Banner Portal
Context assessment in early childhood education:
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Childhood
Context assessment
Teacher training
Ethics

How to Cite

SCHLINDWEIN, Luciane Maria; DIAS, Julice. Context assessment in early childhood education:: differentiation and conflict in teacher training. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 2, p. 137–158, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656329. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

In this paper, context assessment in early childhood education is called into question considering the teacher training. Aspects of the differentiation by age and of the existence of conflicts between peers are taken at an ethical, aesthetical and political perspective. It is considered that there is a need to invest in the specificity of the assessment focused on early childhood education, and in the institutional identity of the assessment practices. Thus, this study discusses practices and evaluation concepts, aiming to argue why and how there is still so much difficulty, today, with context assessment, having as indicators relational, educational, political, and structural dimensions. Anchored in the contributions of Bakhtin and Vigotski, the study brings out especially the ethical category to discuss such issues.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Abreu, G. S. A. de, Dias, J., & Rebelo, A. H. M. (2015). Formação da Rede em Educação Infantil – avaliação de contexto (Relatório Final de Pesquisa). Florianópolis. SME.

Abreu, G. S. A. de, & Dias, J. (2015). Avaliação de contexto em uma instituição pública de Educação Infantil em Florianópolis. In: G. de Souza, C. Moro, & A. S. Coutinho (Org.), Formação da Rede em Educação Infantil: avaliação de contexto (pp. 173-206). Curitiba: Appris.

Ariès, P. (1981) História social da criança e da família (2a ed.). Rio de Janeiro: LTC.

Bakhtin, M. (2003) Estética da criação verbal (4a ed.). São Paulo: Martins Fontes.

Barbosa, M. C. S. (2010). As especificidades da ação pedagógica com os bebês. In Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais 2010. Belo Horizonte. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010pdf/7154-2-2-artigo-mec-acao-pedagogica-bebes-m-carmem/file.

Bondioli, A. (2002). La qualità dei servizi per l’infânzia: um percorso di elaborazione di indicatori contestuali per l’asilo nido. In N. Paparella (Org.), La ricerca didática per la qualità dela formazione. Atti del III Congresso SIRD. Lecce: Pensa Miltimedia.

Bondioli, A. (Org.). (2004). O projeto pedagógico da creche e a sua avaliação: a qualidade negociada. Campinas: Autores Associados.

Bondioli, A. (Org.). (2007). L’osservazione in campo educativo. Azzano San Paolo: Edizioni Junior.

Bondioli, A. (2015). Promover a partir do interior: o papel do facilitador no apoio a formas dialógicas e reflexivas de auto-avaliação. Educ. Pesqui., 41(n. especial), 13271338. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v41nspe/1517-9702-ep-41-spe1327.pdf.

Bondioli, A., & Savio, D. (Orgs.). (2013). Participação e qualidade em educação da infância. Curitiba: UFPR.

Boto, C. (2002). O desencantamento da criança: entre a Renascença e o Século das Luzes. In M. C. Freitas, & M. Kuhlmann (Orgs.), Os intelectuais na história da infância (pp.11-60). São Paulo: Cortez.

Brasil. (1995). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Critérios de qualidade para atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças.

Brasil. (2006). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros básicos de infraestrutura para instituições de educação infantil. Brasília: MEC, SEB.Brasil.

Brasil. (2015). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica e Coordenação Geral da Educação Infantil. Contribuições para a Política Nacional: a avaliação em educação infantil a partir da avaliação de contexto. Curitiba: Imprensa/UFPR; Brasília: Ministério da Educação.

Catarsi, E., & Fortunati, A. (2012). Nidi d´infanzia in Toscana. Il bello, la qualità e la partecipazione nella proposta del Tuscany Approach per i bambini e le famiglie. Parma: Edizione Junior.

Dias, J. (2014). Avaliação de contexto em uma instituição pública de Educação Infantil em Florianópolis. Diário de campo de pesquisa. Florianópolis.

Faria, A. L. G. (1999). Educação pré-escolar e cultura. Campinas: Cortez; Editora da Unicamp.

Frabboni, F., & Minerva, F. P. (2008). La scuola dell`infanzia. Roma: Editori Latterza.

Ghiggi, G. (2015). Qualidade na educação infantil e avaliação de contexto: experiências italianas de participação. Cadernos de Pesquisa, 45, 218-221.

Kohan, W. O. (2003). Infância: entre a Educação e a Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica.

Little, J. (1994). Teachers professional development in a climate of educational reform. In R. J. Anson (Ed.), Perspectives on personalizing education. Washington: U. S. Government Printing Office.

Mercado, R. (2010). Un debate actual sobre la formación inicial de docentes en México. Revista Psicologia Escolar e Educacional, 14(1), 149-157.

Moss, P. (1994). Defining quality: Values, stakeholders and processes. In P. Moss, & A. Pence (Orgs.), Valung quality: New York – London: Teachers College (pp. 1-9). New York: Columbia University Press.

Núcleo de Educação Infantil Dra. Zilda Neumann Arns. (2014). Projeto Político-Pedagógico do Núcleo de Educação Infantil Dra. Zilda Neumann Arns. Florianópolis: Autor.

Postman, N. (2005). O desaparecimento da infância (S. M. de A. Carvalho, & J. L. de Melo, Trads.). Rio de Janeiro: Graphia.

Rego, T. C. (1995). Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes.

Rocha, E. A. C. (1999). A pesquisa em Educação Infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma Pedagogia da Educação Infantil. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil. Recuperado de http://libdigi.unicamp.br/document/?code=vtls000184228.

Savio, D. (1996). Alice dentro lo spechio: Le caratterische di spazio, materiali e tempi favorevoli al gioco simbolico. Bambini, XII(2), 34-39.

Savio, D. (2011). Il gioco e l’identità educativa del nido d’infanzia: un percorso di valutazione formativa pertecipativa nei nidi di Modena (1a ed.). Parma: Edizioni Junior.

Smolka, A. L. B. (2002). Estatuto de sujeito, desenvolvimento humano e teorização sobre a criança. In M. C. Freitas, & M. Kuhlmann (Orgs.), Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez.

Vigotski, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática.

Vygotsky, L. S. (1982). Obras Escogidas II (Pensamiento Y Lenguaje). Moscú: Editorial Pedagógica.

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/ldb.pdf.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.