Banner Portal
Anti-racist educational policies in Latin America
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Education
Black population
Latin America

How to Cite

SANTOS , Wellington Oliveira dos. Anti-racist educational policies in Latin America: comparative studies. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–22, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656523. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article aims to present an overview of the existing comparative studies on anti-racist educational policies in Latin America, focusing on the black population. The research was conducted on online databases and found 06 papers on the subject, focusing mainly on Brazil and Colombia. Although studies point out that black people in Latin America face similar difficulties in the educational field, the lack of comparative studies on this population in the region is alarming and may be related to the lack of statistical data based on racial criteria.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Bello, A., & Rangel, M. (2002) La equidad y la exclusion de los pueblos indigenas y afrodescendientes en America Latina y el Caribe. Revista de la CEPAL,76,39-54.

Campos, R. F. (2012, janeiro/abril). Política pequena para as crianças pequenas? Experiências e desafios no atendimento das crianças de 0 a 3 anos na América Latina. Revista Brasileira de Educação, 17(49), 81-105.

Candau, V. M. F. (2010). Educação intercultural na América Latina: diferentes concepções e tensões atuais. Estúdios Pedagógicos, 36(2), 333-342.

Candau, V. M. F., & Russo, K. (2010). Interculturalidade e educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Revista Diálogo Educacional,10(29), 151-169.

Corbetta, S., & D’Alessandre, V. (2012, janeiro/junho). Educación y afrodescendientes Hacia un balance en materia de políticas educativas. Exitus, 2(1), 57-77.

Costa, S. (2012). Desigualdades, interdependências e afrodescendentes na América Latina. Tempo Social, 24(2), 123-145.

Di Pierro, M. C. (2008). Educação de jovens e adultos na América Latina e Caribe: trajetória recente. Cadernos de Pesquisa, 38(134), 367-391.

Espinoza, O. (2008). La relación Estado-educación y el proceso de reforma educacional: una aproximación desde la teoría crítica. Revista Iberoamericana de la educación, 45, 1-13.

Fanon, F. (1979). Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Gentili, P. (2009) O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação e Sociedade, 30(109), 1059-1079.

Hooker, J. (2006). Inclusão indígena e exclusão dos afro-descendentes na América Latina. Tempo Social, 18(2), 89-111.

Mendes, P. V. G. (2013). Ações afirmativas para afrodescendentes: as políticas de reserva de vagas no Ensino Superior de Brasil e Colômbia. Conselho Latino-americano de Ciências Sociais (CLACSO). Recuperado em 26 de agosto de 2015, de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20131220105935/2.pdf.

Miranda, C. (2011). Etnoeducação e dimensões político-pedagógicas da diversidade cultural nas propostas curriculares do Brasil e da Colômbia. In 34 Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Natal, Rio Grande do Norte.

Miranda, C., Quiñonez, F. M. R., & Arboleda, J. H. (2014). Discursos e propostas etnoeducativas no Brasil e na Colômbia. Revista de História Comparada, 8(1), 189-211.

Quijano, A. (2005). Dom Quixote e os moinhos de vento na América Latina. Estudos Avançados, 19(55), 9-31.

Rodrigues, C.(2012). Engendrando afrolatinidades: movimentos negros, Estado e políticas públicas no Brasil e na Colômbia. In I. Oliveira (Org.), Relações raciais no contexto social, na educação e na saúde: Brasil, Cuba, Colômbia e África do Sul (pp.59-114). Rio de Janeiro: Quartet.

Sansone, L. (1998). Racismo sem etnicidade. Políticas públicas e discriminação racial em perspectiva comparada. Revista Dados, 41(4),751-783.

Streck, D. R. (2006). Práticas educativas e movimentos sociais na América Latina: aprender nas fronteiras. Série-Estudos – Periódico do Mestrado em Educação UCDB, 22, 99-111.

Telles, E. (2003). Racismo à brasileira: uma nova perspectiva sociológica. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

Emenda Constitucional BR nº59, de 11 de novembro de 2009. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos.

Lei BR n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1, ano CXXXIV, n. 248.

Ley General de Educacion n.º 115, 1994. Ministério de Educacion Nacional de Colômbia.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.