Banner Portal
The pedagogical documentation as a peculiar narrative in nursery
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Child Education
Very young child
Pedagogical documentation
Narrative

How to Cite

SIMIANO, Luciane Pandini. The pedagogical documentation as a peculiar narrative in nursery. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 164–186, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656408. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This text is about Early Childhood Education, focusing on the process of pedagogical documentation as a possible peculiar narrative to and with very young children. The paper presents elements of a doctoral research in education, held in 2014, observing four daycare centers located in the city of Pistoia, Italy. Considering its different forms and types, the research found common threads in the documentation produced by the teachers: the image of an active child, able to grow and relate, and a learning environment potentially rich in experience. Through the theoretical lenses of Walter Benjamin, the teacher is taken as a narrator,while the pedagogical documentation is taken as a peculiar narrative woven by the thread of language enshrined in things. Through this material, the very small child speaks and is spoken. Between the visible and the invisible, between voice and silence.Treasures are documented, narrated in everyday life...

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Agamben, G. (2005). Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Agamben, G. (2006). A linguagem e a morte: um seminário sobre o lugar da negatividade (H. Burigo, Trad.). Belo Horizonte: Ed. UFMG.

Barbosa, M. C. S., & Horn, M. G. S. (2001). Organização do espaço e do tempo na escola infantil. In C. Craidy, & G. E. Kaercher (Org.), Educação infantil: pra que te quero? (cap. 3, pp. 67-79). Porto Alegre: ArtMed.

Benati, M. et al. (2005).Il senso e il significato dela documentazione educativa. Modena: Multicentro Educativo Modena Segio Neri.

Benjamin, W. (1985).Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política (4a ed.). (S. P. Rouanet, Trad.). São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, W. (1986).Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas I(2a ed.). São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, W. (1994).Rua de mão única. Obras Escolhidas II (4a ed.). São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, W. (2012). Desembalo mi biblioteca: El arte de coleccionar. Barcelona: Centellas.

Benjamin, W., & Adorno T. (1998).Correspondência. Madrid: Trota.

Benjamin, W. (2006). Passagens. Belo Horizonte: Ed. UFMG.

Borghi, B. (1995). Giocare e documentare nella scuoladell'infanzia. Romano di Lombardia: Edizione Junior.

Bresci, L. et al.(2007). La documentazione un modo di fare educazione. In scuolladell' infanzia (pp. 19-24).

Carvalho, M. I. C., & Rubiano, M. R. B. (1994). Organização do espaço em instituições pré-escolares. In Z. M. R. Oliveira (Org.), Educação infantil: muitos olhares (cap. 4, pp. 107-130). São Paulo: Cortez, 1994.

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (2012). Qualidade na educação infantil na primeira infância: perspectivas pós-modernas (pp. 27-28.). Porto Alegre: Artmed.

Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (2002). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre:Artmed.

Gagnebin, J. M. (2011). História e narração em Walter Benjamin. Campinas: Fapesp.

Gallardini, A. L. (1996). Pesquisa sobre espaço coletivo como ambiente de desenvolvimento infantil. In Anais do IV Simpósio Latino-Americano de Atenção à Criança de 0 a 6 Anos/Ii Simpósio Nacional De Educação Infantil. Brasília.

Hoyuelos, A.(2004). A. La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro.

Hoyuelos, A.(2006).La estética enelpensamiento y obra pedagógica de LorisMalaguzzi. Barcelona: Octaedro.

Malaguzzi, L. (1994, mar./abr.). Your image of the child: Where teaching begins.Child CareI nformation Exchange, 96, 52-61.

Malaguzzi, L. (1999). Histórias ideias e filosofia básica. In C. Edwards, L. Gandini, & G. Forman, As cem linguagens da criança (pp. 48-62). Porto Alegre: Artes Médicas.

Malaguzzi, L. (2001).La educación infantil em ReggioEmilia. Barcelona: Ediciones Ectaedro.

Marques, A. T. C. R. (2010).A construção de práticas de registro e documentação no cotidiano do trabalho pedagógico da educação infantil. 170 f. Dissertação de Doutorado, Faculdade de Educação Universidade de São Paulo, São Paulo.

Maseli, M. (1998).Sulla documentazione. In A. Bergonzini, M. Cervellati, & M. Serra, Documentaretra memoria e desiderio (pp. 22-31). Modena: Centro di Documentazione educativa di Modena.

Maviglia, C. (2000). Proggetuallità e didattica nella scueladell' infanzia. Bergamo: Edizione Junior.

Pandini-Simiano, L. (2010). Meu quintal é maior que o mundo: da configuração do espaço da creche à constituição de um lugar dos bebês. 136 f. Dissertação de Mestrado em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Sul de Santa Catarina, Santa Catarina.

Pasquale, M. (2002). L’arte di documentare: perchè e come fare documentazione. Milano: Marius.

Pereira, M. A. (2006). O lugar do tempo: experiência e tradição em Walter Benjamin. 117 f. Dissertação de Mestrado em Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Pereira, M. A. (2007). Os usos da palavra. 102 f. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação- Mestrado e Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Rinaldi, C. (2002). A imagem da criança e o ambiente em que ela vive como princípio fundamental. In C.P.

Edwards, Bambini: a abordagem italiana à educação infantil (cap. 4, pp. 75-81). Porto Alegre: FGV.

Specchia, A. (2002). Documentare a scuolaperchè e come? L'educatore, 15, 10-16.

Vasconcellos, T. (2005). Criança do lugar e lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense. 263 f. Tese de Doutorado, Universidade Federal Fluminense, UFF, Niterói.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.