Banner Portal
Professional knowledge building in teacher education
Acesso Remoto

Palavras-chave

Gur-Ze’ev
Teacher education
Professional knowledge building
Improviser-teacher

Como Citar

GUILHERME , Alexandre Anselmo; LIMA, Valderez Marina do Rosário; GESSINGER , Rosana Maria. Professional knowledge building in teacher education: some reflections based on Gur-Ze’ev . Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–22, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656765. Acesso em: 18 abr. 2024.

Resumo

This article critically discusses the topic of professional knowledge in teacher education through the lenses of Ilan Gur-Ze'ev's counter-education. It is based on a study investigating how professional knowledge building evolves through written reflections, examining the development of professional identity in the context of a course in an undergraduate teacher education course in Brazil. The research’s findings demonstrate that students gained an awareness of the potential that teaching and learning activities have for the development of concepts about the teaching profession, leading to the strengthening of their professional identity as future teachers and as what Gur-Ze'ev called 'improviser-teacher'.

Acesso Remoto

Referências

Alarcão, I. (Org.). (2000). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre, RS: Artmed.

Becker, F. (1994, janeiro/junho). Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. Educação e Realidade, 19(1), 89-96.

Becker, F. (2012). Educação e construção do conhecimento (2a ed.). Porto Alegre, RS: Penso.

Beja, A. C., & Rezende, F. (2014). Processos de construção da identidade docente no discurso de estudantes da licenciatura em química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 13(2), 156-178.

Contreras, J. (2012). A autonomia de professores (2a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2006). Handbook of qualitative research, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Feitosa, R. A., & Dias, A. M. (2017). Décadas do surgimento do practicum reflexivo: por teoria(s) e prática(s) articuladas na formação e na ação docentes. In A. S. Neto, & I. Fortunato (Orgs.), 20 anos sem Donald Schön: o que aconteceu com o professor reflexivo? (pp. 13-32). São Paulo, SP: Hipótese.

Flick, U. (2009). Uma introdução à pesquisa qualitativa (S. Netz, Trad.). Porto Alegre: Bookman.

Fonte, P. (2014). Pedagogia de projetos: ano letivo sem mesmice. Rio de Janeiro, RJ: Wak.

Freire, P. (2016). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (53a ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.

Freire, P., & Faundez, A. (2011). Por uma pedagogia da pergunta. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Fusari, J. C. (1990). O planejamento no trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Ideias, 72, 44-58. Recuperado em 20 de março de 2016, de http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_08_p044-053_c.pdf.

Gómez, A. I. P. (2015). Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre, RS: Penso.

Grillo, M. C. (2001). O professor e a docência: o encontro com o aluno. In D. Enricone (Org.), Ser professor (pp. 73-90). Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.

Guba, E., Lincoln, Y. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N. Denzin, & Y. Lincoln (Ed), Handbook of qualitative research (pp. p. 105-117). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Gur-ze’ev, I. (2002). É possível uma educação crítica no ciberespaço? Revista Comunicações, 9(1), 72-98.

Gur-ze’ev, I. (2005). Critical theory and critical pedagogy today: Toward a new critical language in education. Haifa, Israel: Studies in Education.

Gur-ze’ev, I. (2006). A Bildung e a Teoria Crítica na era da educação pós-moderna. Linhas Críticas, 12(22), 5-22.

Gur-ze’ev, I. (2007). Beyond the modern-postmodern struggle in education: Toward counter-education and enduring improvisation. Rotterdam: Sense Publishers.

Gur-ze’ev, I. (2010a). Introduction. Diasporic philosophy and counter education (pp. 11-28). Rotterdam: Sense Publishers.

Gur-ze’ev, I. (2010b). The nomadic existence of the eternal improviser and diasporic copoiesis today. Diasporic philosophy and counter education (pp.29-46 ). Rotterdam: Sense Publishers.

Gur-ze'ev, I. (2011). The Nomadic existence of the eternal improviser and diasporic co-poiesis in the era of mega-speed. Diasporic philosophy and counter-education (pp. 29-45). Rotterdam: Sense Publishers.

Hernández, F. (1998). Os projetos de trabalho: uma forma de organizar os conhecimentos escolares. Porto Alegre, RS: Artmed.

Kollas, F., Marques, R., Megier, A. P. A., & Frison, M. D. (2013, setembro/dezembro). Saberes necessários ao bom professor: dizeres de licenciandos e estudantes da Educação Básica. Revista de Educação, (38), 645-657.

Lima, V. M. R., & Grillo, M. (2008). O fazer pedagógico e as concepções de conhecimento. In M. C. Grillo, A. L. S. Freitas, R. M. Gessinger, & V. M. R. Lima (Orgs.). A gestão da aula universitária na PUCRS (pp. 21-31). Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.

Liston, D. P., & Zeichner, K. M. (1997). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid, Espanha: Morata.

Moraes, R., & Galliazzi, M. C. (2016). Análise textual discursiva (3a ed.). Ijuí, RS: UNIJUÍ.

Morosini, M. C., & Comarú, P. do A. (2009). A dimensão profissional docente: questões do nosso tempo. In D. Enricone (Org.), Professor como aprendiz: saberes docentes (pp. 61-92). Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.

Nóvoa, A. (1995). Vida de professores. Porto, Portugal: Porto Editora.

Pimenta, S. G. (Org.). (2012). Saberes pedagógicos e atividade docente (8a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Pimenta, S., & Ghedin, E. (Org.). (2012). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito (7a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Porlán, R. (1998). Constructivismo y escuela: Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla, Espanha: Díada.

Porlán, R., & Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla, Espanha: Díada.

Puentes, R.V., Aquino, O. F., & Armindo, Q. N. (2009). Profissionalização de professores: conhecimentos, saberes e competências necessárias à docência. Educar, 34, 69-184.

Schön, D. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed.

Shulman, L. S. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 9(2), 1-30. Recuperado em 23 de março de 2016, de http://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42831/24722.

Stake, R. E. (2011). Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam (K. Reis, Trad.). Porto Alegre/RS: Penso/Artmed.

Stenhouse, L. (1998). La investigación como base de la enseñanza. Madrid, Espanha: Morata.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes.

Triviños, A. (1978). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Tubbs, N. (2005). The philosophy of critical pedagogy. In I. Gur-Ze’ev (Ed.), Critical theory and critical pedagogy today: Toward a new critical language in education (pp. 226-240). Haifa, Israel: Studies in Education.

Yaakoby, T. (2012). A critical examination of neo-Marxist and postmodernist theories as applied to education. Münster, New York, München and Berlin: Waxmann.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.