Banner Portal
An Didactics and Physical Education teacher education
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Didactics Teaching
Teacher Education
Physical Education

How to Cite

CASIMIRO, Adelaide Helena Targino; CASTRO , Pedro Henrique Zubcich Caiado de. An Didactics and Physical Education teacher education: an analysis based on graduation student assessment. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–25, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656505. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this study was to analyze the learning of teaching with approximately 80 students from a Physical Education graduation course within the context of the formation in Didactics. It is a research cutout involving 14 teacher formation courses, guided by the following questionnaire: what contributions has the teaching of didactics provided to the future teacher, aiming at the construction of their own professional practice? The data were obtained through the use of a questionnaire and group discussions. Theoretically, it was based on the understanding that the act of teaching involves the specialized action of the teacher to promote the learning of their students, requiring the mobilization of specific knowledge, recognized as a professional teaching knowledge basis. The analysis shows that the contributions of the teaching of didactics, underpinned by the critical perspective, can be crucial for the formation of professional knowledge, since the emphasis in the course, as a whole, is on technical education.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

André, M. E. D. A., Almeida, P. C. A. de, Hobold, M. de S., Ambrosetti, N.B., Passos, L. F., & Manrique, A. L. (2010, janeiro/abril). O trabalho docente do professor formador no contexto atual das reformas e das mudanças no mundo contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 91(227), 122-143.

Bauer, M. W., & Gaskell, G. (2010). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes.

Betti, I. R., & Betti, M. (1996, junho) Novas perspectivas na formação profissional em Educação Física. Motriz, 2(1), 10-15.

Betti, M., Ferraz, O. L., & Dantas, L. E. P. B. T. (2011, dezembro). Educação Física Escolar: estado da arte e direções futuras. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 25, 105115.

Bourdoncle, R. (1991, janeiro/março). La professionnalisation des enseignants: analyses sociologiques anglaises et américaines. Revue Française de Pedágogie, 94, 72-92.

Candau, V. M. (Org.). (1983). A Didática em questão. Rio de Janeiro: Vozes.

Candau, V.M. (2009). Didática: questões contemporâneas. Rio de Janeiro: Forma & Ação.

Caparroz, F., & Bracht, V. (2007, janeiro). O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28, 21-37.

Dubar, C. (1997). A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora.

Gatti, B. A. (Coord.). (2009). Atratividade da carreira docente no Brasil (Relatório de Pesquisa). São Paulo: FCC, 2009.

Gatti, B. A. (2010, outubro/dezembro). Formação de professores: características e problemas. Educ. Soc., 31(113), 1.355-1.379.

Gatti, B. A. (2013, outubro/dezembro). Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, 50, 51-67.

Gatti, B. A., & Barreto, E. S. S. (2010). Professores: aspectos de sua profissionalização, formação e valorização social (Relatório de Pesquisa). Brasília, DF: UNESCO.

Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J.-F., Malo, A., & Simard, D. (1998). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. Unijuí.

Libâneo, J. C. (2008). O campo teórico e profissional da didática hoje: entre Ítaca e o canto das sereias. In Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. XV ENDIPE (pp.234-251). Rio Grande do Sul: EDIPUCRS.

Libâneo, J. C. (2010a). A integração entre didática e epistemologia das disciplinas: uma via para a renovação dos conteúdos da didática. In Â. Dalben, J. Diniz, L. Leal, & L. Santos (Orgs.), Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente (pp.81-84, Coleção Didática e Prática de Ensino). Belo Horizonte: Autêntica.

Libâneo, J. C. (2010b, setembro/dezembro). O ensino da didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de pedagogia. Revista Brasileira de Est. Pedag., 91(229), 562-583.

Libâneo, J. C. (2015a). Antinomias da formação de professores e a busca de integração entre o conhecimento pedagógico-didático e o conhecimento disciplinar. In A. J. Marin, & S. G. Pimenta (Orgs.), Didática: teoria e pesquisa (pp. 39-65). São Paulo: Junqueira & Marin Editores.

Libâneo, J. C. (2015b, abril/junho). Formação de professores e didática para o desenvolvimento humano. Educação & Realidade, 40(2), 629-650.

Lüdke, M. (1988). O educador: um profissional? In V. M. Candau (Org.), Rumo à nova Didática (pp.64-73). Petrópolis/RJ: Vozes.

Lüdke, M., & Boing, L. A. (2012, maio/agosto). Do trabalho à formação de professores. Cad. Pesqui., 42(146), 428-451.

Marcon, D., Graça, A., & Nascimento, J. V. (2010, julho/setembro). Estruturantes da base de conhecimentos para o ensino de estudantes-professores de Educação Física. Motriz, 16(3), 776-787.

Marin, A. J., & Giovanni, L. M. (2006). A precariedade da formação de professores para os anos iniciais da escolarização: 35 anos depois do início da formalização de novos modelos. In R. L. B. Lazzari (Org.), Formação de educadores (pp.131-149). São Paulo: Unesp.

Mizukami, M. G. N. (2004). Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação (UFSM), 29(2), 33-49.

Roldão, M. do C. (2007, janeiro/abril). Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, 12(34),94-181.

Shulman, L. (2004). Knowledge and teaching: foundations of the new reform (1987). In L. Shulman (Org.), The wisdom of practice: essays on teaching and learning to teach (pp. 250-252). San Francisco, Jossey-Bass.

Silva, A. M., Nicolino, A. da S., Inácio, H. L. de D., & Figueiredo, V. M. C. de. (2009, maio/agosto). A formação profissional em Educação Física e o projeto político-social. Pensar a prática, 12(2), 1-16.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.

Tardif, M., Lessard, C., & Lahaye, L. (1991). Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente In Dossiê: Interpretando o trabalho docente. Teoria & Educação (Vol. 4, pp.215-233). Porto Alegre: Pannônica, 1991.

Vaz, A. F., Pinto, F. M., & Sayão, D. T. (Orgs.). (2002). Educação do corpo e formação de professores: reflexões sobre a prática de ensino de Educação Física (Vol.1, 110 pp.). Florianópolis: EDUFSC/INEP.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.