Banner Portal
Why learn how to read?
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Child Education
Affection
Cognition

How to Cite

DOMINICI , Isabela Costa; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida; GOMES , Maria de Fátima Cardoso. Why learn how to read? : Affection and cognition in Early Childhood Education. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 14–40, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656389. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to analyze the meanings attributed to written language in the journey of two five-year-old children in Early Childhood Education. A participant observation, comprising interviews, notes and video recording, was conducted to investigate and analyze data. The research was guided by the ontological and epistemological perspectives of Cultural-Historical Psychology and Educational Ethnography. The analysis of these children’s journeys makes it possible to claim that the processes of appropriation of the written language involve cognitive and affective aspects, the interaction with cultural artifacts and people, and lived experiences.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Bakhtin, M. (1979/2006). Marxismo e filosofia da linguagem (12a ed.). São Paulo: Hucitec.

Baptista, M. C. (2009). A linguagem escrita e o direito à educação na primeira infância. Currículo em movimento. Recuperado em 05 de fevereiro de 2012, de http://goo.gl/wVe31Z.

Baptista, M. C., Corsino, P., Nunes, M. F. R., Neves, V. F. A., & Barreto, A. S. (2016). Um convite. In Ministério da Educação, Caderno de Apresentação (Coleção Leitura e Escrita na Educação Infantil, 1a. ed., pp. 9-15). Brasília: MEC/SEB.

Bloome, D., Carter, S. P., Christian, B. M., Otto, S., & Faris, N. S. (2005). Discourse analysis and the study of classroom language and literacy events: A microethnographic perspective. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers – Mahwah.

Cacheffo, V. A. F. F., & Garms, M Z. (2011). A afetividade nas produções do GT 20. In Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional. Universidade Estadual de Maringá, Maringá.

Campos, M. M., Bhering, E. B., Esposito, Y., Gimenes, N., Abuchaim, B., Valle, R., & Unbehaum, S. (2011, janeiro/abril). A contribuição da educação infantil de qualidade e seus impactos no início do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, 37(1), 15-33.

Castanheira, M. L. (1991). Entrada na escola, saída da escrita. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Castanheira, M. L.; Green, J. L.; Dixon, C. N. (2007). Práticas de letramento em sala de aula: uma análise de ações letradas como construção social. Revista Portuguesa de Educação, 2(20), 7-3.

Corsaro, W.A. (2005). The Sociology of childhood (2nd ed.). London: Sage Publications, Inc.

Dominici, I. C. (2014). A Educação Infantil e os eventos de letramentos em uma turma de 5 anos. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Galvão, I. (1995). Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis: Vozes.

Gomes, C. A. V. (2014). A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitivo: contribuições para a Psicologia e para a Educação. Psicologia Escolar e Educacional, 18(1), 161-167.

Gomes, M. de F. C., & Sena, M. das G. de C. (2000). Dificuldades de aprendizagem na alfabetização. Belo Horizonte: Ceale/Autêntica.

González Rey, F. L. (2009). La significación de Vygotsky para la consideración de ló affectivo em la educacción: las bases para la cuestión de la subjetividad. Actualidades Investigativas em Educación, 9(num. esp.), 1-24.

Green, J. L., Dixon, C. N. E, & Zaharlick, A. (2005, dezembro). A etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista, 42, 13-79.

Gumperz, J.(2002). Convenções de contextualização. In B.T. Ribeiro, & P. Garcez (Org.), Sociolinguística interacional (pp. 149-182). São Paulo: Loyola.

Heath, S. B. (1982). Ethnographic in education: Defining the essentials. In P. Gilmore, & A. Glathorn, Children in and out of school: ethnography and education (pp. 31-55). Washington: Center for Applied Linguistics.

Heath, S. B. (1983). Ways with words: Language, life, and work in communities and classrooms. New York: Cambridge University Press.

Kramer, S. (2010). O papel da educação infantil na formação do leitor: descompassos entre as políticas, as práticas e a produção acadêmica. In A. Dalben, J. Diniz, L. Leal, & L. Santos, Coleção didática e prática de ensino (pp.11-133). Belo Horizonte: Autêntica.

Leme, M. I. da S. (2011). As especificidades humanas e a aprendizagem: relação entre cognição, afeto e cultura. Psicologia USP, 22(4), 703-724.

Loss, H., & Sant’Ana, R. S.(2007). Cognição, afeto e desenvolvimento humano: a emoção de viver e a razão de existir. Educar, 23(30), 165-182.

Santa Barbara Classroom Discourse Group. Constructing literacy in classrooms: literate action as social accomplishment (1992). In H. Marshall (Ed.), Redefining student learning: roots of educational change (pp.119-150). Norwood, NJ: Ablex.

Soares, M. B. (2003). Letramento e escolarização. In V. M. Ribeiro (Org.), Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF (pp. 89-113). São Paulo: Global.

Street, B. (1995/2014). Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação (Marcos Bagno, Trad.). São Paulo: Parábola.

Tassoni, E. C. M., & Leite, S. A. da S. (2010). A relação afeto, cognição e práticas pedagógicas. In 33ª Reunião da Anped (pp. 1-17). Caxambu-MG.

Vigotski, L. S. (1934/1993). Obras Escogidas, II. Madrid: Visor Distribuciones.

Vigotski, L. S. (1983/1997). Obras Escogidas, III. Madrid: Visor Distribuciones.

Vigotski, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância: ensaios psicológicos (Zoia Prestes, Trad, Ana Luiza Smolka, Com.) São Paulo: Ática.

Wallon, H. (1945/1976). Los origens del pensamiento en el niño (Colección Psicologia Contemporánea). Buenos Aires: Nueva Visión.

Wallon, H.(1941/2007). A evolução psicológica da criança (Claudia Berliner, Trad.) São Paulo: Martins Fontes.

Wallon, H. (2008). Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada (G. A. Torres, Trad.). Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.