Banner Portal
The Theater and the Liberating Education of Paulo Freire in health education:
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Health Education
Theater of Spontaneity
Popular education
Paulo Freire

How to Cite

GONÇALVES , Fernanda Carneiro Leão; DAL-FARRA, Rossano André. The Theater and the Liberating Education of Paulo Freire in health education:: experiences in a Brazilian public school. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 401–422, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656428. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

This work has been carried out with a group of Youth and Adult Education in southern Brazil. The theoretical framework was based on Paulo Freire’s Liberating Education, on Augusto Boal’s Theater of the Oppressed, and on Jacob Levy Moreno’s Theater of Spontaneity, and was guided by participant observation research. The results point to the need to develop health actions articulated with the social aspects involved, constructing . research that will contribute to the resolution of problems from a dialogical process with the community. Similarly, the use of the Theater of Spontaneity was fundamental in understanding the “other’s perspective”, and for the success of the actions carried out by professionals in Education. Against the backdrop of the association between low schooling, vulnerability to diseases, and reduced quality of life, what becomes clear is the urgent need for the construction of educational practices to raise the awareness of the population as a whole.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Bauer, M. & Gaskell, G. (2008). Pesquisa qualitativa com texto imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes.

Blume, A. W., Lostutter, T. W., Schmaling, K. B., & Marlatt, G. A. (2003). Beliefs about drinking behavior predict drinking consequences. Journal of active drugs, 35(3), 395-399.

Boal, A. (1980). Teatro del oprimido: teoria y práctica. México: Patria, 1980.

Brasil. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf.

Brasil. (2007). I levantamento nacional sobre os padrões de consumo de álcool na população brasileira. Recuperado de https://goo.gl/ZKnQJu.

Brasil. (2011). Plano Nacional de Saúde – PNS 2012-2015. Recuperado de http://conselho.saude.gov.br/biblioteca/Relatorios/plano_nacional_saude_2012_201 5.pdf.

Brasil. (2017). 1º. Boletim quadrimestral sobre benefícios por incapacidade. Recuperado de http://sa.previdencia.gov.br/site/2017/04/1%C2%BA-boletim-quadrimestral.pdf.

Cavariani, M. B., Oliveira, J. B., Kerr-Correa, F., & Lima, M. C. P. (2012). Expectativas positivas com o uso de álcool e o beber se embriagando: diferenças de gênero em estudo do Projeto GENACIS, São Paulo, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 28(7): 1394-1404.

Dal-Farra, R. A., Rycembel, C. M., Capella da Silva, H. B., & Oaigen, E. R. (2009). Álcool, saúde e escola: resultados preliminares. Artigo apresentado no VII Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências da Abrapec, Florianópolis.

Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1979a). Conscientização. São Paulo: Cortez.

Freire, P. (1979b). Educação e mudança. Rio de Janeiro: Cortez.

Freire, P. (1989). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2001). Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez.

Gadotti, M. (2013). O trabalho coletivo como princípio pedagógico. Revista Lusófona de Educação, 24(11), 160-163.

Gomes, B. M. R., Alves, J. G. B., & Nascimento, L. C. (2010). Consumo de álcool entre estudantes de escolas públicas da Região Metropolitana do Recife, Pernambuco, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 26(4), 706-712.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2013). Síntese de indicadores sociais. Recuperado de https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv66777.pdf.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2014). Pesquisa Nacional de Saúde 2013. Recuperado de ftp://ftp.ibge.gov.br/PNS/2013/pns2013.pdf.

Machado, M. M. A. (2009). A educação de jovens e adultos no Brasil pós-Lei 9.394/96: a possibilidade de constituir-se como política pública. Em Aberto, 22(82), 17-39.

Mohr, A. (2001). A educação em saúde na atividade pedagógica de professores de ciências em escolas públicas de Florianópolis. Artigo apresentado no nas XXIII Journées Internationales sur la Comunication, l’Éducation et la Culture Scientifiques et Industrielles, Chamonix.

Moreno, J. L. (1984). O teatro da espontaneidade. São Paulo: Summus.

Organização Internacional do Trabalho. (2003). Problemas ligados ao álcool e a drogas no local de trabalho: uma evolução para a prevenção. Recuperado de http://www.ilo.org/public/portugue/region/eurpro/lisbon/pdf/pub_problemas.pdf.

Paludo, C. (2001). Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático e popular. Porto Alegre: Tomo.

Pelicioni, M. C & Mialhe, F. L. (2012). Educação e promoção da saúde: teoria e prática. São Paulo: Santos.

Reverbel, O. (1997). A importância do teatro na escola. Porto Alegre: Scipione.

Scocuglia, A. C. (2005). As reflexões curriculares de Paulo Freire. Revista Lusófona de Educação, 6(6), 81-92.

Vasconcelos, E. M. (2001). Participação popular e educação nos primórdios da saúde pública brasileira. São Paulo: Hucitec.

Vieira, P. C., Aerts, D. R., Freddo, S. L., Bittencourt, A., & Monteiro, L. (2008). Uso de álcool, tabaco e outras drogas por adolescentes escolares em município do Sul do Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 24(11), 2487-2498.

World Health Organization. (2014). Global Status Report on Alcohol and Health 2014. Recuperado de http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/112736/1/9789240692763_eng.pdf.

Zilberman, M. L. & Blume, S. B. (2005). Violência doméstica, abuso de álcool e substâncias psicoativas. Revista Brasileira de Psiquiatria, 27(suppl. 2), 51-55.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.