Banner Portal
Curriculum policies for High School in southern Brazil
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Curriculum policies
School knowledge
High school
Brazil

How to Cite

SILVA , Roberto Rafael Dias da. Curriculum policies for High School in southern Brazil: analytical possibilities regarding school knowledge. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 517–544, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656438. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper examines the curriculum policies for High School implemented in the State of Rio Grande do Sul, in southern Brazil, over the last decade. Situated in the context of Curriculum Studies, the paper analytically prioritizes political rationalities operating in the processes of selecting the knowledge to be taught in schools. Through an analysis of curriculum texts, anchored in a social realist perspective, the article indicates that the policies implemented in that context are engendered from the interface between the assumptions of the manufacturing of curriculum standards and the establishment of a community of learners.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Abreu, M. (2009). Lições do Rio Grande: referencial curricular para as escolas estaduais. In Rio Grande do Sul, Lições do Rio Grande: referencial curricular (pp. 5-10). Porto Alegre, RS: SE/DP.

Azevedo, J., & Reis, J. (2013). Democratização do Ensino Médio: a reestruturação curricular no RS. In J. Azevedo, & J. Reis (Orgs.), Reestruturação do Ensino Médio: pressupostos teóricos e desafios da prática (pp. 25-48). São Paulo, SP: Fundação Santillana.

Ball, S. (2010). Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação e Realidade, 35(2), 37-55.

Balzano, S., & Bier, S. (2009). A gestão da escola comprometida com a aprendizagem. In Rio Grande do Sul, Lições do Rio Grande: referencial curricular (pp. 29-36). Porto Alegre, RS: SE/DP.

Dussel, I. (2009). A transmissão cultural assediada: metamorfoses da cultura comum na escola. Cadernos de Pesquisa, 39(137), 351-365.

Dussel, I., & Caruso, M. (2003). A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna.

Fabris, E., & Traversini, C. (2013). Conhecimentos escolares sob outras configurações: efeitos das movimentações disciplinares e de controle?. In C. Traversini et al. (Orgs.), Currículo e inclusão na escola de ensino fundamental (pp. 33-54). Porto Alegre, RS: Edipucrs.

Forquin, J. (2011). Organização dos saberes. In A. Van Zanten (Coord.), Dicionário de Educação (pp. 714-719). Petrópolis, RJ: Vozes.

Gabriel, C. (2013). Conhecimento escolar, cultura e poder: desafios para o campo do currículo em tempos pós. In A. Moreira, & V. Candau (Orgs.), Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas (10a ed., pp. 212-243). Petrópolis, RJ: Vozes.

Galian, C. (2015). The curriculum of Brazilian public schools: The relevant knowledge in the teachers? perspective. In C. Leite; A. Mouraz, & P. Fernandes (Orgs.), Curriculum studies: policies, perspectives and practices. (pp. 260-272). Porto: CIIE.

Giroux, H. (2003). Atos impuros: a prática política dos estudos culturais. Porto Alegre: Artmed.

Krawczyk, N. (2014). Ensino Médio: empresários dão as cartas na escola pública. Educação e Sociedade, 35(126), 21-41.

Libâneo, J. (2016). Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, 46(159), 38-62.

Lima, L. (2012). Aprender para ganhar, conhecer para competir: sobre a subordinação da educação na sociedade da aprendizagem. São Paulo: Cortez.

Lopes, A., & Macedo, E. (2012). Teorias do currículo. São Paulo: Cortez.

Marrero, A. (2012). La otra jaula de hierro: del fatalismo de la exclusion a la recuperación del sentido de lo educativo - una mirada desde la sociología. Sociologias, 29(1), 128-150.

Moore, R. (2012). Social realism and the problem of the problem of knowledge in the sociology of education. British Journal of Sociology of Education, 1-21.

Moreira, A. (2009). Qualidade na educação e no currículo: tensões e desafios. Revista Educação on line (PUCRJ), 4, 1-14.

Moreira, A. (2010). Lendo Stella: um mote para pensar o fundamental na escola de ensino fundamental. Revista da FAEEBA - Educação e contemporaneidade, 19(34), 193-205.

Moreira, A. (2013). Currículo e gestão: propondo uma parceria. Ensaio, 21(80), 547-562.

Moreira, A., & Candau, V. (2008). Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: SEB/MEC.

Muller, J. (2003). Revisitando o progressivismo: Ethos, política, Pathos. In R. Garcia, & A. Moreira (Orgs.), Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios (pp. 317-344). São Paulo, SP: Cortez.

Muller, J. (2009). Forms of knowledge and curriculum coherence. Journal of Education and Work, 22(3), 205-226.

Nóvoa, A. (2009). Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa.

Pacheco, J. (2013). Estudos curriculares: desafios teóricos e metodológicos. Ensaio, 21(80), 449472.

Pacheco, J. (2014). Educação, formação e conhecimento. Porto: Porto Editora.

Pacheco, J. (2016). Para a noção de transformação curricular. Cadernos de Pesquisa, 46(159), 6477.

Pacheco, J., & Pestana, T. (2014). Globalização, aprendizagem e trabalho docente: análise das culturas de performatividade. Educação PUCRS, 37(1), 24-32.

Popkewitz, T. (2009). El cosmopolitismo y la era de la reforma escolar. Madrid: Ediciones Morata.

Rio Grande do Sul. (2011). Proposta Pedagógica para o Ensino Médio Politécnico. Porto Alegre: SE.

Sacristán, J. G. (2013a). A função aberta da obra e seu conteúdo. In J. G. Sacristán (Org.), Saberes e incertezas sobre o currículo (pp. 9-14). Porto Alegre, RS: Penso.

Sacristán, J. G. (2013b). O que significa o currículo?. In J. G. Sacristán (Org.), Saberes e incertezas sobre o currículo (pp. 16-35). Porto Alegre, RS: Penso.

Santos, L. (1995). O processo de produção do conhecimento escolar e a didática. In A. Moreira, Conhecimento educacional e formação do professor (pp. 27-37). Campinas, SP: Papirus.

Santos, L. (2007). Currículo em tempos difíceis. Educação em Revista, 45, 291-306.

Sarlo, B. (2005). Tempo presente: notas sobre a mudança de uma cultura. Rio de Janeiro: José Olympio.

Silva, R. (2014). Políticas de constituição do conhecimento escolar para o Ensino Médio no Rio Grande do Sul: uma analítica de currículo. Educação em Revista, 30(1), 127-158.

Silva, R. (2016). Currículo, conhecimento e transmissão cultural: contribuições para uma teorização pedagógica contemporânea. Cadernos de Pesquisa, 46(159), 158-182.

Silva, R., & Pereira, A. (2013). Políticas de constituição do conhecimento escolar na pesquisa educacional brasileira. Cadernos de Pesquisa, 43(150), 884-905.

Souza, R. (2008). História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX. São Paulo: Cortez.

Tello, C., & Mainardes, J. (2014). A educação secundária na América Latina como um direito democrático e universal. Educação e Filosofia, 28(especial), 155-179.

Terigi, F. (1999). Curriculum:itinerários para apreender un territorio. Buenos Aires: Santillana.

Tiramonti, G. (2011). Educación secundaria argentina: dinámicas de selección y diferenciación. Cadernos de Pesquisa, 41(144), 692-709.

Turner, S. (2012). Whatever happened to knowledge?. Social Studies of Science, 42(3), 474-480.

Unesco. (2011). Protótipos curriculares de Ensino Médio e Ensino Médio Integrado: resumo executivo. Brasília: UNESCO.

Young, M. (2007). Para que servem as escolas?. Educação e Sociedade, 28(101), 1287-1302.

Young, M. (2010). Conhecimento e currículo: do socioconstrutivismo ao realismo social na sociologia da educação. Porto: Porto Editora.

Young, M. (2011). O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: a defesa radical de um currículo disciplinar. Cadernos de Educação, 38, 395-416.

Young, M. (2013). A superação da crise em estudos curriculares: uma abordagem baseada no conhecimento. In M. Favacho, J. Pacheco, & S. Sales (Orgs.), Currículo, conhecimento e avaliação: divergências e tensões (pp. 11-31). Curitiba, PR: CRV.

Young, M. (2016). Por que o conhecimento é importante para as escolas do século XXI. Cadernos de Pesquisa, 46(159), 18-37.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.