ministério da Educação: Secretaria de Ensino Médio, 2000.

Brasil (2006). Orientações Curriculares Nacionais para Ensino Médio. Ministério da Educação: Secretaria de Ensino Médio, 2006.

Brasil (2015). Programa Nacional do Livro Didático. Edital de Convocação 01/2013 CGPLI. Edital de Convocação para o Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas. Brasília: MEC/FNDE. Retrieved January 16, 2018 from http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/legislacao/item/9787-sobreos-programas-do-livro12

Goodson, I. F. (1983). School subjects and curriculum change: case studies in curriculum history. Londres; Canberra: Croom Helm.

Goodson, I. F. (1997). A construção social do currículo. Lisboa: EDUCA.

Goodson, I. F. (2001). O currículo em mudança. Porto: Porto Editora. Goodson, I. F. (2013). Developing narrative theory – Life histories and personal representation. New York: Routledge.

Goodson, I. F. (2014). Curriculum, personal narrative and the social future. New York: Routledge.

Goodson, I. F., & Lindblad, S. (2010). Professional knowledge and educational restructuring in Europe. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers.

Goodson, I. F., & Rudd, T. (2012). Developing a Concept of Refraction: Exploring Educational Change and Oppositional Practice. Educational Practice and Theory, 34 (1).

Hobsbawn, E. (1994). The age of extremes - The short twentieth century: 1914-1991. Londres: Michael Joseph.

Lindblad, S., & Goodson, I. (2011). Researching the teaching profession under restructuring. In I. F. Goodson, & S. Lindblad (Orgs.), Professional knowledge and educational restructuring in Europe. The Netherlands: Sense Publishers.

Lopes, A. C. (2004, maio/junho/julho/agosto). Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação, 26, 109-118.

Moreira, A. F. B., & Ferreira, M. S. (2001). A história da disciplina escolar ciências nas dissertações e teses brasileiras no período 1981-1995. Ensaio: pesquisa em educação em ciências, 3(2), 133-144.

Petrucci-Rosa, M. I, Ramos, T. A., Correa, B., & Almeida Jr., A. S. (2011, janeiro/junho). Narrativas e mônadas: potencialidades para uma outra compreensão de currículo. Currículo Sem Fronteiras, 11(1),198-217.

Rudd, T., & Goodson, I. F. (2014). Studying historical periodisation: Towards a concept of refraction. In A. Teodoro, & M. Guilherme, European and Latin American higher education between mirrors: conceptual frameworks and policies of equity and social cohesion, 139-154.

Rudd, T., & Goodson, I. F. (2016, janeiro/abril). Refraction as a tool for understanding action and educational orthodoxy and transgression. Tempos e Espaços em Educação, 9, 99- 110.

Zotti, S. A. (2004). Sociedade, educação e currículo no Brasil: dos jesuítas aos anos 1980. Campinas: Editores Associados; Brasília: Plano.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.