Banner Portal
The normativity of language in educational activity
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Education
Language
Hermeneutics

How to Cite

SICHELERO, Junior Jonas. The normativity of language in educational activity: a hermeneutic reading. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 567–589, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656440. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Elaborated in the phenomenological-reconstructive method, especially as it is understood in postmodernity, this article analyzes the interpretive-epistemic possibilities present in the debate proposed by Hans-Georg Gadamer about language. From the dialogue with the Gadamerian hermeneutics, the text problematizes the possibility of instituting meaning to the educational practices according to the philosophical assumptions of language. In this vein, the article proposes that educational processes are not purely cerebral, but rather a great and complex hermeneutic process in which language has a life of its own. With this in mind, the present study understands that it is in language that the world shows itself and it is also in language that the essence of education is revealed.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Berticelli, I A. (2004). A origem normativa da prática educacional na linguagem. Ijuí: Editora Ijuí.

Flickinger, H-G. (2014). Gadamer e a educação. Belo Horizonte: Autêntica.

Gadamer, H-G. (1997). Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes.

Gadamer, H-G. (2002). Verdade e método II: complementos e índice. Petrópolis: Vozes.

Heidegger, M. (2015). Ser e tempo. Petrópolis: Vozes.

Hermann, N. (2002). Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A.

Maturana, R H. (1998). Emoções e linguagem na educação e na politica. Belo Horizonte: UFMG.

Nietzsche, F W. (2003). Escritos sobre educação. São Paulo: Loyola.

Pinheiro, C L. (2017). Contexto e referência na análise textual. Cadernos de Estudos Linguísticos, 59(1), 229-243.

Saussure, F de. (1995). Curso de linguística geral (20a ed.). São Paulo: Cultrix.

Stein, E. (2004). Aproximações sobre hermenêutica (2a ed.). Porto Alegre: Edipucrs.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.