Banner Portal
An introduction to the seven fundamental concepts of translative research-teaching
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

SIS ACCE
File
Translation
Didactics
Curriculum

How to Cite

CORAZZA , Sandra Mara. An introduction to the seven fundamental concepts of translative research-teaching: the SIS ACCE file. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 92–116, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656398. Acesso em: 25 jun. 2024.

Abstract

This paper presents the issues of the SIS ACCE file in the translative education of difference. For research-teaching, it proposes the concepts of Spaces, Images, Signs (SIS) as levers to transcreate the curriculum; and the concepts of Author, Child, Curriculum, Educator (the ACCE unit) as operators of the translative didactics. It discusses the scientific objectification of the SIS ACCE block as practice, method and theory. It assumes a pure functionalism in order to distinguish the value of its use from its formation. It conceptualizes this file as a topological structure which works between readings and writings, didactical and curricular translations. It presents several understandings of the structure-file, and outlines a glossary of each of its seven elements. It concludes that, in the current phase, SIS ACCE has emerged as both a fact and a feat in our professional lives; hence, in the manner of Bashô, the place where the text finishes is where SIS ACCE starts – by pulling our hair while not pulling it out completely.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Althusser, L. (1978). Sobre o trabalho teórico (J. J. M. Ramos, Trad.). Lisboa: Editorial Presença.

Althusser, L. (1985). Freud e Lacan. In L. Althusser, Freud e Lacan. Marx e Freud (pp. 45-71) (W. J. Evangelista, Trad.). Rio de Janeiro: Graal.

Artaud, A. (2003). Van Gogh: o suicida da sociedade (F. Gullar, Trad.). Rio de Janeiro: José Olympio.

Bachelard, G. (1986). O novo espírito científico (A. J. P. Ribeiro, Trad.). Lisboa: Edições 70.

Bachelard, G. (2008). Idealismo discursivo. In G. Bachelard, Estudos (pp.77-86) (E. dos S. Abreu, Trad.). Rio de Janeiro: Contraponto.

Bachelard, G. (2009). A filosofia do não. Filosofia do novo espírito científico (J. J. M. Ramos, Trad.). Lisboa: Editorial Presença.

Campos, H. de. (1972). A arte no horizonte do provável. São Paulo: Perspectiva.

Campos, H. de. (2011). O afreudisíaco Lacan na galáxia de lalíngua (Freud, Lacan e a escritura) In O. Cesarotto (Org.), Ideias de Lacan (pp.169-188). São Paulo: Iluminuras.

Campos, H. de. (2013). Transcriação (M. Tápia, & T. M. Nóbrega, Orgs.). São Paulo: Perspectiva.

Corazza, S. M. (2013). O que se transcria em educação? Porto Alegre: UFRGS; Doisa.

Corazza, S. M. (Org.). (2017a). Docência-pesquisa da diferença: poética de arquivo-mar. Porto Alegre: Doisa; UFRGS.

Corazza, S. M. (2017b). Ensaio sobre EIS AICE: proposição e estratégia para pesquisar em educação. Educação e Filosofia, 31(61), 233-262.

Deleuze, G. (1992a). Entrevista sobre O anti-Édipo (com Félix Guattari). In G. Deleuze, Conversações (pp. 23-36) (P. P. Pélbart, Trad.). Rio de Janeiro: Editora 34.

Deleuze, G. (1992b). Post-scriptum sobre as sociedades de controle. In G. Deleuze, Conversações (pp. 219-226) (P. P. Pélbart, Trad.). Rio de Janeiro: Editora 34.

Deleuze, G. (1994). A filosofia crítica de Kant (G. Franco, Trad.). Lisboa: Edições 70.

Deleuze, G. (1998). Lógica do sentido (L. R. S. Fortes, Trad.). São Paulo: Perspectiva.

Deleuze, G. (2006a). Diferença e repetição (L. Orlandi, & R. Machado, Trad.). Rio de Janeiro: Graal.

Deleuze, G. (2006b). Em que se pode reconhecer o estruturalismo? In G. Deleuze, A ilha deserta e outros textos. Textos e entrevistas (1953-1974) (pp. 221-247) (H. F. Japiassú, Trad.) São Paulo: Iluminuras.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1976). O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia (G. Lamazière, Trad.). Rio de Janeiro: Imago.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1996). Como criar para si um corpo sem órgãos. In G. Deleuze, & F. Guattari, Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (pp. 9-29) (A. G. Neto et al., Trad.). Rio de Janeiro: Editora 34.

Lawrence, D. H. (1990). Apocalipse seguido de O homem que morreu (P. H. Britto, Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Leminski, P. (2013). Bashô: a lágrima do peixe. In P. Leminski, Vida: Cruz e Sousa, Bashô, Jesus e Trótski – 4 biografias (pp.79-153). São Paulo: Companhia das Letras.

Paz, O. (1976). Signos em rotação (S. U. Leite, Trad.). São Paulo: Perspectiva.

Poe, E. A. (2009). A filosofia da composição. In E. A. Poe, Poemas e ensaios (pp.113-128) (O. Mendes, & M. Amado, Trad.). São Paulo: Globo, 2009.

Sales, A. C. (2006). Deleuze e a lógica do sentido: o problema da estrutura. Trans/Form/Ação, 29(2), 219-239.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.