Banner Portal
Mediated memory development in pedagogical practices
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Mediated memory
Calendar
Pedagogical practices
Higher psychological functions
Cultural historical theory

How to Cite

ROCHA , Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da. Mediated memory development in pedagogical practices: the use of calendars by preschool children. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 66–91, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656395. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This research investigates the construction and the use of external representation systems and the contribution of pedagogical practices in constituting and developing the mediated memory. Twenty-seven preschool children aged five to six years old participated on this research. A weekly calendar was chosen as a memory measurement tool, and the children, guided by their teacher, registered the activities performed in the educational context. For five weeks, it was observed how these children would appropriate (or not) such instrument. The empirical material was analyzed based on the cultural historical theory. The results show (i) the possibility to develop the mediated memory in children aged less than the age pointed out by the studies of L. S. Vygotsky and collaborators; (ii) the need for systematic pedagogical measurements along such process; (iii) heterogeneity in how the mediated memory instrument is appropriated by the subjects.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Braga, E. dos S. (2000). A constituição social da memória: uma perspectiva histórico-cultural. Ijuí: Unijuí.

Braga, E. dos S. (2010). Tensões eu/outro: na memória, no sujeito, na escola. In A. L. B. Smolka, & A. L. H. Nogueira (Orgs.), Questões de desenvolvimento humano: práticas e sentidos (pp. 151-170). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Braga, E. dos S. (2011). Narrar, escrever, lembrar: o romance El Entenado de Juan José Saer. In A. L. B. Smolka, & A. L. H. Nogueira (Orgs.), Emoção, memória, imaginação: a constituição do desenvolvimento humano na história e na cultura (pp. 105-136). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Del Rio, P., & Álvarez, A. (2013). El desarrollo cultural y las funciones superiores: del pasado al futuro. In A. L. B. Smolka, & A. L. H. Nogueira (Orgs.). Estudos na perspectiva de Vigotski: gênese e emergência das funções psicológicas (pp. 15-70). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Ethridge, E. A., & King, J. R. (2005, April). Calendar Math in preschool and primary classrooms: questioning the curriculum. Early Childhood Education Journal, 32(5), 291-296.

Hewer, C. (2012). History, culture and cognition: towards a dynamic model of social memory. Culture & Psychology, 18(2), 167-183.

Kassar, M. de C. M. (2006, janeiro/abril). Quando eu entrei na escola. Memórias de passagens escolares. Cad. Cedes, 26(68), 60-73. Recuperado em 10 de dezembro de 2015, de www.cedes.unicamp.br.

Marti, E. (2003). Representar el mundo externamente. La adquisición infantil de los sistemas externos de representación. Madrid: Machado Libros.

Martins, L. M., & Rabatini, V. G. (2011, julho/dezembro). A concepção de cultura em Vigotski: contribuições para a educação escolar. Psicologia Política, 11(22), 345-358.

Pérez-Echeverría, M. P., Martí, E., & Pozo, J.-I. (2010). Los sistemas externos de representación como herramientas de la mente. Cultura y Educación: Culture and Education, 22(2), 133-147. DOI: 10.1174/113564010791304519.

Rocha, M. S. P. M . L da. (2014, setembro/dezembro). Imaginar, calcular, ressignificar: articulações entre imaginação e cognição em práticas pedagógicas Rev. Educ. PUCCamp., 19(3), 227-237. Recuperado em 15 de setembro de 2018, de http://periodicos.puccampinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/viewFile/ 2850/1952.

Smolka, A. L. B. (2000). A memória em questão: uma perspectiva histórico-cultural. Educação & Sociedade, 21(71), 166-193. https://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302000000200008.

Smolka, A. L. B. (2006, maio/agosto). Experiência e discurso como lugares de memória: a escola e a produção de lugares comuns. Pro-Posições, 17(2) (50), 99-118.

Smolka, A. L. B. (2010). Ensinar e significar: as relações de ensino em questão ou das (não)coincidências nas relações de ensino. In A. L. B. Smolka, & A. L. H. Nogueira (Orgs.), Questões de desenvolvimento humano: práticas e sentidos (pp. 107-128). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Teubal, E., & Guberman, A. (2014). Graphic texts: literacy enhancing tools in early childhood. Rotterdam: Sense Publishers.

Van der Veer, R., & Valsiner, J. (1996). Vygotsky: uma síntese. São Paulo: Loyola.

Vygotski, L. S. (1995). Obras escogidas (vol. III). Madrid: Visor.

Vygotsky, L. S., & Luria, A. R. (1996). Estudos sobre a história do comportamento humano: símios, homem primitivo e criança.

Wertsch, J. V. (2010). Texto e dialogismo no estudo da memória coletiva. Educação e Pesquisa, 36 (n. especial), 123-132.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.