Banner Portal
Schooling in non-scholar institutions
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Schooling
Non-scholar institution
Workshop

How to Cite

AUGSBURGER , Luiz Guilherme; PREVE , Ana Maria Hoepers. Schooling in non-scholar institutions: an analysis of experiments in education with workshops in a Custody and Psychiatric Treatment Hospital. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–22, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656730. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper analyses the presence of schooling elements in non-scholar institutions. Therefore, samples of experiments in education with workshops that happened in a Custody and Psychiatric Treatment Hospital between February and December 2016 are used. In these samples the presence of the following schooling elements takes place: pedagogisation, moralization, participation and democracy, didactic, documentarization, surveillance and bureaucratisation. Such elements show up acting in the body of many subjects involved and schooling appears to be always lurking for, even where it is present as a very temporary/partial aspect, making others educational experiences very fragile and letting open the question about the possibility of others ways of education.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Ball, S. J. (2003). The teacher’s soul and the terrors of performativity. Journal of Education Policy, 18(2), 215-228.

Barbosa, C., & Preve, A. (2017). Geografias em deriva. Revista Digital do LAV, 10(3), 17-30. Barros, M. (2010) Poesia completa. São Paulo: Leya.

Beltrão, I. R. (2000). Corpos dóceis, mentes vazias, corações frios – Didática: O discurso científico do disciplinamento. São Paulo: Imaginário.

Cervi, G. M. (2013). Política de gestão escolar na sociedade de controle. Rio de Janeiro: Achiamé.

Corrêa, G. C. (2000). Oficina: Novos territórios em educação. In M. O. Pey (Org.), Pedagogia libertária: Experiências hoje (pp. 77-162). Rio de Janeiro: Imaginário.

Corrêa, G. C. (2006). Educação, comunicação e anarquia: Procedências da sociedade de controle no Brasil. São Paulo: Cortez.

Corrêa, G. C., & Preve, A. M. H. (2011). A educação e a maquinaria escolar: Produção de subjetividades, biopolítica e fugas. REU, 37(2).

Deleuze, G. (2003). Pourparlers: 1972-1990. Paris: Minuit.

Freitas, M. M. S. (2016). O lambe-lambe como potencializador de aprendizagens em fuga. Dissertação de mestrado, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina.

Foucault, M. (2000). História da loucura na idade clássica (6a ed.). São Paulo: Perspectiva.

Foucault, M. (2008). Segurança, território, população: Curso dado no Collège de France (1977-1978) (E. Brandão, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Foucault. M. (2009). Vigiar e punir: Nascimento da prisão (R. Ramalhete, Trad., 36a ed.). Petrópolis: Vozes.

Homero (2013). Ilíada (F. Lourenço, Trad.). São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras.

Kafka, F. (2008). O castelo (M. Carone, Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Kafka, F. (2011). O veredicto/Na colônia penal (M. Carone, Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Kezelos, C. (2011). The maker [Arquivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=YDXOioU_OKM&t=.

Larrosa, J. (2014). Tremores (C Antunes, & J. W. Geraldi, Trads.). Belo Horizonte: Autêntica.

Masschelein, J., & Simons, M. (2015). Em defesa da escola: Uma questão pública (C. Antunes, Trad., 2a ed.). Belo Horizonte: Autêntica.

Passetti, E. (2003). Anarquismos e sociedade de controle. São Paulo: Cortez.

Passetti, E., & Augusto, A. (2008). Anarquismo & Educação. Belo Horizonte: Autêntica.

Preve, A. M. H. (2010). Mapas, prisão e fugas: Cartografias intensivas em educação. Tese de doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Quintana, M. (2013). Caderno H. Rio de Janeiro: Objetiva.

Vigo, J. (1933). Zéro de conduite: Jeunes diables au collège [Arquivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=YUkW1LBuQcg.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.