Banner Portal
The Little Rock’s desegregation based on Hannah Arendt
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Little Rock’s desegregation
African-American question
Education crisis
Hannah Arendt
Worldly love

How to Cite

BRISKIEVICZ , Danilo Arnaldo. The Little Rock’s desegregation based on Hannah Arendt. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–20, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656531. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper investigates the educational and political conflicts between the school and the African-American question, as present in the desegregation of an Arkansas school in Little Rock in 1957. The 1959 “Reflections on Little Rock” essay by the philosopher Hannah Arendt is analyzed step by step on account of its elucidations considered at that time controversial and not very advanced for the context. After 60 years of the event that marks the desegregation of American schools, this paper evaluates Arendt's essay and its proposals to think about education in times of crisis. The research used the methodology of bibliographical research in primary sources of the author and secondary sources of commentators of Arendtian thought related to politics and education. The expected result is a version of the facts which helps us think about the role of school in the present day.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Almeida, V. S. de. (2011). Educação em Hannah Arendt: entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez.

Arendt, H. (1959). Reflections on Little Rock. Dissent, 1(6), 45-56.

Arendt, H. (1992). Entre o passado e o futuro (3a ed.). São Paulo: Perspectiva.

Arendt, H. (2004a). Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras.

Arendt, H. (2004b). Reflexões sobre Little Rock. In H. Arendt, Responsabilidade e julgamento (pp.261-281). São Paulo: Companhia das Letras.

Arendt, H. (2004c). Responsabilidade e julgamento. São Paulo: Companhia das Letras.

Arendt, H. (2005). A condição humana (10a ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Arendt, H. (2006). Eichmann em Jerusalém. Um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras.

Bentouhami, H. (2008). Le cas de Little Rock Hannah Arendt et Ralph Ellison sur la question noire. Tumultes, 30(1), 161-194.

Burroughs, M. D. (2015). Hannah Arendt, Reflections on Little Rock and white ignorance. Critical Philosophy of Race, 3(1), 52-78.

Duval, M. (2008). L’action collective pensée par Hannah Arendt: comprendre l’agir ensemble pour le favoriser. Service Social, 541, 83-96.

Fise – Federação Internacional Sindical de Ensino. (1956). A educação norte-americana em crise. Rio de Janeiro: Editorial Vitória.

Gines, K. T. (2014). Hannah Arendt and the negro question. Bloominghton: Indiana University Press.

Karnal, L., Purdy, S., Fernandes, L. E., & Morais, M. V. de. (2017). História dos Estados Unidos: das origens ao século XXI (3a ed.). São Paulo: Contexto.

Kennedy, S. (1956). O racismo na educação norte-americana. In Fise – Federação Internacional Sindical de Ensino, A educação norte-americana em crise (pp. 133-157). Rio de Janeiro: Editorial Vitória.

Kluger, R. (2004). Simple Justice: The History of Brown v. Board of Education and Black America's Struggle for Equality. New York: Vintage Books.

Margolick, D. (2011). Elizabeth and Hazel: Two women of Little Rock. New Haven: Yale University Press.

Young-Bruehl, E. (1997). Por amor ao mundo: a vida e a obra de Hannah Arendt. Rio de Janeiro: Relume-Dumará.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.