Banner Portal
The teaching dream
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Dream
Teaching
Archive
Aula
To-be-translated

How to Cite

CORAZZA, Sandra Mara. The teaching dream: fantastic loom. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20200008, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666813. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The text begins with an oneiric procedure. It shares questions on the conceptual and analytical category about the Teaching dream. Previously, in the aphoristic way, in a sequence of successive frames, places the common background of studies already developed, in its tropological or curiological field: there where concepts, senses, propositions and theses — about Teaching, Archive, Curriculum, Didactics, Aula, EIS AICE, Translation, Teacher, Poetry — plunge into the oneiric discourse and curl up in it like tendrils. It presents dream points, in its historicity, knowledge areas, problematizations and triggers, on the part of educational research, in addition to its relations with writreading and death. Thus, it configures the current stage of oneirocritic research; which, in a network, harvests meteors and eats desert dust. At the same time that it points out the prudence of, at present, recording the following collective epitaph: It is sinister how we execute cruelties against our own teaching.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Benjamin, W. (2008). A tarefa-renúncia do tradutor (S. K. Lages, trad.) In L. C. Branco (Org.). A tarefa do tradutor, de Walter Benjamin: Quatro traduções para o português (pp. 66-81). Belo Horizonte: Fale/UFMG.

Benjamin, W. (2009). Passagens (I. Aron & C. P. B. Mourão, trad.). Belo Horizonte, MG: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.

Castañeda, C. (1995). A arte do sonhar (A. Calado, trad.). Rio de Janeiro: Record.

Corazza, Sandra Mara. (2019a). A-traduzir o arquivo da docência em aula: sonho didático e poesia curricular. Educação em Revista, 35. doi: https://dx.doi.org/10.1590/0102-4698217851.

Corazza, Sandra Mara. (2019b). A-traduzir o arquivo em aula: sonho didático e poesia curricular. (Projeto de Pesquisa de Produtividade.) Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq, Brasília, DF, Brasil, 1-80.

Corazza, Sandra Mara. (Org.) (2019c). Breviário dos sonhos em educação São Leopoldo: OIKOS.

Corazza, Sandra Mara. (2019d). O direito à poética na aula: sonhos de tinta. Revista Brasileira de Educação, 24 (7), 1-9.

Corazza, Sandra Mara. (2018). Uma introdução aos sete conceitos fundamentais da docência-pesquisa tradutória: arquivo EIS AICE. Pro-Posições, 29(3), 92-116. doi: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0042

Coxhead, D., & Hiller, S. (1997). Sonhos e visões (F. Perales, trad.). Rio de Janeiro: Edições del Prado; Fernando Chinaglia Distribuidora.

Derrida, J. (1971). Freud e a cena da escritura. In J. Derrida, A escritura e a diferença (M. B. M. N. da Silva, trad.) (pp. 177-249). São Paulo: Perspectiva.

Freud, S. (2016). A interpretação dos sonhos, volume 1. (R. Zwick, trad.). Porto Alegre: L&PM.

Major, R. (2002). Lacan com Derrida: análise desistencial (F. Abreu, Trad.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Miller, J.-C. (1987). O amor da língua (A. C. Jesuino, Trad.). Porto Alegre: Artes Médicas.

Reis, M. dos. (2019). A-traduzir em educação: sonhografias de aula (Dissertação de Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil,

Roudinesco, E. (2006). A análise e o arquivo (A. Telles, trad.). Rio de Janeiro: Zahar.

Roudinesco, E. (2019). Sonho. Sonhei com a interpretação dos sonhos. In E. Roudinesco, Dicionário amoroso da psicanálise (A. Telles, trad.) (pp. 310-315). Rio de Janeiro: Zahar.

Schmitt, J.-C. (2014). O corpo, os ritos, os sonhos, o tempo Ensaios de antropologia medieval (M. Ferreira. trad.). Petropólis: Vozes.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Sandra Mara Corazza

Downloads

Download data is not yet available.