Banner Portal
Appropriations of the cultural-historical theory in physical education
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Cultural-historical theory
Gymnastics
School physical education

How to Cite

ALMEIDA , Eliane Maria de; MARTINELI , Telma Adriana Pacífico. Appropriations of the cultural-historical theory in physical education. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 383–400, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656426. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The aim of this study is to analyze the appropriations of the cultural-historical theory in the understanding of the corporeal culture, considering the specificity of gymnastics, in the scientific research on physical education. Six Brazilian periodicals have been selected: Revista Movimento. Revista Motriz, Physical Education Journal of the State University of Paraná/UEM, Brazilian Journal of Sports Science, Brazilian Journal of Physical Education and Sports – USP, and Revista Pensar a Prática, which were published between the years of 1990 and 2014, and were catalogued and analyzed through the cultural-historical theory. 132 manuscripts were found on gymnastics, out of which only three referenced the cultural-historical theory. Those studies have summed up assumptions that opposed Vygotsky’s theory, while mixing Marx’s historical materialism with constructivism and progressive education. Vygotsky’s psychological studies may contribute to the appropriation of human culture and for the teaching and learning of the corporeal culture. Those studies, however, demand a strict appropriation of their theoretical and philosophical roots, as well as of their critical perspective against the current social and pedagogical relations and practices.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Betti, M. (1991). Educação física e sociedade. São Paulo: Movimento.

Bracht, V. (1992). Educação física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister.

Bracht, V. (1997). Sociologia crítica do esporte: uma introdução. Vitória: CEFD.

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2015). Classificação da produção intelectual. Recuperado de http://www.capes.gov.br/avaliacao/instrumentos-deapoio/classificacao-da-producao-intelectual.

Daolio, J. (1994). Da cultura do corpo. São Paulo: Papirus.

Duarte, N. (1996). A escola de Vigotski e a educação escolar: algumas hipóteses para uma leitura pedagógica da psicologia histórico-cultural. Psicologia USP, 7(1-2), 17-50.

Duarte, N. (2004). Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana (3ª ed.). Campinas: Autores Associados.

Freire, J. B. (1989). Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione.

Hildebrandt, R., & Laging, R. (1986). Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico.

Kunz, E. (1994). Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí.

Lara, L. M., Rinaldi, I. P. B., Montenegro, J., & Seron, T. D. (2007). Dança e ginástica nas abordagens metodológicas da educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28(2), 155-170.

Leontiev, A. (2004). O desenvolvimento do psiquismo (2ª ed.). São Paulo: Centauro.

Lukács, G. (2010). Prolegômenos para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo.

Manacorda, M. A. (1992). História da educação: da Antiguidade aos nossos dias (3ª ed.). São Paulo: Cortez.

Martineli, T. A. P. (2001). A formação inicial em educação física e a preparação de um profissional reflexivo (Tese de mestrado). Recuperado de http://cev.org.br/biblioteca/a-formacao-inicialeducacao-fisica-e-preparacao-um-profissional-reflexivo/.

Martineli, T. A. P. (2002). Produção do conhecimento em ginástica escolar: a prática pedagógica reflexiva em ação. Revista da Educação Física/UEM, 13(2), 157-167.

Martineli, T. A. P., Fugi, N. C., & Mileski, K. G. (2009). A valorização do brinquedo na teoria histórico-cultural: aproximações com a educação física. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 13(2), 251-259.

Mello, R. (2004). A necessidade da educação física na escola: impasses atuais. São Paulo: Instituto Lukács.

Sampaio, J. O. (2013). A educação física e a perspectiva histórico-cultural: as apropriações de Vigotski pela produção acadêmica da área (Tese de mestrado). Recuperado de http://repositorio.unb.br/handle/10482/15744.

Schiavon, L. M. (2003). O projeto Crescendo com a Ginástica: uma possibilidade na escola (Tese de mestrado). Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/275438.

Schiavon, L. M., & Nista-Piccolo, V. I. (2007). A ginástica vai à escola. Movimento, 13(3), 131150.

Soares, C. L. et. al. (1992). Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez.

Tani, G. et al. (1988). Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: Edusp.

Tuleski, S. C. (2008). Vygotski: a construção de uma psicologia marxista (2ª ed.). Maringá: Eduem.

Velardi, M. (1997). Metodologia de ensino em educação física: contribuições de Vygotsky para as reflexões sobre um modelo pedagógico (Tese de mestrado). Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/274815.

Vigotski, L. S. (2003). A formação social da mente (6. ed.). São Paulo: Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2005). Pensamento e linguagem (3. ed.). São Paulo: Martins Fontes.

Zanella, A. V. (1994). A psicologia de Vygotski: resgatando a história de uma contribuição atual. Revista de Ciências Humanas, 12(16), 43-61.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.