Banner Portal
The literature teaching and the negativity of the literary
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Literature
Teaching
Negativity

How to Cite

CECHINEL, André. The literature teaching and the negativity of the literary. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 2, p. 285–298, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656349. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

In contrast with the “human” or “post-human” theoretical assumptions concerning literature and its institutional place, this paper intends to establish a “negative” or “unproductive” reading of the teaching of literature. Therefore, the text is divided into two key moments: first, it examines the temporality that literature requires as a result of the effective contact with its objects; then, the essay approaches the process of “self-denial” that literature opens after the contact with the specificity of the artifacts. In short, defending a “negative” reading of literature does not mean emptying it of any ethical dimension; on the contrary, the “negativity” of the literary responds to an urgent political task for the present time.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Bloom, H. (2001). Como e por que ler (J. R. O’Shea, Trad.). Rio de Janeiro: Objetiva.

Brasil (2006). Orientações curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias (Vol. 1). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.

Candido, A. (2011). O direito à literatura. In A. Candido, Vários escritos (5a ed.). Rio de Janeiro: Ouro sobre azul.

Compagnon, A. (2009). Literatura para quê? (L. T. Brandini, Trad.). Belo Horizonte: Editora UFMG.

Durão, F. A. (2011). Teoria (literária) americana: uma introdução crítica. Campinas: Autores Associados.

Durão, F. A. (2015). Fragmentos reunidos. São Paulo: Nankin Editorial.

Eliot, T. S. (1989). Ensaios (I. Junqueira, Trad., introd. e notas). São Paulo: Art.

Engeplus. (2016). Colégio Leme promove teatro sobre livros do vestibular. Criciúma. Recuperado em 25 de maio de 2017, de http://www.engeplus.com.br/noticia/teatro/2016/colegio-lemepromove-teatro-sobre-livros-do-vestibular/.

Garrard, G. (2004). Ecocriticism. London & NewYork: Routledge.

Han, B.-C. (2015). Sociedade do cansaço (E. P. Giachini, Trad.). Petrópolis: Vozes.

Perrone-Moisés, L. (2016). Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras.

Rabaté, D. (2013). Le temps de la relecture. Les Temps Modernes, 1(672), 184-190. doi:10.3917/ltm.672.0184.

Sibilia, P. (2012). Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão (V. Ribeiro, Trad.). Rio de Janeiro: Contraponto.

Todorov, T. (2009). A literatura em perigo (2a ed., C. Meira, Trad.). Rio de Janeiro: DIFEL.

Türcke, C. (2010). A sociedade excitada: filosofia da sensação (A. A. S. Zuin et al., Trad.). Campinas: Editora da Unicamp.

Wimsatt, W. K., & Beardsley, M. C. (2002). A falácia intencional. In L. C. Lima (Org.), Teoria da literatura em suas fontes (vol. 2, pp. 639-655). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Zilberman, R. (2016). A teoria da literatura nos bancos escolares. In A. Cechinel, O lugar da teoria literária (pp. 395-417). Florianópolis: EdUFSC; Criciúma: Ediunesc.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.